Jak przetrwać zmianę CIO?

Dyrektor departamentu IT utrzymuje się na stanowisku średnio przez cztery lata. Przeciętny pracownik musi więc zmierzyć się z co najmniej jedną zmianą przełożonego. Czy nowy szef stanowi zagrożenie dla rozwoju kariery?

Z badania Gartnera przeprowadzonego w 2009 roku wśród 1500 CIO wynika, że średnia długość kadencji wynosi ok. 4 lat. Podobny obraz wyłania się z analizy przeprowadzonej przez Society for Information Management w Europie i Azji. Średnia kadencja CIO to od 3,6 roku do 5,1 lat. Warto więc zawczasu przygotować się na zmianę na najwyższym szczeblu i uniknąć kilku częstych i niebezpiecznych potknięć. Przedstawiamy kilka najpopularniejszych i najbardziej szkodliwych dla kariery błędów.

Błąd 1: Obrona status quo

Nie należy nigdy wypowiadać formułki: "Tutaj nie robimy tego w ten sposób". W ludzkiej naturze leży opieranie się zmianom, ale szaleństwem byłoby oczekiwać, że nowy CIO nie wprowadzi nowych porządków. Zwłaszcza jeśli zarząd firmy był niezadowolony z wyników jego poprzednika, nowy dyrektor będzie musiał zmienić dział od podstaw. Ale nawet jeśli poprzednik radził sobie dobrze, nowy CIO będzie chciał zaznaczyć swoją obecność. Dla pracowników może to być okazja do przemyślenia priorytetów i dopasowania ich do nowych oczekiwań.

Błąd 2: Nieprzyjmowanie priorytetów nowego CIO

Dzięki internetowej kwerendzie czy sondzie wśród znajomych z branży z pewnością można zdobyć wiele informacji na temat nowego dyrektora działu. Warto poznać jego priorytety, można go o nie spytać już przy pierwszym spotkaniu - czemu objął to stanowisko i czego oczekuje od niego zarząd. Jakakolwiek będzie jego misja, musi się ona stać misją jego podwładnych, którzy razem z nim dążą do osiągnięcia sukcesu.

Jak przetrwać zmianę CIO?

Jak długo CIO piastuje swoje stanowisko?

Błąd 3: Zalew informacji

Jeśli nowy CIO nie został awansowany w ramach organizacji, jego wiedza na temat projektów i zespołów IT będzie niewielka. Warto dostarczyć mu raport o swoich obowiązkach. Jednak nie powinien to być dokument liczący kilkadziesiąt stron. CIO może bowiem zostać zarzucony stertą papierów udowadniających przydatność wszystkich pracowników. Dobrym wyjściem jest 10-minutowe spotkanie lub spytanie CIO, jakich informacji potrzebuje, jaki jest preferowany styl komunikacji. Warto też od razu powiedzieć mu o przeszkodach w pracy, nie ukrywać przed nim problemów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200