Inteligentna inaczej
- Michał Pik,
- 11.01.1999
Telekomunikacja Polska SA za trzy tygodnie uruchomi pierwszą w Europie Środkowo-wschodniej inteligentną sieć telefoniczną.
Telekomunikacja Polska SA za trzy tygodnie uruchomi pierwszą w Europie Środkowo-wschodniej inteligentną sieć telefoniczną.
Na bazie istniejącej struktury sieciowej Telekomunikacja Polska SA (TP SA) udostępni ok. 30 nowych usług. Pierwsze cztery zostaną wprowadzone w lutym br. Jedyne zmiany dokonane w centralach TP SA podczas tworzenia sieci inteligentnej dotyczyły zaimplementowania dodatkowego oprogramowania typu Service Switching Point. Będzie ono stosowane do komunikowania z serwerami centralnymi, przeznaczonymi do zarządzania całą siecią i obsługi oferowanych za jej pośrednictwem usług dodatkowych. Dostawcą zastosowanego przez narodowego operatora rozwiązania jest Siemens Polska. Sprzedał i wdrożył on także tzw. Środowisko Kreacji Usług, ułatwiające TP SA opracowywanie nowych usług.
Częściowo bezpłatnie
Od lutego br. zostanie zwiększony zakres działającej już infolinii 0-800. Można będzie automatycznie kierować dzwoniących pod wybrany numer w zależności od pory dnia, tygodnia itp. Możliwe będzie także wykupienie infolinii tylko dla określonego regionu czy miasta, a nie - jak dotychczas - tylko i wyłącznie dla całego terytorium Polski. Zwiększona zostanie również liczba możliwych podłączeń z tymi numerami, z dotychczasowych 40 do 700 tys. Dodatkowo będzie wprowadzona usługa pośrednia między infolinią a zwykłym połączeniem komercyjnym. Dzwoniąc pod numer 0-801 będziemy częściowo partycypować w kosztach połączenia. Jak będą rozkładać się proporcje udziału klienta w kosztach rozmowy, będzie uzależnione od firmy wykupującej usługę.
Przewidziane jest również stworzenie tzw. numeru uniwersalnego 0-804. Dzięki niemu, mimo posiadania jednego numeru na terenie Polski, rozmowa klienta będzie przekierowywana do najbliższego oddziału firmy. Wprowadzony zostanie również numer 0-707, pod który dzwoniąc będziemy mogli brać udział w głosowaniach organizowanych np. przez programy telewizyjne.
Prywatna sieć telefoniczna
W późniejszym terminie planowane jest udostępnienie, na wzór telefonii komórkowej, skrzynek głosowych. W II kwartale 1999 r. możliwe będzie korzystanie z tzw. kart prepaidowych. Dzięki nim będzie można zadzwonić z dowolnego miejsca na świecie bez potrzeby posiadania kart telefonicznych obcych operatorów (wystarczy podać numer karty i indywidualny kod PIN). Dzwoniąc pod numer 0-808, abonent będzie mógł płacić za połączenie kartą kredytową.
Usługą zapowiedzianą na jesień tego roku (III kwartał 1999 r.) będzie sieć wirtualna. Operator w ramach sieci publicznej będzie mógł wydzielić pewną jej część określonej grupie użytkowników. Usługa ta będzie przeznaczona dla firm posiadających rozproszoną sieć oddziałów. W ramach sieci wirtualnej będą się one mogły porozumiewać, tak jakby były w tym samym budynku. W jej skład wejdą również usługi umożliwiające nakładanie restrykcji na połączenia. Taryfikacja nowych usług zostanie przedstawiona dopiero 1 lutego br. Przedstawiciele TP SA nie chcieli nawet w przybliżeniu ujawnić, ile trzeba będzie za nie zapłacić.
Węzły Service Switching Point Oprogramowanie dla centrali
Service Central Point Oprogramowanie do zarządzania siecią
Środowisko Kreacji Usług Oprogramowanie do tworzenia nowych usług