IBM komputeryzuje Letnie Igrzyska Olimpijskie

Letnie Igrzyska Olimpijskie w Atlancie to najbardziej zaawansowane technologicznie wydarzenie sportowe w historii ludzkości i jednocześnie najbardziej ulotne. Olimpijski System Informacyjny, składający się z aplikacji sieciowych, bezprzewodowych łączy telekomunikacyjnych, multimediów i telefonii komórkowej, będzie przez dwa tygodnie łączył ze sobą uczestników, gości i przedstawicieli mediów z całego świata. Całkowitą odpowiedzialność za jego działanie po raz kolejny ponosił będzie IBM, a raczej jego wydzielony oddział ISSC (Integrated Systems Solutions Corporation). Wartość inwestycji - 40 mln USD.

Letnie Igrzyska Olimpijskie w Atlancie to najbardziej zaawansowane technologicznie wydarzenie sportowe w historii ludzkości i jednocześnie najbardziej ulotne. Olimpijski System Informacyjny, składający się z aplikacji sieciowych, bezprzewodowych łączy telekomunikacyjnych, multimediów i telefonii komórkowej, będzie przez dwa tygodnie łączył ze sobą uczestników, gości i przedstawicieli mediów z całego świata. Całkowitą odpowiedzialność za jego działanie po raz kolejny ponosił będzie IBM, a raczej jego wydzielony oddział ISSC (Integrated Systems Solutions Corporation). Wartość inwestycji - 40 mln USD.

Korespondencja z Atlanty

IBM dostarczy kompleksowe rozwiązania w zakresie systemów, sprzętu, sieci i oprogramowania, zapewni wszelkie usługi i wsparcie techniczne oraz zintegruje wspomagające produkty pochodzące od pozostałych sponsorów (Xerox, AT&T, Eastman Kodak, Sensormatic i Swatch). "Cały system będzie jednak oparty na oprogramowaniu i sprzęcie IBM. Żadnych aplikacji Microsofta, żadnych stacji roboczych Hewlett-Packarda" -powiedział na przedolimpijskiej konferencji prasowej Dennie M. Welsh, dyrektor generalny IBM ISSC. "Mimo doświadczeń wyniesionych z komputeryzacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Lillehammer w 1994 r., tylko niewielki procent know-how zostanie wykorzystany przy tworzeniu systemu komputerowego dla olimpiady w Atlancie. Powód? Gwałtowny rozwój technologii".

Organizacja olimpiady w Atlancie kosztować będzie 1,6 mld USD, a w jej obsłudze weźmie udział 70 tys. pracowników, współpracowników i ochotników. Aby podołać wyzwaniu, Komitet Olimpijski z Atlanty (ACOG) postanowił stworzyć rozproszone środowisko klient/serwer za pomocą technologii informatycznych oferowanych przez IBM. System ten zapewni usługi konsultingowe, integracji i bezpieczeństwa oraz zarządzania projektem, operacjami systemowymi, obsługą bieżącą, instalacją i szkoleniami.

Olimpijski System Informacyjny

Zainteresowani olimpiadą będą mieli dostęp on-line do aktualizowanych na bieżąco informacji na temat wyników zawodów i bohaterów igrzysk wyłącznie przez Internet. Rok przed rozpoczęciem olimpiady IBM podarował bowiem Komitetowi Olimpijskiemu w Atlancie SP-2 - unixowy superkomputer typu MPP, na którym uruchomiono internetowy serwer ze stroną WWW poświęconą igrzyskom w Atlancie (http://www.atlanta.olympic.org). Szkoda tylko, że w czasie olimpiady nie będą na nim dostępne wideoklipy i komentarze, gdyż wyłączne prawa do nich wykupiły media. Obecnie liczba odwołań do niego wynosi "tylko" 19 tys. dziennie, a dane są wprowadzane ręcznie. W czasie olimpiady liczba ta ma wzrosnąć do 10 mln dziennie i dlatego IBM zamierza zaimplementować jednokierunkowy "firewall" w celu zwiększenia bezpieczeństwa bazy danych DB2.

Od ubiegłego roku działają także sponsorowane przez IBM serwery WWW poświęcone Zimowej Olimpiadzie w Nagano w 1998 r. (http://www.nagano.olympic.org) oraz Letnim Igrzyskom w Sydney w 2000 r. (http://www.sydney.olympic.org).

Z logistycznego punktu widzenia sercem systemu będzie centralna baza danych. Jej repozytoria znajdą się na serwerach IBM S/390 działających w systemie mirroringu i zarządzających ponad 3 TB danych. W charakterze motorów dystrybucji danych będą wykorzystywane duże AS/400, których zadaniem ma być zdalna obsługa 70 egzemplarzy AS/400, pełniących rolę serwerów sieci lokalnych w miejscach przeprowadzania zawodów olimpijskich. Każdy z tych serwerów prześle dane z/do komputerów IBM PC działających pod OS/2. Będzie można gromadzić na nich zarówno dane lokalne, jak i używać w charakterze serwerów po uruchomieniu oprogramowania LAN Server.

Zaprojektowany przez IBM sieciowo-centryczny, rozproszony, 3-poziomowy system (patrz rys. 1) będzie świadczył usługi komunikacyjne i informacyjne dla każdego z 41 miejsc, w których odbędą się zawody olimpijskie. Korzystać z niego będą mogli wyłącznie ich uczestnicy, zaproszeni goście, pracownicy i wolontariusze oraz media, co i tak daje, bagatela, ponad 130 tys. osób. Na poziomie lokalnym systemy zostaną połączone za pomocą protokołu TokenRing, a na poziomie rozległym za pomocą Frame Relay przez switche ATM dostarczone przez Bell South i AT&T. Cała sieć i jej rozproszone systemy będą monitorowane z oddzielnej konsoli, która do zarządzania siecią ma korzystać z IBM NetView, a do zarządzania lokalnymi i rozproszonymi systemami - IBM SystemView Series.

Z powodu zróżnicowanego sprzętu używanego podczas olimpiady (mainframe'y, RS/6000, AS/400, komputery PC) większość aplikacji zostanie stworzona w IBM Visual Age - opartym na SmallTalk, obiektowym środowisku klient/serwer. IBM napisał od początku wiele używanych w czasie poprzednich igrzysk olimpijskich aplikacji, kładąc nacisk na przyjazność graficznego interfejsu użytkownika oraz wykorzystanie obiektowej technologii w celu łatwej modyfikacji aplikacji dla innych zastosowań.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200