Grupowo z Novellem

Już 12 września br. na rynku pojawi się kolejna wersja oprogramowania GroupWise.

Już 12 września br. na rynku pojawi się kolejna wersja oprogramowania GroupWise.

Bycie użytkownikiem GroupWise'a 4.1 upgrade do wersji 5.0 nie jest już wyłącznie kwestią wyboru, to konieczność. Nowa wersja tego pakietu wyposażona jest w scentralizowany system zarządzania za pośrednictwem Novell Directory Services (NDS), konsolę dla administratora NetWare oraz nową uniwersalną skrzynkę pocztową (Universal Inbox). Wykorzystując jeden spójny interfejs może ona obsługiwać zarówno pocztę elektroniczną, zadania związane z tworzeniem wspólnych projektów, współpracę w ramach grup oraz tworzenie harmonogramów pracy.

Niemniej podczas testowania wersji beta pojawiło się kilka problemów. Wersja kliencka oprogramowania wciąż zawiera wiele błędów. Ponadto jednym z wymagań niezbędnych do działania programu jest posiadanie przynajmniej jednego serwera NetWare. GroupWise nie jest więc oprogramowaniem dla każdego. Jednakże dla firm, które wymagają jednocześnie mechanizmów regulujących pracę grupową i obieg dokumentów oraz korzystają z poczty elektronicznej, jest to oprogramowanie godne uwagi.

Mimo że w pierwszej chwili może ono nieco przytłaczać, to jednak projekt nowej skrzynki pocztowej, w miarę korzystania z niej zaczyna nabierać sensu. Wykorzystując obecnie wszystkie możliwości GroupWise'a, dotyczące administracji siecią, a więc NDS oraz nowy moduł administratora NetWare, administrator może dowolnie dodawać, usuwać i zarządzać kontami użytkowników oraz środowiskiem ich pracy z jednego miejsca.

Jedną z poważnych wad wersji 4.1 był brak możliwości prostej integracji dodatkowego oprogramowania, pisanego przez niezależnych producentów, z GroupWise'm. Obecnie Novell pozwolił nie związanym z nim twórcom na tworzenie oprogramowania na trzech poziomach: desktop - systemy zarządzania pracą, the stores - systemy informacyjne oraz komunikacja - systemy zarządzania przepływem informacji. Zarządzanie dokumentami oraz obiegiem informacji - najważniejszy komponent pakietu - nie znalazły się w wersji beta.

Bolesna instalacja

Podczas instalacji musiałem ręcznie skopiować biblioteki na mój lokalny dysk twardy oraz uruchomić samodzielnie wiele procesów na serwerze NetWare. Mimo tych niedogodności, instalacja wydała mi się jednak raczej prosta. Część związaną z serwerem GroupWise'a zainstalowałem ze stacji roboczej podłączonej do sieci NetWare 4.x. Podążając za instrukcjami instalatora bez problemów zakończyłem instalację. Program ten sam stworzył potrzebne katalogi i pozwolił mi wybrać użytkowników z drzewa NDS. W trakcie instalacji miałem kilka problemów z moją stacją roboczą pracującą pod Windows 95, na której nie było sterowników do MAPI (Messaging API). Poszukując tu i tam odpowiedzi zostałem w końcu poinformowany przez pomoc techniczną Novella, że powinienem zainstalować na swoim komputerze Microsoft Exchange'a, poprzednią wersję GroupWise'a lub też inny program, który instaluje sterowniki MAPI.

Nie miałem tak dużo szczęścia instalując GroupWise'a 5.0 na wersji beta Windows NT 4.0. W tym przypadku pomoc techniczna nie była w stanie mi pomóc, gdyż do tej pory nikt jeszcze nie zgłosił problemów między GroupWisem i Windows NT Workstation 4.0.

Zintegrowana administracja

Potrzebne do zarządzania GroupWisem narzędzia zostały dodane do NetWare Administration Module w menu Narzędzi. Umożliwiają one administrowanie drzewami NDS, serwerami GroupWise'a oraz poszczególnymi użytkownikami za pomocą jednego programu.

Mogłem tworzyć nowe skrzynki pocztowe i biblioteki, ustawiać preferencje klientów dzięki standardowemu widokowi drzewa NDS zsynchronizowanemu z GroupWisem, lub też, co mi się bardziej podobało, dzięki oryginalnemu widokowi znajdującemu się w nowej wersji tego oprogramowania. W drugim przypadku okno podzielone jest na dwie części. W górnej znajduje się struktura systemu GroupWise, a w dolnym nazwy kont. Ponadto wszystkie prace związane z administracją i podtrzymywaniem systemu mogłem wykonywać bez konieczności jego rekonfiguracji.

Pojedynczy klient

Universal Inbox pozwala na wysyłanie, otrzymywanie i zarządzanie w równym stopniu pocztą elektroniczną, co i terminami spotkań oraz zwykłymi dokumentami przesyłanymi w ramach procesów obiegu informacji. Interfejs jest podobny pod względem wyglądu do Lotus Notes 4.0 i Microsoft Exchange'a z hierarchicznym widokiem katalogów w lewej części okna, a ich zawartością po stronie prawej oraz oknem szybkiego podglądu poszczególnych dokumentów w części dolnej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200