Glossarium (94), Systemy Operacyjne (4)

Szeregowanie żądań do dysku

C-SCAN - (Cyclic SCAN) odmiana strategii >>SCAN; po dojściu do ostatniej ścieżki dysku, głowica cofa się do pierwszej, nie obsługując po drodze żadnych żądań; następnie kontynuuje obsługę w tę samą stronę (czyli poruszając się w kierunku ostatniej ścieżki); daje to wrażenie cyklicznego przesuwu głowicy (tak jakby po ostatniej ścieżce następowała pierwsza); jedna z najlepszych strategii szeregowania żądań do dysku (najlepiej minimalizuje czas dostępu).

C-LOOK - (Cyclic LOOK) odmiana strategii >>LOOK, bardzo podobna do >>C-SCAN; różnica między C-LOOK a C-SCAN polega na tym, że w C-LOOK, podobnie jak w LOOK, głowica nie przesuwa się do ostatniej ścieżki, lecz jedynie do ostatniego żądania w jej kierunku; następnie cofa się do żądania znajdującego się najbliżej pierwszej ścieżki i kontynuuje obsługę poruszając się w kierunku ostatniej ścieżki.

FCFS - (First Come First Serve) najprostsza strategia >>szeregowania żądań do dysku, decydująca o ruchu głowicy; procesy obsługiwane są dokładnie w kolejności nadejścia; metoda prosta (najlepsza przy małych obciążeniach, gdzie przerwy między żądaniami są duże), ale bardzo nieefektywna przy większych obciążeniach (gdy wiele procesów przychodzi naraz i trzeba je obsłużyć prawie jednocześnie).

GIER - strategia >>szeregowania żądań do dysku, minimalizująca >>opóźnienie reakcyjne; do pamięci sprowadzana jest od razu cała ścieżka, selekcja odpowiednich danych odbywa się w buforze, w pamięci operacyjnej.

LOOK - odmiana strategii >>SCAN; głowica posuwając się "egzaminuje" drogę przed sobą; jeśli między jej aktualną pozycją a skrajną ścieżką (w której kierunku się porusza) nie ma żadnych żądań, głowica zawraca; podobnie jak SCAN, niesprawiedliwa w stosunku do żądań na skrajnych ścieżkach - sytuację poprawia >>C-LOOK.

N-STEP SCAN - (wielokrokowy SCAN) odmiana strategii >>SCAN; aby traktować procesy sprawiedliwie i unikać sytuacji, gdy "młodszy" proces żądający danych położonych tuż przed głowicą jest obsłużony przed czekającymi dłużej, procesy ustawia się w kilku kolejkach (zależnie od czasu przybycia) i przy danym przejściu obsługiwana jest tylko kolejka o najwyższym priorytecie, czyli żądania zebrane podczas poprzedniego przejazdu głowicy.

Opóźnienie reakcyjne - zjawisko występujące przy >>szeregowaniu żądań do dysku; po ustawieniu głowicy na żądanej ścieżce, system musi jeszcze poczekać, aż dysk (który kręci się wokół własnej osi z niezmienną prędkością) obróci się o odpowiedni kąt (tak aby głowica znalazła się nad konkretnym fragmentem ścieżki).

SCAN - strategia >>szeregowania żądań do dysku, decydująca o ruchu głowicy; głowica porusza się wahadłowo między skrajnymi ścieżkami dysku, po drodze obsługując procesy, które potrzebują danych położonych "pod głowicą"; strategia bardzo efektywna, ale procesy żądające danych z końcowych ścieżek dysku muszą czekać dłużej od tych, które odwołują się do środkowych ścieżek; tę niesprawiedliwą sytuację poprawia >>C-SCAN.

SLTF - (Shortest Latency Time First) strategia >>szeregowania żądań do dysku, minimalizująca >>opóźnienie reakcyjne; jako pierwsze obsługiwane są procesy, których dane znajdują się na tej samej ścieżce, najbliżej aktualnej pozycji dysku (dysk kręci się cały czas w tym samym kierunku); najlepsza strategia spośród minimalizujących

opóźnienie reakcyjne.

SSTF - (Shortest Seek Time First) strategia >>szeregowania żądań do dysku, decydująca o ruchu głowicy; procesy obsługiwane są podobnie jak w >>SLTF, tzn. jako pierwsze te, których dane znajdują się najbliżej aktualnej pozycji głowicy; metoda wbrew pozorom dość nieefektywna i bardzo niesprawiedliwa (procesy, które potrzebują danych położonych daleko od aktualnej pozycji głowicy są zawsze odsuwane na dalszy plan, w stosunku do "młodszych" procesów, do których danych głowica "ma bliżej").

ścieżka - obszar dysku w postaci pierścienia; dysk jest dzielony na ścieżki rozpościerające się koncentrycznie zaczynając zazwyczaj od pozycji głowicy najbliższej osi dysku, kończące zaś przy samym jego krańcu zewnętrznym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200