IBM kompletuje komputery PC

Projekt kompletowania komputerów IBM w Polsce jest aktualnie realizowany na etapie techniczno-rganizacyjnym.

Projekt kompletowania komputerów IBM w Polsce jest aktualnie realizowany na etapie techniczno-rganizacyjnym.

Pierwszy kompletowany w Polsce komputer IBM znajdzie się na rynku prawdopodobnie pod koniec czerwca 1996 r. Montowaniem ma się zająć początkowo Computer 2000, a później także ABC Data, MSP/TH'System i American Computers & Games. Każda z firm ma składać kilka tysięcy komputerów rocznie. "Mogę powiedzieć tylko, że rozważamy koncepcję kompletowania w kraju komputerów PC i małych serwerów" - stwierdził Paweł Maksyś, szef sprzedaży IBM PC w Europie Środkowowschodniej.

Bardziej oszczędny w komentarzach jest Tomasz Bochenek, dyrektor działu sprzedaży Pc w IBM Polska, który twierdzi, że jego "firma poszukuje najlepszych dla polskiego rynku rozwiązań". Jednak już w styczniu br. przedstawiciele koncernu i firmy Computer 2000 rozpoczęli negocjacje dotyczące kompletowania komputerów w Polsce. Kierowane przez dystrybutorów IBM-a montownie miałyby nazywać się Autoryzowanymi Centrami Konfiguracyjnymi. Wstępne rozmowy w tej sprawie były prowadzone w styczniu br. również z wrocławską firmą JTT. Nie zapadły jednak wówczas żadne konkretne ustalenia. JTT produkuje obecnie kasy fiskalne IBM i z tej współpracy obie firmy są zadowolone. "W planach firmy wciąż pozostaje montowanie komputerów A-brand" - stwierdził Jacek Lorenc z JTT.

Open-bay concept, tak w nomenklaturze koncernu nazywa się ideę kompletowania sprzętu PC, ma usprawnić logistykę IBM w krajach Europy Środkowowschodniej. Według tej koncepcji obudowa z zasilaczem i płytą główną komputera jest uzupełniana o pozostałe elementy, jak pamięci RAM, kartę grafiki i dysk twardy. Wszystkie podzespoły mają pochodzić z fabryki IBM. Nie wiadomo jeszcze, kto - czy polski dystrybutor, czy fabryka Greenock w Irlandii - zajmie się montowaniem procesora na płycie głównej. Wiadomo już, że w Polsce nie będą kompletowane notebooki ThinkPad i serwery high-end.

Jeśli wszystkie szczegóły techniczne i organizacyjne zostaną uzgodnione, od końca czerwca br. kompletowaniem komputerów opatrzonych znakiem IBM ma się zająć Computer 2000. Wiadomo też, że IBM zamierza rozszerzyć ofertę kompletowania komputerów o pozostałe polskie firmy dystrybucyjne, aby uniknąć sytuacji, w której jedna z nich byłaby uprzywilejowana. Całość procesu konfiguracji będzie kontrolowana przez przedstawicieli koncernu, którzy nie zamierzają dopuścić, aby w firmowym komputerze znalazła się jakakolwiek część nie pochodząca z fabryki w Greenock. Jakość montażu będzie sprawdzana przez specjalistyczne oprogramowanie testujące.

Do początku kwietnia br. IBM nie poinformował oficjalnie żadnego ze swoich partnerów, oprócz C2000, o koncepcji kompletowania sprzętu PC w Polsce. Część dystrybutorów, która nieoficjalnie wie o prowadzonych z C2000 rozmowach, sceptycznie wyraża się o nowej koncepcji IBM. "Nie wyobrażam sobie - twierdzi Krzysztof Musiał, prezes ABC Data - aby IBM cedował realizację strony handlowej naszej umowy dystrybucyjnej na jednego z naszych konkurentów". Pomysł koncernu, by partnerzy "kompletowali komputery na własne potrzeby", Krzysztof Musiał uważa za "zabawny". Odmiennego zdania jest Sergiusz Wiza, dyrektor MSP/TH'System, który uważa, że montowanie sprzętu PC IBM przez dystrybutorów pozwoli w większym stopniu "nasycić rynek". Natomiast Robert Oporski z American Computers and Games nie sądzi, aby w sytuacji, w której koncern zdecyduje się na konfigurację maszyn u dystrybutorów, tylko jeden z nich otrzymał takie uprawnienia. American Computers & Games jest największym krajowym dystrybutorem IBM-a kontrolującym ok. 60% kanału dystrybucyjnego tej firmy.

Podstawowym problemem, który ma rozwiązać open-bay concept, jest długie oczekiwanie polskich dystrybutorów na sprzęt IBM. Często od zamówienia do dostarczenia partii komputerów mija miesiąc. Kompletując sprzęt w miejscu przeznaczenia, IBM zapewni sobie elastyczność dostaw, która zaowocuje najwyżej 3-dniowym oczekiwaniem na komputery.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200