Infrastruktura w centrum doświadczenia użytkownika


Bez względu na to, czy mówimy o użytkownikach wewnętrznych czy zewnętrznych, jeśli korzystają oni z firmowych zasobów, to oczekują usług najwyższej jakości. Technologie takie jak infrastruktura hiperkonwergentna oraz sieci definiowane programowo pomagają przedsiębiorstwom w osiągnięciu tych oczekiwanych poziomów jakości.

„Doświadczenie użytkownika to dla naszych klientów – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych - zasadnicza kwestia” – wyjaśnia Ludovic Levé, dyrektor zarządzający francuskim oddziałem Lenovo Data Centre Group. Dla nich jedna rzecz jest oczywista: każda firma korzystająca z zasobów IT do świadczenia usług musi być pewna, że działają one niezawodnie. W przeciwnym razie, niezadowoleni użytkownicy najprawdopodobniej skierują się do konkurencji.

Dotyczy to np. Dailymotion, którego głównym konkurentem jest YouTube, lider rynku internetowego wideo. „Nie możemy sobie pozwolić na to, żeby filmy wyświetlały się zbyt wolno albo ich jakość była słaba” – mówi Magnus Nälund, dyrektor programowy francuskiej platformy, która należy do spółki zależnej koncernu Vivendi. Zapewnienie wysokiej jakości usługi, niezależnie czy na urządzeniu mobilnym czy komputerze biurkowym, wymagało od Dailymotion stworzenia infrastruktury centrum danych działającej na skalę globalną i wykorzystującej technologię CDN (Content Delivery Network), która gwarantuje sieci wysoką przepustowość.

Niemniej, wysokiej jakości usług nie oczekują wyłącznie klienci zewnętrzni. Jest ona także istotna dla wewnętrznych klientów oraz partnerów. Na szczęście, minął już czas, kiedy pracownicy musieli dostosowywać się do narzędzi dostarczanych przez dział IT. Jeśli bowiem te narzędzia nie były przyjazne, miało to ogromny wpływ na jakość usług. Obecnie – przy biurku, w domu czy podróży – pracownicy potrzebują szybkiego i niezawodnego dostępu do firmowych zasobów o każdej porze dnia i nocy. Dział IT może to zapewnić dzięki wirtualizacji aplikacji oraz stacji roboczych i dostarczaniu usług za pośrednictwem prywatnej lub publicznej chmury.

Wirtualizacja infrastruktury to prostsze zarządzanie

„Przede wszystkim potrzebna jest solidna infrastruktura, która zapewnia dostateczną moc obliczeniową, pozwalającą na poprawne działanie aplikacji i systemów pamięci masowej. Każdy pracownik musi mieć możliwość archiwizowania swoich danych oraz mieć zagwarantowaną optymalną dostępność zasobów” - przekonuje Ludovic Levé. Dlatego właśnie sieci definiowane programowo (SDN) stają się coraz bardziej popularne. Przedsiębiorstwa stosują technologie takie jak VMware NSX do dynamicznego zarządzania zasobami, zgodnie z wymaganiami indywidualnych użytkowników. Pozwalają one – w celu zapewnienia ciągłości świadczenia usług - na przenoszenie maszyn wirtualnych pomiędzy różnymi infrastrukturami fizycznymi.

Związane z tym korzyści skłoniły uczelnię Essec Business School do zainstalowania rozwiązań VMware i zwirtualizowania 1200 stacji roboczych. Chcąc zagwarantować optymalną wydajność, szkoła wdrożyła macierze dyskowe oparte w 100% na technologii Flash. „Konwencjonalne dyski twarde stanowiły istotne ograniczenie” – przekonuje Olivier Le Mao, menedżer projektu w Essec. Jednak technologia Flash także ma pewne minusy dotyczące kosztów i dostępnej przestrzeni. Niedawno Lenovo rozwiązało ten problem, przedstawiając płytę pamięci masowej SSD o pojemności 48 TB.

Również Renault zdecydowało się na wirtualizację. Mając na celu wsparcie swoich zespołów zajmujących się badaniami i rozwojem, firma wybrała infrastrukturę wirtualnych desktopów (VDI) oferowaną przez Citrix. Ta grupa pracowników potrzebuje znacznej mocy obliczeniowej do projektowania komputerowego CAD, które bazuje na serwerach graficznych HPC. Ponadto zespoły projektantów muszą mieć zapewnioną możliwość pracy zdalnej, a także współpracy z innymi zespołami. Wreszcie, biorąc pod uwagę charakter tych danych, konieczne było zastosowanie niezawodnych środków bezpieczeństwa. Niektórzy producenci, chcąc wspierać wdrożenia tego typu, oferują bezpośrednią konfigurację i integrację rozwiązań VDI. Tak właśnie robi Lenovo, które wykorzystuje w tym celu serwery ThinkServer oraz montowane w szafach serwery System X.

Zastosowanie infrastruktur hiperkonwergentnych może pomóc przedsiębiorstwom uporać się z tymi problemami, również poprzez skoncentrowanie wszystkich zasobów na potrzeby wirtualizacji w jednym bardzo efektywnym serwerowym urządzeniu dedykowanym. Infrastruktura hiperkonwergentna może też ułatwić życie dzięki centralizacji administracji SDN oraz pamięci masowej definiowanej programowo (SDS). Zapewnia ona większą modularyzację, która pozwala na zaspokajanie ciągle rosnących oczekiwań użytkowników.

Doświadczenie użytkownika to klucz

Użytkownicy są coraz bardziej wymagający, dlatego utrzymanie infrastruktury w optymalnym stanie operacyjnym jest niezwykle ważne. Osiągnięcie tego celu jest możliwe dzięki zastosowaniu wirtualizacji, centrów danych definiowanych programowo (SDDC) oraz infrastruktur hiperkonwergentnych. Dzięki nim organizacje mogą skutecznie zaadresować wymagania względem poziomu jakości usług. „Nawiązujemy tak dużo relacji partnerskich jak tylko możemy. Współpracujemy m.in. z firmami VMware, Cisco, Juniper, Nutanix oraz Cloudian. Ich rozwiązania programowe trafiają na nasze systemy sprzętowe” – mówi Ludvic Levé. Gwarantowane doświadczenie użytkownika oznacza bowiem, że klienci pozostaną lojalni, a zespoły wewnętrzne będą bardziej efektywne i produktywne.

Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dowiesz się o webinarach, nowych case study oraz white paperach.