I Ty zostaniesz cyberpunkiem

Większość dotychczasowych ruchów młodzieżowych rodziła się na zasadzie buntu przeciwko czemuś: konformizmowi (bitnicy), agresji i zimnej wojnie (hippisi), czy drobnomieszczańskiej kulturze. Mało natomiast było takich, których źródłem była fascynacja jakimś zjawiskiem społecznym. I oto socjologowie i badacze nauk o społeczeństwie mają od kilku lat do czynienia z takim właśnie zjawiskiem.

Większość dotychczasowych ruchów młodzieżowych rodziła się na zasadzie buntu przeciwko czemuś: konformizmowi (bitnicy), agresji i zimnej wojnie (hippisi), czy drobnomieszczańskiej kulturze. Mało natomiast było takich, których źródłem była fascynacja jakimś zjawiskiem społecznym. I oto socjologowie i badacze nauk o społeczeństwie mają od kilku lat do czynienia z takim właśnie zjawiskiem.

Ruch cyberpunków, który znacznie przekracza swoim zasięgiem środowiska młodzieżowe, zrodził się z fascynacji najnowszymi osiągnięciami techniki, zwłaszcza komputerowej.

Jest w nim trochę elementów buntu, co ma również swoje odzwierciedlenie w samej nazwie, ale jest on zdecydowanie na drugim planie. Ruch określany mianem "cyberpunk", bierze się z połączenia cybernetyki, czyli nauki o teorii komunikacji i kontroli, oraz punka, czyli antyspołecznego buntownika. Nonkonformizm cyberpunków wyraża się w proteście przeciwko sposobom tradycyjnego posługiwania się zdobyczami techniki, przede wszystkim komputerowej, nie zawsze do właściwych celów.

Ważniejszą od negacji częścią ideologii cyberpunków jest program pozytywny, czyli zafascynowanie techniką komputerową i stosowanie jej w najprzeróżniejszych dziedzinach życia.

Początkowo nazwy cyberpunk używano jedynie dla określenia pewnej grupy pisarzy science fiction oraz niektórych komputerowych włamywaczy. Dziś obejmuje on szeroki wachlarz zjawisk z dziedziny muzyki, sztuki, techniki, a nawet środków halucynogennych, czyli tzw. "inteligentnych" narkotyków. Znany amerykański matematyk Rudy Rucker, w wolnych chwilach piszący powieści science fiction, ruch ten nazywa "zespoleniem ludzi z maszynami". Ludzie żyjący w stworzonej przez siebie cyberprzestrzeni (cyberspace), mają nie tylko świadomość, ale i podświadomość przesiąkniętą technologią komputerową i są kimś innym niż ci, dla których komputer znaczy nie więcej niż maszyna do pisania z ekranem.

Cyberpunk obejmuje wszystkich, którzy są zrośnięci ze swoimi komputerami i kochają je miłością wręcz opętańczą, potrafią przy ich pomocy przenosić się do tzw. rzeczywistości wirtualnej, czyli sztucznego świata. Jego wizję umożliwia nowoczesna technologia komputerowa, której twórcy nie zdawali sobie prawdopodobnie sprawy, jaką możliwość azylu dają tym wszystkim, których świat rzeczywisty przestał interesować, bądź z jakichś względów im nie odpowiada. Czy należy się dziwić, że cyberpunków przybywa na świecie proporcjonalnie do komputerów?

Centra ruchu cyberpunków znajdują się oczywiście w Stanach Zjednoczonych i Japonii. Ich głównym hasłem jest wezwanie, aby techniki komputerowej używać dla rozwoju muzyki, sztuki i afirmacji życia, a nie dla prowadzenia wojen i niszczenia dorobku pokoleń. Cyberpunki wierzą, że mogliby zmienić świat na lepsze, gdyby tylko mieli nad nim kontrolę.

Prędzej czy później do tego musi dojść - twierdzą wyznawcy cyberiologii - gdyż informacja chce być wolna i wolna być musi. Gdy nastąpi szczytowy okres jej rozwoju, najbardziej wartościowe treści przejmą ci, którzy potrafią uczynić z nich najlepszy użytek, bez względu na wysiłki cenzorów i specjalistów od praw autorskich.

Opętani techniką komputerową cyberpunkowcy żyją wyłącznie przyszłością, będąc jedną nogą w dwudziestym pierwszym wieku. Ich szeregi rosną w tempie błyskawicznym, chociaż programowo nie chcą się zrzeszać i są zwolennikami decentralizacji. Wychodzą z założenia, że społeczeństwo rozpada się na setki subkultur, z których każda posiada swój własny język, kodeks i styl życia. Mimo tego rozczłonkowania, nie da się stworzyć enklawy trwałego zastoju w rewolucyjnym rozwoju świata. Zmienia się on z każdą sekundą i najlepszym sposobem utrzymania się na powierzchni tych zmian jest płynięcie z Duchem Czasu, który wyznacza Cybernetyka.

To właśnie ona przewidzieć, że wcześniej czy później wszyscy będą cyberpunkami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200