Frontem do klienta

Coraz większa liczba firm stosuje rozwiązania billingu korporacyjnego.

Coraz większa liczba firm stosuje rozwiązania billingu korporacyjnego.

W 90% generalnym celem instalowania własnego oprogramowania billingowego jest obniżanie kosztów. Jednak pozwala ono nie tylko na bieżącą, obiektywną kontrolę zestawień i rachunków wysyłanych przez operatorów, ale też - poprzez dodatkową funkcjonalność takiego oprogramowania - na samodzielne analizowanie struktury ruchu i innych elementów wchodzących w skład badania audytowego (np. osobne rozliczanie połączeń na numery prywatne, zliczanie średniego czasu oczekiwania na odebranie przychodzącego połączenia, ocena liczby połączeń niepodjętych itp.). Czasem chodzi tu również o sprawiedliwy podział kosztów (np. między poszczególne działy w firmie czy dzierżawców pomieszczeń w budynkach biurowych.). Takie oprogramowanie często jest dostarczane przez producentów central.

Dokładna analiza

Korporacyjne narzędzia taryfikacyjne powinny umożliwiać tworzenie różnorodnych raportów i zestawień. Właśnie ta rozbudowana część analityczna ma odróżniać je od operatorskich systemów billingowych.

W zależności od przyjętej polityki firmy dane pochodzące z tych systemów mogą być udostępniane pracownikom, np. po to, by każdy mógł poznać wysokość rachunków związanych z przeprowadzonymi przez niego rozmowami telefonicznymi.

Można tutaj wprowadzać różne nietypowe rozwiązania. Przykładowo, za pomocą oprogramowania analitycznego w połączeniu z billingiem online można automatycznie generować alert bezpieczeństwa w sytuacji, gdy zostanie zlokalizowane połączenie do firmy konkurencji.

Frontem do klienta

Przykładowy interfejs dostępu do informacji billingowych dla klientów operatora (tutaj wrocŁawski FONE)

"Chodzi o to, by złamać obecny schemat, w którym liczyło się tylko księgowe podejście do liczenia kosztów telekomunikacyjnych. Systemy analityczne związane z narzędziami taryfikacyjnymi są pewnego rodzaju specjalizowanymi systemami FK, ale idącymi w stronę informacji zarządczej. Jest więc to tak naprawdę narzędzie nie tyle techniczne, ile biznesowe" - mówi Andrzej Holnicki, dyrektor firmy Contec, wytwarzającej takie oprogramowanie.

By tego typu oprogramowanie działało w sposób wiarygodny i odzwierciedlający rzeczywistość, tj. aktualną taryfikację połączeń, powinno być stale zasilane danymi o wszelkich pojawiających się zmianach. Dostępna jest już oferta takich serwisów aktualizacyjnych (np. Telbaza znajdująca się w ofercie Contecu).

Dodatki optymalizacyjne

Niektórzy operatorzy, zwłaszcza mniejsi, starają się uatrakcyjnić ofertę, wprowadzając rozwiązania billingu online. Użytkownik nie musi już czekać na zestawienie przeprowadzonych przez niego rozmów (w przypadku większych klientów biznesowych są one zwykle dostarczane w postaci plików CDR na dyskach CD-ROM). Zamiast tego może na bieżąco, za pośrednictwem przeglądarki internetowej, przeglądać aktualizowany na bieżąco zestaw informacji o generowanym przez siebie ruchu, tworzących się należnościach, a także historii rozliczeń z operatorem. Wymaga to oczywiście dysponowania taką funkcjonalnością przez systemy billingowe wykorzystywane przez operatorów. Jest to już pewnym standardem w przypadku mniejszych (np. w elektronicznym Systemie Obsługi Klienta firmy Suntech).

Operatorzy czasem budują samodzielne rozwiązania, udostępnione klientom, w których zawarte są nowe narzędzia (np. eksport danych do formatu arkusza Excel). Można się spodziewać, że w przyszłości billing online stanie się standardowym elementem usług operatorskich.

Oszczędność na centrali

Wprowadzenie w życie metod optymalizacji kosztów telekomunikacyjnych, a więc korzystania z usług różnych operatorów w zależności od najbardziej ekonomicznego typu połączenia, konkretnej taryfy i pory dnia (czy dnia tygodnia) wymaga dysponowania centralą telefoniczną o odpowiedniej elastyczności. Wszelkie rozwiązania "ręczne", przy których na pracowniku spoczywa obowiązek pamiętania, w jaki sposób, z jakim prefiksem, należy dzwonić pod określone numery, rzadko sprawdzają się w praktyce. Duża część połączeń w takich warunkach i tak jest realizowania bez dbania o wytyczne, jak należy dzwonić. Będzie to bardziej efektywne, gdy zajmie się tym automat, czyli odpowiednie oprogramowanie na centrali.

Dlatego istotne, by centrala była wyposażona w funkcjonalność ARS (Automatic Routing Selection) bądź (historycznie starsza) LCR (Least Cost Routing), dzięki której system automatycznie dba, jaką drogą i do jakiego operatora skierować dane połączenie. Oczywiście, do sprawnego działania całości kluczową sprawą jest prawidłowe skonfigurowanie opcji ARS/LCR.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200