IT made in China

Okazją do zapoznania się przez polskie firmy z branży ITC z realiami rynku chińskiego i oferowanymi projektami jest zbliżająca się konferencja "Business in China".

Okazją do zapoznania się przez polskie firmy z branży ITC z realiami rynku chińskiego i oferowanymi projektami jest zbliżająca się konferencja "Business in China".

Tania siła robocza i niskie koszty produkcji nie są już jedynymi argumentami ekspansji amerykańskich i europejskich firm IT do Państwa Środka. Chiny, w których pod koniec 2007 r. było 210 mln internautów i 600 mln użytkowanych telefonów komórkowych, stały się ogromnym rynkiem zbytu dla produktów i usług IT. Polskie firmy teleinformatyczne mają teraz szansę na realizację wybranych projektów w najszybciej rozwijających się i najbardziej otwartych na współpracę regionach Chin.

Magnes dla firm IT

20 mld euro

to wartość wszystkich 300 projektów prezentowa-nych na konferencji "Business in China".

Chiny to największy na świecie rynek konsumencki - liczba mieszkańców Chin przekroczyła już 1, 3 mld osób - i jedna z najszybciej rozwijających się gospodarek świata - wzrost gospodarczy w 2006 r. wynosił 10, 7%. Bogacący się obywatele Chin tworzą ogromny rynek zbytu dla produktów i usług, również firm IT. O potrzebach błyskawicznie rozwijającego się rynku chińskiego świadczy fakt, że eksport usług stanowi zaledwie ok. 10% przychodów sektora IT. Dlatego też od ponad dekady do Chin ciągną największe koncerny IT.

W Państwie Środka centra badawczo-rozwojowe oraz fabryki mają już największe koncerny, takie jak HP, Dell, Toshiba, IBM. Projektów do realizacji jest w Chinach tak wiele, że organizowane są specjalne konferencje, informujące o możliwościach inwestowania na rynku chińskim. "Chiny potrzebują wsparcia technicznego, które napędzać będzie rozwój gospodarki. To idealna sytuacja dla europejskich, w tym polskich, firm do inwestowania w obszarach, w których ich kompetencje są znane i cenione od lat" - mówi Christian Treichel, dyrektor Berlin Partner, jednego z organizatorów konferencji "Business In China".

IT made in China

Najważniejsi chińscy uczestnicy konferencji "Business in China" (wg branż)

Okazją do zapoznania się przez polskie firmy z branży ITC z realiami rynku chińskiego i oferowanymi projektami jest właśnie zbliżająca się konferencja "Business in China". Obecni na spotkaniu w Berlinie specjaliści z Chin mają pomóc przedstawicielom firm europejskich w dyskusjach i negocjacjach, dotyczących zamówień w poszczególnych projektach. Konferencja będzie okazją do zdobycia informacji przydatnych w prowadzeniu inwestycji w Państwie Środka, ale przede wszystkim umożliwi bezpośrednie, wcześniej zaaranżowane spotkania z wybranymi chińskimi biznesmenami.

Lista potencjalnych projektów

"Firmy, które wezmą udział w konferencji Business in China otrzymają opracowane, zgodne z ich profilami, plany prezentacji i spotkań, przy-gotowane na podstawie dostarczonych informacji, obejmujących sektor przemysłu, budżet, cele, kapitał i plan realizacji. Spotkaniom biznesowym towarzyszyć będzie konferencja, która da wiedzę na temat prowadzenia działalności biznesowej w Chinach, a także cykl seminariów, odnoszących się do różnych sektorów przemysłu Państwa Środka" - wymieniają organizatorzy.

Jak podkreślają organizatorzy konferencji, "Business in China" nie jest wydarzeniem wyłącznie dla wielkich korporacji. Szansę na udział w projektach mają też firmy z sektora MSP. Inicjatywa uzyskała poparcie Międzynarodowej Sieci Małych i Średnich Przedsiębiorców (INSME) oraz Międzynarodowego Związku Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Jak pokazuje wykres, organizatorzy "Business in China" przewidują, iż przedstawiciele branży IT stanowić będą ponad 10% wszystkich obecnych firm. Wśród 300 projektów wymienionych na stroniehttp://www.businesschinaexpo.com/projects.asp polskie firmy informatyczne mogą być zainteresowane projektami, takimi jak Production of Bluetooth Wireless Screen-reading Device, Optics Valley Software Park Project, Manufacture of HDTV, Technology research and Innovation Building, The research and development base of Tianjin wireless. Wartość wszystkich prezentowanych na konferencji projektów to 20 mld euro.

Ocena ryzyka

Planując inwestycje w Państwie Środka i współpracę z chińskimi pracownikami czy kontrahentami, należy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych barier. Problemem może być język, bariera kulturowa oraz odmienne od europejskich praktyki biznesowe. Mało elastyczne linie produkcyjne, wydłużone okresy realizacji zamówień, obecność rządu jako trzeciej strony we wszelkich układach z miejscowymi partnerami biznesowymi, wysoki wskaźnik retencji pracowników oraz nieprzewidywalność chińskiego rynku to sprawy, z jakimi będzie musiała sobie poradzić firma zdecydowana na ekspansję do Państwa Środka.

Konferencja "Business in China" odbędzie się w dniach 28-29 maja w Berlinie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200