Giełda dla budowlańców

Budaukcja.pl to pierwsza polska elektroniczna giełda budowlana. Wkrótce jej twórcy zamierzają uruchomić serwis aukcji odwrotnych.

Budaukcja.pl to pierwsza polska elektroniczna giełda budowlana. Wkrótce jej twórcy zamierzają uruchomić serwis aukcji odwrotnych.

"Spolonizowane strony serwisów branżowych nie biorą pod uwagę polskich uwarunkowań rynku budowlanego" - mówi Paweł Strykowski z firmy WizjaNet, wykonawcy serwisu Budaukcja.pl. Jego zdaniem firmy prowadzące takie serwisy żądają zbyt wysokich opłat w porównaniu z zyskami, jakie osiągają działające w Polsce firmy budowlane, naliczając prowizję bez względu na to, czy skojarzona transakcja rzeczywiście dochodzi do skutku.

Serwis Budaukcja.pl, który w zamierzeniu twórców ma być pierwszą polską elektroniczną giełdą budowlaną, rozpoczął działalność na początku października br. Właścicielem jego jest Towarzystwo Jednolitych Cen, firma działająca na rynku materiałów budowlanych od ponad 10 lat. Spółka WizjaNet z Bielska-Białej ma natomiast partycypować w zyskach z działalności giełdy. "Głównym celem działalności serwisu będzie "kojarzenie" popytu i podaży w zakresie materiałów i usług budowlanych" - mówi Paweł Strykowski.

Budowa z dala od sieci

Trwają rozmowy z kilkuset firmami z całej Polski, które miałyby stać się pierwszymi oferentami giełdy. Firmy zainteresowane uczestnictwem w giełdzie muszą podpisać umowę o współpracy. Korzystanie z giełdy w pierwszym okresie będzie bezpłatne. Ma to stanowić zachętę dla firm z branży, która do tej pory nie była związana z Internetem. "Dla ponad 70% firm budowlanych proponowane przez nas rozwiązania stanowią całkowitą nowość, ponad połowa nigdy w nie korzystała z Internetu. Pozostali traktowali je jedynie jako medium reklamowe" - ocenia Paweł Strykowski.

Giełda Budaukcja.pl będzie organizować przetargi na materiały budowlane. W ramach aukcji odwrotnych dostawcy będą prowadzić licytację umów na dostawę materiałów pod wskazany adres (dla kupującego jest to usługa bezpłatna, natomiast Budaukacja.pl będzie pobierała prowizję od zrealizowanych transakcji). Oprócz przetargów system umożliwi zautomatyzo-wanie procesu rozsyłania zapytań ofertowych (zapotrzebowania) do wszystkich dostawców, tak by mógł potem porównać ich oferty (co jest istotne zwłaszcza w przypadku gdy cena nie jest jedynym istotnym czynnikiem wyboru).

Trzecim sposobem pozyskiwania dostawców będzie tabela ofert, czyli typowy katalog z prezentacjami aktualnej oferty. Formularze widoczne przy poszczególnych ofertach ułatwiają nawiązanie szybkiego kontaktu z dostawcą. Prawo do zamieszczania ofert mają jedynie firmy zarejestrowane w systemie.

Rynek jeszcze nie zajęty

Potencjalnie największym konkurentem dla inicjatywy Budaukcja.pl może być internetowy projekt wydawnictwa Murator, które dysponuje ogromnym zbiorem informacji i artykułów dotyczących budownictwa i pod tym względem jest w Polsce potentatem. Wydawnictwo to do tej pory dysponowało niezbyt ciekawym i amatorsko przygotowanym serwisem internetowym. Obecnie przygotowuje nowy serwis Muratorplus, skierowany do odbiorców profesjonalnych związanych z branżą budowlaną i architektoniczną.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200