Giełda Wydawnictw Metodycznych - dużo braków

W dniach 7-9 września 1994 r. w Łodzi, na terenie Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli odbyła się IV Ogólnopolska Giełda Wydawnictw Metodycznych.

W dniach 7-9 września 1994 r. w Łodzi, na terenie Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli odbyła się IV Ogólnopolska Giełda Wydawnictw Metodycznych.

Uczestniczyły w niej tak znane Wydawnictwa, jak Wydawnictwo Naukowe PWN (jego oddział w Łodzi objął patronat nad wystawą) oraz Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne a także wielu mniejszych wydawców specjalizujących się w tematyce oświatowej. Obszerną ofertę swych publikacji przedstawiło kilkanaście Wojewódzkich Ośrodków Metodycznych z całego kraju.

Na wystawie było około 500 tytułów podręczników szkolnych, zeszytów z ćwiczeniami, zbiorów zadań, słowników, poradników metodycznych, testów i wiele innych pomocy szkolnych. Były nieliczne książki poświęcone komputerom: "Podstawy informatyki" M. Sysły (PWN), "Zrób to w DOS-ie " i "Zrób to w Windows" Ch. van Burena (IDG Books WNT). Ale tylko jeden tytuł ("Kurs podstawowy obsługi komputerów klasy IBM PC) był pomyślany jako materiały pomocnicze dla nauczycieli.

Brak wielu tytułów książek o komputerach i ich zastosowaniach odpowiednich dla szkolnictwa można tłumaczyć koncepcją wystawy. Można zrozumieć, że nauczanie języka ojczystego i rachunków jest ważniejsze od nauczania techniki komputerowej. Brak wydawnictw metodycznych na temat informatyki nie byłby wart miejsca na łamach Computerworld gdyby nie to, że skłania do zadumy nad słabością podstaw szkolnego nauczania o komputerach.

Dostępność różnorodnych wydawnictw metodycznych dla nauczycieli matematyki, geografii, historii itd. wynika z wieloletnich starań o to, aby kształcić bardziej skutecznie - czyli lepiej trafiać do ucznia. Ale przedmioty "komputerowe" tej tradycji nie mają. Jakość i skuteczność nauczania są drugorzędne wobec braków w sprzęcie posiadanym przez szkoły, szybkiego napływu nowych programów, drogich książek i niedoskonałości samych programów tego przedmiotu. Skutki słabego nauczania podstaw informatyki z punktu widzenia tak szkoły, jak i rodziców uczniów pozostają w cieniu kłopotów z językiem polskim, historią, matematyką...

Słaby podręcznik szkolny i nauczyciel który nie pogłębia swojej wiedzy mają swą cenę, którą możemy zapłacić już za kilka lat.

Jacek Żebrowski, Łódż

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200