Hitachi kupuje dyski twarde IBM

Hitachi przejmie za 2 mld USD dział IBM zajmujący się produkcją dysków twardych. Transakcja obejmuje również prawa intelektualne do patentów zarejestrowanych przez IBM. Równocześnie japońska firma wydzieli własny dział zajmujący się produkcją dysków i utworzy z IBM spółkę joint venture. Przez 3 lata IBM będzie posiadał w niej 30% udziałów. Po tym okresie firma przejdzie w całości na własność Hitachi. W tym czasie jednak japońska firma dokona kolejnych opłat na rzecz IBM. Transakcja finalizuje porozumienie zawarte między obiema firmami w kwietniu br.

Hitachi przejmie za 2 mld USD dział IBM zajmujący się produkcją dysków twardych. Transakcja obejmuje również prawa intelektualne do patentów zarejestrowanych przez IBM. Równocześnie japońska firma wydzieli własny dział zajmujący się produkcją dysków i utworzy z IBM spółkę joint venture. Przez 3 lata IBM będzie posiadał w niej 30% udziałów. Po tym okresie firma przejdzie w całości na własność Hitachi. W tym czasie jednak japońska firma dokona kolejnych opłat na rzecz IBM. Transakcja finalizuje porozumienie zawarte między obiema firmami w kwietniu br.

IBM został zmuszony do sprzedaży działu dysków twardych ze względu na wzrastającą konkurencję, wzrost kosztów wytwarzania i spadek popytu na komputery PC. W ciągu ostatnich miesięcy firma systematycznie wycofywała niektóre produkty z oferty dysków twardych. "Produkcja pojedynczych dysków do komputerów PC jest dzisiaj mało opłacalna. Nie chcemy jednak całkowicie z niej rezygnować. Zdecydowaliśmy się więc - aby obniżyć koszty - stworzyć wspólną firmę z Hitachi, która zajmie się rozwojem i produkcją dysków twardych" - mówi Robert Samotejek z IBM Polska.

Umowa z Hitachi nie dotyczy pamięci masowych i macierzy dyskowych, takich jak Shark. Ich rozwój i sprzedaż pozostanie w IBM. "W tym zakresie także współpracujemy z Hitachi. Rozwiązania tej firmy są kompatybilne z naszymi" - dodaje Robert Samotejek.

3,5 cala potencjału

Nie ustalono jeszcze nazwy firmy powstałej po połączeniu działów dysków twardych IBM i Hitachi. Wiadomo że będą nią kierować dotychczasowi menedżerowie łączonych działów, będzie zatrudniać ok. 24 tys. osób (w tym 18 tys. z IBM) i posiadać 11 fabryk. Na dzisiaj nie są planowane żadne zwolnienia. Hitachi szacuje wartość sprzedaży nowej firmy w 2003 r. na 5 mld USD. Do roku 2006 sprzedaż ma wzrosnąć do 7 mld USD.

IBM zajmuje obecnie pierwszą pozycję na rynku dysków 2,5". Hitachi plasuje się w jego ścisłej czołówce. Nie tutaj jednak kierownictwo nowej spółki liczy na wzrost sprzedaży. Zdaniem analityków, największe szanse na rozwój firma ma na rynku 3,5" dysków Fibre Channel i SCSI. Oba rozwiązania są stosowane w m.in. systemach archiwizacji danych. Według szacunków IBM, wielkość tego rynku na świecie jest oceniana na 20 mld USD.

Zarówno IBM, jak i Hitachi zobowiązały się do wykorzystywania produktów nowej spółki we własnych systemach komputerowych.

To nie koniec

IBM i Hitachi prowadzą również negocjacje w kwestii wieloletniego porozumienia dotyczącego opracowania nowych, opartych na otwartych standardach, technologii archiwizacji danych. Firmy zamierzają wspólnie pracować m.in. nad technologią wirtualizacji, która umożliwia administratorom monitorowanie i zarządzanie archiwizacją danych nie na pojedynczych urządzeniach, ale ich grupach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200