Inteligentna inaczej

Telekomunikacja Polska SA za trzy tygodnie uruchomi pierwszą w Europie Środkowo-wschodniej inteligentną sieć telefoniczną.

Telekomunikacja Polska SA za trzy tygodnie uruchomi pierwszą w Europie Środkowo-wschodniej inteligentną sieć telefoniczną.

Na bazie istniejącej struktury sieciowej Telekomunikacja Polska SA (TP SA) udostępni ok. 30 nowych usług. Pierwsze cztery zostaną wprowadzone w lutym br. Jedyne zmiany dokonane w centralach TP SA podczas tworzenia sieci inteligentnej dotyczyły zaimplementowania dodatkowego oprogramowania typu Service Switching Point. Będzie ono stosowane do komunikowania z serwerami centralnymi, przeznaczonymi do zarządzania całą siecią i obsługi oferowanych za jej pośrednictwem usług dodatkowych. Dostawcą zastosowanego przez narodowego operatora rozwiązania jest Siemens Polska. Sprzedał i wdrożył on także tzw. Środowisko Kreacji Usług, ułatwiające TP SA opracowywanie nowych usług.

Częściowo bezpłatnie

Od lutego br. zostanie zwiększony zakres działającej już infolinii 0-800. Można będzie automatycznie kierować dzwoniących pod wybrany numer w zależności od pory dnia, tygodnia itp. Możliwe będzie także wykupienie infolinii tylko dla określonego regionu czy miasta, a nie - jak dotychczas - tylko i wyłącznie dla całego terytorium Polski. Zwiększona zostanie również liczba możliwych podłączeń z tymi numerami, z dotychczasowych 40 do 700 tys. Dodatkowo będzie wprowadzona usługa pośrednia między infolinią a zwykłym połączeniem komercyjnym. Dzwoniąc pod numer 0-801 będziemy częściowo partycypować w kosztach połączenia. Jak będą rozkładać się proporcje udziału klienta w kosztach rozmowy, będzie uzależnione od firmy wykupującej usługę.

Przewidziane jest również stworzenie tzw. numeru uniwersalnego 0-804. Dzięki niemu, mimo posiadania jednego numeru na terenie Polski, rozmowa klienta będzie przekierowywana do najbliższego oddziału firmy. Wprowadzony zostanie również numer 0-707, pod który dzwoniąc będziemy mogli brać udział w głosowaniach organizowanych np. przez programy telewizyjne.

Prywatna sieć telefoniczna

W późniejszym terminie planowane jest udostępnienie, na wzór telefonii komórkowej, skrzynek głosowych. W II kwartale 1999 r. możliwe będzie korzystanie z tzw. kart prepaidowych. Dzięki nim będzie można zadzwonić z dowolnego miejsca na świecie bez potrzeby posiadania kart telefonicznych obcych operatorów (wystarczy podać numer karty i indywidualny kod PIN). Dzwoniąc pod numer 0-808, abonent będzie mógł płacić za połączenie kartą kredytową.

Usługą zapowiedzianą na jesień tego roku (III kwartał 1999 r.) będzie sieć wirtualna. Operator w ramach sieci publicznej będzie mógł wydzielić pewną jej część określonej grupie użytkowników. Usługa ta będzie przeznaczona dla firm posiadających rozproszoną sieć oddziałów. W ramach sieci wirtualnej będą się one mogły porozumiewać, tak jakby były w tym samym budynku. W jej skład wejdą również usługi umożliwiające nakładanie restrykcji na połączenia. Taryfikacja nowych usług zostanie przedstawiona dopiero 1 lutego br. Przedstawiciele TP SA nie chcieli nawet w przybliżeniu ujawnić, ile trzeba będzie za nie zapłacić.

Informatyczne "nakładki" wykorzystane przy budowie sieci inteligentnej

Węzły Service Switching Point Oprogramowanie dla centrali

Service Central Point Oprogramowanie do zarządzania siecią

Środowisko Kreacji Usług Oprogramowanie do tworzenia nowych usług

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200