Hotelowy flirt partnerów

Między firmami Informix i Oracle może dojść do rywalizacji o partnerów handlowych. Oracle proponuje firmom od dawna współpracującym z Informixem korzystanie ze swoich produktów.

Między firmami Informix i Oracle może dojść do rywalizacji o partnerów handlowych. Oracle proponuje firmom od dawna współpracującym z Informixem korzystanie ze swoich produktów.

Oracle Polska dąży do detronizacji Informix Software na krajowym rynku baz danych poprzez zwiększenie liczby partnerów handlowych. Firma szuka nowych partnerów w obozie swojego największego konkurenta. Podczas ubiegłotygodniowej konferencji w Hotelu Gołębiewski w Mikołajkach reprezentanci Oracle Polska przedstawili nowym partnerom handlowym, związanym z Informix Software, swoją ofertę. Program Oracle Value Services (OVS) - przeznaczony dla nich - umożliwia poznanie technologii koncernu jeszcze przed podpisaniem umowy o współpracy. "Firmom zainteresowanym współpracą zaoferowaliśmy subskrypcję wychodzącego raz na kwartał skoroszytu wraz dyskami CD-ROM, na których znajdują się wersje demonstracyjne naszych produktów. Wszystko za 2 tys. dolarów - mówi Grzegorz Rogaliński, dyrektor ds. współpracy z partnerami handlowymi w polskim oddziale Oracle'a. - W grę wchodzą także szkolenia o połowę tańsze niż zwykle oraz wsparcie techniczne". Normalna cena tego pakietu wynosi - według Oracle'a - ok. 10 tys. USD.

Grono zainteresowanych

W dwudniowym spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele partnerów handlowych Informixa z firm Altar, Elba, Eurocim, Informa i największej wśród nich Prokom Software. Zdaniem przedstawicieli Oracle'a, przedsięwzięcie ma na celu przekonanie do swojej technologii jak największej liczby firm, w tym także partnerów handlowych innych koncernów. "Nasza oferta, na którą składają się zarówno bazy danych, jak i aplikacje oraz systemy transakcyjne, jest szersza niż oferta Informixa. Nadszedł czas systemów informatyki zarządczej, gdzie możliwe jest współdziałanie naszych systemów transakcyjnych z bazami danych innych producentów. Chodzi nam o uzupełnienie oferty przedstawianej klientom końcowym" - mówi Paweł Piwowar, dyrektor generalny Oracle Polska.

Chęć skorzystania z oferty Oracle'a przejawiają najwięksi partnerzy handlowi Informixa. "Możliwa jest owocna współpraca Informixa i Oracle'a. Można na podstawie rozwiązań obu firm stworzyć udane kompozycje dające nową jakość" - mówi Eugeniusz Własiuk z Prokom Software. Gdyńska firma, największy partner Informixa w Polsce, zamierza korzystać z technologii Oracle'a. "Informix musi pogodzić się z sytuacją, w której przedstawiamy klientom technologie adekwatne do stawianych przez nich zadań. Decyzja, podjęta przez nas w ubiegłym roku, została wymuszona żądaniami zgłaszanymi przez klientów" - mówi Eugeniusz Własiuk.

Pozostali partnerzy handlowi Informixa wykazują rezerwę wobec propozycji Oracle'a. Wielu o niej nawet nie słyszało, pozostali nie chcą podejmować decyzji tylko na podstawie demonstracji poszczególnych produktów. "Na razie nie mamy dostatecznej wiedzy na temat poszczególnych produktów. Oferta wydaje się jednak atrakcyjna" - mówi Tadeusz Szulc, dyrektor bydgoskiej firmy Informa, partnera handlowego Informixa. - W naszym przypadku nie wchodzą w grę żadne gwałtowne zmiany, a raczej ewolucja w perspektywie dwóch-trzech lat". Podobnego zdania są przedstawiciele kilku innych firm współpracujących z Informixem. "Na całym świecie działalność developerska zmierza w kierunku uniwersalności. Nie widzę powodu, dla którego w Polsce miałoby być inaczej" - mówi Lech Nowogrodzki, prezes ESRI Polska.

Moralna propozycja

Przedstawiciele Oracle'a podkreślają wielokrotnie, że nie może być mowy o "kradzieży" klientów partnerom handlowym Informixa. "Spotkanie w Mikołajkach miało na celu zainteresowanie naszą ofertą nowych firm, mających już doświadczenie w obsłudze relacyjnych baz danych - mówi Grzegorz Rogaliński, dyrektor ds. kontaktów z partnerami handlowymi firmy. - Na razie zainteresowanie naszą ofertą wykazało trzech partnerów. O odzewie na tę propozycję będzie można mówić po kilku miesiącach".

Producenci oprogramowania, którzy chcieliby dodać aplikacje Oracle'a do swojej oferty, mogą stworzyć nowy zespół rozwijający narzędzia w wybranej technologii. Tego typu rozwiązanie jest jednak dostępne tylko dla największych firm. "W naszym przypadku nie wchodzi w grę pisanie od nowa aplikacji. Chcemy przenieść nasze produkty do motoru bazy Oracle'a, co jest jednak trudne - mówi Dariusz Borek, prezes firmy Altar z Kielc. - Rynek wykazuje zapotrzebowanie na bazy Oracle'a, jednak trudno znaleźć pierwszego klienta, na którym moglibyśmy się uczyć".

Przedstawiciele polskiego oddziału Informixa są spokojni o przyszłość firmy na rynku. Obecność kilku partnerów ich firmy na seminarium w Mikołajkach tłumaczą zwykłą ciekawością. "Organizowaliśmy seminaria w tym samym hotelu. Może naszym partnerom handlowym spodobało się to miejsce" - mówi Agnieszka Skibniewska, dyrektor działu marketingu w Informix Polska. Według opinii obserwatorów rynku, Informix Software zawdzięcza pierwszą pozycję na polskim rynku baz danych dużej liczbie partnerów handlowych, z którymi nawiązał współpracę wraz z otwarciem warszawskiego przedstawicielstwa.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200