Internet dla miliona

Klub Świat Książki, należący do grupy wydawniczego koncernu Bertelsmann Media, jest pierwszym polskim sklepem elektronicznym działającym na bazie oprogramowania Intershop.

Klub Świat Książki, należący do grupy wydawniczego koncernu Bertelsmann Media, jest pierwszym polskim sklepem elektronicznym działającym na bazie oprogramowania Intershop.

Ponad milion osób jest członkami Klubu Świat Książki - wysyłkowego wydawnictwa należącego do grupy wydawniczej Bertelsmann Media. Klubowicze korzystają z oferty sprzedaży wysyłkowej książek, oferowanych po cenach atrakcyjniejszych niż w księgarniach. Teraz mają oni także możliwość zamówienia książki przez Internet.

Internetowy serwis Klubu Świat Książki nie będzie typową elektroniczną księgarnią, jak Merlin, prowadzony przez Wydawnictwo Prószyński i S-ka. Decyduje o tym przede wszystkim ograniczony zasób oferty (kilkaset artykułów) oraz otwarcie serwisu jedynie dla członków klubu. "Internet daje nam znacznie szersze możliwości publikowania dodatkowych informacji, prezentacji większej oferty czy jej personalizacji" - mówi Piotr Mazurkiewicz, kierownik projektu w Bertelsmann Media. W Internecie znajduje się oferta prawie wszystkich tytułów, które były dostępne w ramach Klubu Świat Książki, na co w papierowym katalogu nie ma miejsca. Poszczególne tytuły są szczegółowiej opisane, a lista powiązań pozwoli rekomendować określone pozycje klientom zainteresowanym konkretną tematyką. Na stronach WWW są prezentowane recenzje, wycinki prasowe i biuletyn klubowy Merkuriusz. W przyszłości będzie możliwe powiadamianie klientów przez e-mail o pojawieniu się potencjalnie interesującej ich pozycji, co dotychczas, przy wykorzystaniu tradycyjnej poczty, było zbyt drogie.

Według ocen Bertelsmanna, komputer osobisty ma jedynie 17% członków klubu. Ilu z nich zechce korzystać z serwisu? Nie wiadomo. Na razie witryna nie będzie reklamowana na zewnątrz. Przedstawiciele Bertels-mann Media liczą, że z czasem strony Klubu Świat Książki staną się również narzędziem, dzięki któremu uda się pozyskać nowych członków.

Standardowy mechanizm

Serwis jest tworzony na podstawie aplikacji Intershop 4.0 - jednego z najbardziej zaawansowanych narzędzi do tworzenia elektronicznych sklepów i katalogów (na świecie funkcjonuje ok. 5500 serwisów internetowych bazujących na tym rozwiązaniu). Był to dość oczywisty wybór, gdyż na tę platformę decyduje się większość oddziałów Bertelsmanna, włącznie z centralą w Niemczech. "Interesowaliśmy się też lokalnymi rozwiązaniami, ale okazywały się one zbyt drogie, zwłaszcza w przypadku rozwoju systemu w przyszłości. Lokalizacja niemieckiego rozwiązania nie wchodziła w grę, ponieważ tamtejszy klub książki działa na nieco innych zasadach. I tak musielibyśmy wykonać nowy interfejs do spolonizowanego systemu, a bliskość wykonawcy ma dla nas decydujące znaczenie" - mówi Piotr Mazurkiewicz.

Bertelsmann zdecydował się na pełny outsourcing. Wykonaniem, modyfikowaniem i prowadzeniem sklepu ma się zajmować firma Super Media (która w tym roku uzyskała status Intershop Solutions Provider, uprawniający do samodzielnego rozwijania aplikacji bazujących na Intershopie). "Żeby samodzielnie prowadzić serwis, musielibyśmy dysponować odpowiednią infrastrukturą, przede wszystkim odpowiednio wydajnym łączem internetowym" - wyjaśnia Piotr Mazurkiewicz. Klubowy serwis będzie też stale rozwijany, potrzebna jest więc stała współpraca wykonawcy.

Komunikacja przez sieć

Wymiana danych między serwerem, na którym funkcjonuje internetowy serwis Klubu Świat Książki, a grupą wydawniczą Bertelsmann Media będzie możliwa na trzy sposoby: poprzez zwykłe formularze widoczne na stronach WWW (przy wprowadzaniu drobnych modyfikacji i poprawek), transfer danych w plikach tekstowych (do umieszczania nowych pozycji) i interfejs ODBC (do czego służy specjalna aplikacja). Główny system klubowy działa na komputerze mainframe, dane są przechowywane w osobnych bazach (dane: magazynowe, o ofercie i o klientach). Nie są to bazy Oracle czy Sybase, które mogą stanowić podstawę Intershopa. Skorzystano więc z bazy MS Access. "To proste narzędzie, które ma kilka istotnych zalet. Przede wszystkim ma bardzo dobre interfejsy do pobierania danych z innych systemów, a przy tym tworzenie aplikacji na bazie Accessa jest nieskomplikowane" - mówi informatyk uczestniczący w projekcie od strony firmy Super Media.

"Przygotowanie danych będzie od nas wymagać jednak wiele pracy" - dodaje Piotr Mazurkiewicz. Przede wszystkim ze względu na potrzebę ręcznego scalania rozproszonych zasobów informacji (np. plików Worda), które dotychczas scalano dopiero na poziomie przygotowywania katalogu do druku. Co 2-3 miesiące drukowany katalog jest w znacznym stopniu modyfikowany. "Oznacza to, że średnio pięć razy w roku podobnie ma zmieniać się zawartość naszego internetowego serwisu" - stwierdza Piotr Mazurkiewicz. Intershop umożliwia pracę z wersją kopii sklepu, do którego przez okres testów będą mieli dostęp jedynie pracownicy Bertelsmann Media.

Do systemu nie wprowadzono autoryzacji online numeru klubowego, który trzeba podać przy składaniu zamówienia. Dotychczasowy członek Klubu Świat Książki, który loguje się w systemie po raz pierwszy, może z niego korzystać na pełnych prawach. Wszystkie zamówienia są raz na dobę przesyłane do głównego systemu. Tam odbywa się weryfikacja podanych danych. W przypadku zgodności numeru z nazwiskiem informacja o tym zostaje trwale odnotowana w systemie internetowym.

Na razie płatność będzie możliwa jedynie za zaliczeniem pocztowym. "W przypadku kart kredytowych interesuje nas autoryzacja w trybie online, a tego niestety w Polsce jeszcze nie można uzyskać" - mówi Piotr Mazurkiewicz.

Zapis projektu

Wdrożenie: Internetowy serwis Klubu Świat Książki grupy wydawniczej Bertelsmann Media (http://www.swiatksiazki.com.pl/)

Cel: Umożliwienie członkom klubu składania zamówień przez Internet, uatrakcyjnienie dotychczasowej oferty i pozyskanie nowych członków

Technologie: Intershop 4.0, baza danych MS Access

Czas trwania: 4 miesiące

Wykonanie: 4 programistów i koordynator wykonawcy (Super Media); 3-osobowy zespół projektowy z wydawnictwa

Osoba odpowiedzialna: Piotr Mazurkiewicz, kierownik projektu, Bertelsmann Media

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200