Internetowe nawrócenie ABB

Koncern ABB dotąd nie przywiązywał dużej wagi do swojej strategii internetowej, kładąc raczej nacisk na solidność rozwiązań informatycznych do obsługi wewnętrznych procesów.

Koncern ABB dotąd nie przywiązywał dużej wagi do swojej strategii internetowej, kładąc raczej nacisk na solidność rozwiązań informatycznych do obsługi wewnętrznych procesów.

Jednak już w 2000 r. próbował zrealizować plan sprzedaży (30%) swoich towarów przez Internet. Plan się nie powiódł. To zmobilizowało firmę do przemyślenia poczynań w tym obszarze. Od kilku miesięcy można obserwować - również w Polsce - pierwsze wyniki nowej strategii w dziedzinie e-biznesu. Przede wszystkim szefowie koncernu zrozumieli, że Internet nie powinien służyć im do sprzedawania produktów. Największa część zakładów ABB specjalizuje się w produkcji na zamówienie dużych i czasochłonnych obiektów, np. turbin. Internet nie zastąpi tutaj osobistych kontaktów ludzi negocjujących zamówienia. Może być natomiast wykorzystywany jako składnica informacji oraz medium do bieżących kontaktów podczas realizacji zamówień. W koncernie tworzone są specjalne centra obsługi klientów. Powstał również portal Common ABB Presence. Zawiera on wszechstronne informacje o trendach i zmianach w przemyśle na całym świecie, a także szczegółowe informacje o produktach i usługach. Portal służy również do zarządzania zasobami ludzkimi koncernu oraz zarządzania relacjami z klientem. Można w nim wymieniać się wiedzą o tym, jak kształtować zintegrowany łańcuch dostaw, co można zastosować, co poprawić, co się sprawdziło. Panuje jednak silna tendencja, aby nadmiernie nie eksperymentować. Koncern dąży do tego, aby z tej wymiany zdań i koncepcji szybko budować kanon działania w konkretnej dziedzinie i wdrażać go we wszystkich przedsiębiorstwach ABB.

Istotną częścią tego roz-wiązania jest Industrial IT. To pomysł na wszechstron- ne usprawnianie współpracy firmy z jej środowiskiem biznesowym. Industrial IT jest platformą informatyczną, służącą zarządzaniu informacją, niezbędną do sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Kładzie nacisk na jej dostępność i możliwość integrowania. Nowatorstwo pomysłu polega na możliwości pobierania informacji z różnych źródeł, aplikacji, baz, a także łączenia ich i przetwarzania w czasie rzeczywistym. Integruje zatem systemy informatyczne w różnych przedsiębiorstwach czy organizacjach, z którymi firma współpracuje. Istota stworzonego rozwiązania polega na unifikowaniu informacji za pomocą nowatorskiego, przejrzystego interfejsu. Platforma umożliwia szybkie łączenie się ze stronami internetowymi i serwerami partnerów biznesowych. Dzięki temu użytkownik otrzymuje narzędzie do: integracji procesów biznesowych w kanale dystrybucji, optymalnego wykorzystania parku produkcyjnego, tworzenia organizmów gospodarczych z kilku współpracujących podmiotów.

W Polsce obecnie ok. 20% systemów zainstalowanych w branży energetycznej - na przykład do monitorowania i kontroli urządzeń - jest zgodnych ze standardem platformy, a w jednej z dużych papierni wdrożenie dobiega końca.

Na system Industrial IT składają się sprzęt, oprogramowanie, rozwiązania i usługi dostarczane przez ABB i jej partnerów. Nowe produkty ABB powinny być już zgodne ze standardami platformy. Dzięki temu nowo przyłączane elementy bez problemu będą się harmonizowały z systemem. Po podłączeniu urządzenie jest widoczne w systemie i gotowe do pracy. Tę nową formułę nazywa się plug & produce (podłącz i produkuj).

Nowa strategia związana w dużej mierze z Internetem - i przez niego inspirowana - polega na przeniesieniu w ofercie akcentu z dostarczanych urządzeń na wiedzę o problemach technicznych i biznesowych klientów i sposobach ich rozwiązywania. ABB chce być nie tyle firmą produkcyjną, ile firmą wiedzy, partnerem w biznesie. Internet jest elementem kluczowym takiej formuły, ponieważ tylko on umożliwia łączność z klientem i pracę w czasie rzeczywistym, a więc stałą obecność poprzez integrujące się - na platformie - systemy informatyczne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200