IDC optymistycznie o hot-spots

Pomimo dużego rozgłosu nadanego w mediach tematyce publicznych punktów dostępowych do sieci, tzw. hot-spots, do końca 2002 roku istniało w Europie Zachodniej tylko około 1000 takich punktów. Jednak nowy raport IDC pozwala o wiele optymistyczniej patrzyć w przyszłość hot-spotów. Do końca 2007 r. przewidywane jest zwiększenie ich liczby do 32,5 tys. a przewidywane dochody ich operatorów to około 1,4 mld. USD.

Pomimo dość łatwego uruchomienia bezprzewodowego punktu dostępowego, nie jest jak na razie łatwo "wygenerować" ruch na poziomie wystarczającym do osiągnięcia wystarczających dochodów. Jak uważają analitycy, trudno jest zarobić na pojedynczym hot-spocie bez możliwości roamingu pomiędzy lokalizacjami. Uniemożliwia to sprzedawanie takich usług w abonamencie i utrudnia tworzenie bazy klientów. Analitycy przewidują dlatego silniejszą integrację specjalizowanych operatorów sieci bezprzewodowych w firmy obsługujące większą ilość punktów na szerszym obszarze.

W roku 2003 większość użytkowników bezprzewodowych punktów dostępu do sieci będzie używanych jeszcze przez tzw. użytkowników okazjonalnych. Kiedy hot-spoty staną się bardziej popularne i szerzej dostępne, wielu z okazjonalnych użytkowników stanie się klientami pre-paid albo abonamentowymi. Początkowo liczba klientów pre-paid będzie większa. Jednak wraz ze wzrostem średniego czasu korzystania użytkowników z takich sieci coraz większe grono użytkowników przejdzie na usługi abonamentowe. Według analityków już w roku 2006 liczba użytkowników abonamentowych przewyższy liczbę użytkowników pre-paid. Na koniec 2007 r. liczba użytkowników hot-spotów w Europie Zachodniej będzie według IDC wynosić około 7,8 mln.

Zobacz również:

  • Najszybszy światłowód w Polsce - łącze 8 Gb/s od Orange
  • Netgear wkracza z Wi-Fi 7 dla klientów biznesowych

Przewidywane dochody z pojedynczego hot-spota wzrosną do 2005 r. z 30 tys. do 60 tys. USD. Od roku 2005 średnia liczba hot-spotów w mniejszych lokalizacjach, takich jak sklepy i kawiarnie będzie większa, jednak przy mniejszych przychodach niż w hotelach i na lotniskach. To będzie oznaczało spadek średnich dochodów w przeliczeniu na pojedynczego hot-spota po roku 2005.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200