Fuzja bez rewolucji

Kolejne aktualizacje czterech aplikacji biznesowych Oracle mają doprowadzić użytkowników do systemu ERP nowej generacji.

Kolejne aktualizacje czterech aplikacji biznesowych Oracle mają doprowadzić użytkowników do systemu ERP nowej generacji.

Oracle dokłada wszelkich starań, aby przekonać użytkowników systemów PeopleSoft i JD Edwards, a także Oracle E-Business Suite, że po zakończeniu procesu przejmowania PeopleSoft nie planuje żadnej rewolucji. Nie będzie też nikogo zmuszać do migracji. Wsparcie dla produktów PeopleSoft i JD Edwards będzie oferowane przynajmniej do roku 2013. Na rynek trafią wszystkie zapowiedziane wcześniej aktualizacje, a także kolejne, nad którymi rozpoczynają właśnie pracę połączone działy inżynierów Oracle, PeopleSoft i JD Edwards.

Instalowanie kolejnych uaktualnień ma doprowadzić klientów do systemu ERP nowej generacji - znanego obecnie pod nazwą Fusion.

"Fusion to nie produkt, to podróż. Nie należy więc oceniać go po jednym produkcie, który trafi na rynek, ale w perspektywie kilku lat i kolejnych wersji naszych systemów" - tłumaczy Charles Phillips, prezes zarządu Oracle i główny architekt przejęcia PeopleSoft. "Chodzi o ewolucję aplikacji i architektury, zmiany w procesach produkcji oprogramowania i w organizacji zespołów projektowych" - dodaje.

Aktualizacja z automatu

Fuzja bez rewolucji

Jesper Andersen, wiceprezes Oracle, odpowiedzialny za strategię dla aplikacji biznesowych, i Charles Phillips, prezes zarządu Oracle i główny architekt przejęcia PeopleSoft.

Oracle zapewnia, że proces przechodzenia do aplikacji nowej generacji będzie odbywać się w sposób maksymalnie automatyczny. Klientom dostarczone zostaną narzędzia, które pozwolą izolować dane oraz modyfikacje wprowadzone do systemów w trakcie wdrożenia od zmian pojawiających się w nowych wersjach stosowanych przez nich systemów ERP. Jako wzór mechanizmu aktualizacji przedstawiciele Oracle wskazywali Windows Update opracowany przez Microsoft. Firma w podobny sposób chciałaby zorganizować własny system dystrybuowania poprawek i uaktualnień. "Windows to bardzo skomplikowany system. Jeśli udało się firmie Microsoft, to i nam może się udać" - uważa Jesper Andersen, wiceprezes Oracle odpowiedzialny za strategię dla aplikacji biznesowych. Wcześniej pełnił funkcję wiceprezesa w JD Edwards i PeopleSoft.

Co mają na myśli przedstawiciele Oracle, mówiąc o aplikacjach nowej generacji? Przede wszystkim chcą oferować rozwiązania specjalizowane, dopasowane do potrzeb konkretnych grup klientów. Wykorzystanie architektury SOA (Service-Oriented Architecture) ma umożliwić przekształcenie fragmentów poszczególnych aplikacji w komponenty, co pozwoli na łączenie ich w dowolne konfiguracje. Jednocześnie aplikacje te mają być proste w obsłudze. "Nowe funkcje, które pojawiają się w kolejnych wersjach, cieszą się ogromnym zainteresowaniem użytkowników, ale mało kto potrafi wykorzystać oferowane przez te systemy możliwości" - tłumaczy Jesper Andersen. Wreszcie aplikacje nowej generacji mają oferować informacje analityczne w czasie rzeczywistym. "System musi dostarczać kierownictwu na bieżąco komplet informacji i dodatkowo proponować rozwiązywanie potencjalnych problemów" - dodaje. Bliższe szczegóły nie są jednak znane.

Układ rynkowy

Oracle posiada obecnie cztery linie produktów. Każdy klient może kupić E-Business Suite w wersjach 11i, PeopleSoft Enterprise 8.9, JD Edwards EnterpriseOne 8.11, a także JD Edwards World. Sprzedawcy otrzymali wytyczne, dotyczące oferowania poszczególnych produktów, jednak to klient ma decydować, które rozwiązanie kupi. Sprzedawcy nie są zachęcani do forsowania konkretnych rozwiązań. Oracle oferuje również oprogramowanie Retek, jednak docelowo zamierza zintegrować je z wymienionymi wcześniej systemami.

Oracle E-Business Suite oferowany jest dużym firmom bez względu na branżę. Natomiast aplikacje PeopleSoft będą oferowane klientom, którzy potrzebują przede wszystkim narzędzi do zarządzania kapitałem ludzkim (HRMS) albo systemu CRM. Z kolei produkty JD Edwards i Oracle E-Business Suite Special Edition to rozwiązania kierowane do małych i średnich firm. Pierwsze w szczególności adresowane są do tzw. przedsiębiorstw zarządzanych przez projekty (budowalne, konstrukcyjne, inżynieryjne). Natomiast drugie dedykowane są dla firm usługowych. "Takie pozycjonowanie produktów wynika z doświadczeń rynkowych. Dopasowujemy strategię do życia, a nie na odwrót. Ostatecznie zawsze zadecyduje klient" - mówi Marcin Mazur, odpowiedzialny za wsparcie sprzedaży rozwiązań w Oracle Polska.

Produkty dla małych i średnich firm oferowane są za pośrednictwem partnerów. W Polsce sprzedażą Oracle E-Business Suite Special Edition zajmuje się 7 partnerów. Od stycznia dołączyły do nich 3 firmy oferujące JD Edwards - Delloite, Hogart i Whitehouse. "Zamierzamy zwiększyć liczbę partnerów oferujących nasze rozwiązania na rynku MSP w Polsce. Nie będzie to drastyczny wzrost, ale chcemy pozyskać do współpracy kilka nowych firm specjalizujących się w konkretnych branżach" - mówi Marcin Mazur.

Zasadniczo po staremu

Oracle zapowiada rychłe skonsolidowanie cenników. Pod koniec roku obrachunkowego na stronach internetowych zostaną opublikowane - podobnie jak ma to miejsce w przypadku E-Business Suite - ceny pozostałych systemów z portfolio Oracle. Na razie nie są planowane zmiany w kwestii obsługi baz danych i platform middleware. Chociaż produkty Oracle będą oferowane klientom domyślnie, to firma zamierza wspierać wszystkie technologie, które dotychczas obsługiwała lub obsługiwały przejęte przez Oracle firmy. Nowością będzie system certyfikatów dla określonych technologii. Mają one gwarantować poprawne działanie konkretnych konfiguracji systemowych.

Zaplanowane aktualizacje systemów Oracle

PeopleSoft Enterprise 8.9 - 2005 r.

PeopleSoft Enterprise 9.0 - 2006 r.

Oracle E-Business Suite 12.0 - 2006 r.

JD Edwards EnterpriseOne 8.12 - 2006 r.

JD Edwards World - aktualizacja co 12-15 miesięcy

Źródło: Oracle

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200