Ile warte jest IT?
- Computerworld,
- 04.10.2004
Od starcia dwóch znanych publicystów na temat roli, jaką informatyka odgrywa w biznesie, rozpoczęło się europejskie IT Forum - konferencja tradycyjnie organizowana przez IDC pod koniec września. Po raz kolejny przyczynkiem do dyskusji stał się głośny i kontrowersyjny artykuł pt. IT doesn't matter opublikowany w 2003 r. przez Harvard Business Review. Tym razem jednak w obronie swoich argumentów stanął sam Nicholas Carr, autor artykułu i wydanej w 2004 r. książki pod tym samym tytułem.
Od starcia dwóch znanych publicystów na temat roli, jaką informatyka odgrywa w biznesie, rozpoczęło się europejskie IT Forum - konferencja tradycyjnie organizowana przez IDC pod koniec września. Po raz kolejny przyczynkiem do dyskusji stał się głośny i kontrowersyjny artykuł pt. IT doesn't matter opublikowany w 2003 r. przez Harvard Business Review. Tym razem jednak w obronie swoich argumentów stanął sam Nicholas Carr, autor artykułu i wydanej w 2004 r. książki pod tym samym tytułem.
Nicholas Carr stoi na stanowisku, że przedsiębiorstwa powinny korzystać ze sprawdzonych rozwiązań informatycznych, a nie ryzykować, inwestując w nowości. Chyba że wykażą się takim sprytem, jak największy światowy detalista Wal-Mart, który przerzuca ryzyko niepowodzenia na poddostawców. Wal-Mart wymaga od partnerów implementacji pionierskiej technologii RFID, samemu wiele nie ryzykując.
Adwersarzem Nicholasa Carra podczas IT Forum był Don Tapscott, publicysta m.in. Wall Street Journal i New York Times, zajmujący się IT. Twierdzi on, że technologia informatyczna nadal jest tym istotnym czynnikiem, który wyzwala zmiany modelu biznesowego i pozwala uciec rywalom w grze rynkowej. "Zgadzam się, że IT to w pewnym sensie infrastruktura, ale nie tylko. Internet jest platformą programowania, ale również platformą, która umożliwia innowacje w biznesie" - twierdzi Don Tapscott.
Co więcej uważa on - inaczej niż Nicholas Carr - że IT nagradza pionierów. Na potwierdzenie tych słów zwrócił się do publiczności z pytaniem o to, kto robił zakupy w internetowych księgarniach. Z dość licznego grona zaledwie kilka osób przyznało się do zakupów gdzie indziej niż w pierwszym i najpopularniejszym sieciowym supermarkecie Amazon.com. "Umniejszanie roli informatyki jest wynikiem szoków, które przeżywaliśmy w ostatnich latach - od upadku dotcomów, przez światową recesję, aż po terroryzm" - twierdzi Don Tapscott.