Internet za pieniądze

Liczba użytkowników światowej sieci Internet lawinowo rośnie. Również w Polsce poza środowiskami akademickimi, które poprzez NASK już od dawna korzystają z Internetu, coraz więcej instytucji, przedsiębiorstw, firm i osób może pochwalić się internetowym adresem.

Liczba użytkowników światowej sieci Internet lawinowo rośnie. Również w Polsce poza środowiskami akademickimi, które poprzez NASK już od dawna korzystają z Internetu, coraz więcej instytucji, przedsiębiorstw, firm i osób może pochwalić się internetowym adresem.

Potrzebę udostępnienia dostępu do Internetu dla wszystkich użytkowników na zasadach komercyjnych jako pierwsza dostrzegła warszawska firma ATM, podejmując tę inicjatywę już w 1992 r. Obecnie jako jedyna poza NASK, ATM ma zezwolenie telekomunikacyjne i może występować w roli samodzielnego operatora sieci. Rozwiązania wypracowane przez ATM w znacznej części stały się wzorem dla innych firm oferujących komercyjnie dostęp do Internetu.

Zdecydowana większość firm (włącznie z ATM) oferujących komercyjny dostęp do Internetu korzysta obecnie z usług Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. Stale rośnie liczba sieci MAN, które są niezależne od NASK (z wyjątkiem Warmana), toteż należy się liczyć ze wzrostem liczby firm, które połączenia z Internetem będą oferowały za pośrednictwem miejscowych sieci MAN, bądź w jeszcze inny sposób (np. dostęp do sieci komputerowych przez połączenia satelitarne).

Klienci firm oferujących dostęp do Internetu na zasadach komercyjnych mają zazwyczaj do wyboru: korzystanie tylko z poczty elektronicznej (E-mail) lub z pełnego dostępu do Internetu, czyli także z baz danych, serwisów informacyjnych, programów, pracy na odległych komputerach itp. Niektóre firmy oferują swoim klientom także zakup modemów i oprogramowania do pracy w Internecie.

Ceny za dostęp do Internetu są zróżnicowane, ale przy wyborze przez klienta firmy powinny one stanowić tylko jedną, choć ważną, przesłankę do podjęcia decyzji. Równie istotne jest umiejscowienie serwera, na którym będziemy mieli konto (płacimy za połączenia telefoniczne wg stawek TP S.A.), liczba linii telefonicznych oddanych do dyspozycji użytkowników, zakres oferowanych usług podstawowych i dodatkowych, niezawodność serwera oraz sposób administracyjnego nadzoru nad jego pracą. Ważna jest przydzielona użytkownikowi przestrzeń na dysku serwera, na ogół jest to obecnie 5 MB. Liczba użytkowników obsługiwanych przez poszczególne firmy waha się od kilkunastu do kilkuset.

Do podanych niżej cen za dostęp do Internetu należy doliczyć podatek VAT. Ze względu na niejednoznaczność określenia, do jakiego typu usług (informacyjne czy telekomunikacyjne) należy zaliczyć komercyjny dostęp do Internetu, podatek VAT w różnych firmach wynosi 22% lub 7%. Właściwe rozwiązanie stosuje ATM, doliczając 22% VAT za instalację i 7% VAT za abonament (ATM ma bowiem zezwolenie telekomunikacyjne).

Możliwe, że w poniższym spisie nie uwzględniono wszystkich firmy udostępniających komercyjnie dostępu do Internetu. Proszę Czytelników Computerworld o przysłanie na adres redakcji i na moje nazwisko dalszych informacji o komercyjnym dostępie do Internetu w Polsce.

Ceny komercyjnego dostępu do Internetu w większości firm są odwrotnie proporcjonalne do liczby założonych kont.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200