Firmowe informacje zawsze pod lupą
- 09.11.2010
Ogniwem łączącym dane transakcyjne z informacją przydatną dla menedżerów są nowoczesne rozwiązania Business Intelligence.
Informacja, której dostarczają systemy analityczne obecne w nowoczesnych pakietach ERP/CRM może być w pewnych warunkach elementem przewagi konkurencyjnej. Wiele firm znajduje się właśnie na tym etapie, usprawniając pracę procesów biznesowych. Kolejnym krokiem jest przejście o jeden poziom abstrakcji wyżej, kładąc nacisk już nie na zarządzanie zasobami, ale na prowadzenie procesów biznesowych. W tym celu wprowadza się do pakietów integrację z różnymi źródłami danych, dodatkowe narzędzia do zarządzania procesami biznesowymi, a także mierniki wydajności. Na taki sposób zarządzania, na przykład wykorzystujący zrównoważoną kartę wyników (ang. balanced scorecard), decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw, gdyż metoda ta dobrze przekłada misję i strategię na cele oraz mierniki zestawione w różnych perspektywach.
Bardzo duża ilość informacji sprawia, że odpowiednia analiza staje się coraz trudniejsza, ale jeśli zostanie opracowana prawidłowo, prowadzi do bardzo dobrych wyników.
Piramida informacji
ankietowanych menedżerów uważa informację za element przewagi konkurencyjnej.
Źródło: IBM CIO Study 2009
Większą wartość analityczną mają informacje zgromadzone w departamentowych hurtowniach tematycznych. Aby mogły być gromadzone i analizowane w hurtowni, zostały już przetworzone z surowej postaci transakcyjnej i mają analityczny układ informacji. Takie źródło jest już wiarygodne i powtarzalne, może służyć do raportów, ale nadal obejmuje tylko jeden departament firmy lub obszar działalności. Dla biznesu ma większą wartość od danych źródłowych, ale nadal obejmuje zbyt mało procesów biznesowych. W porównaniu do analizy za pomocą arkuszy kalkulacyjnych jest to milowy krok.
Posiadając dobre źródło danych, firma może wykorzystać zawarte tam informacje do zarządzania efektywnością biznesu. Jest to istotny krok w kierunku poprawy funkcjonowania procesów. Wprowadzenie zaawansowanych analiz, mierników, które posłużą do zarządzania metodą karty zrównoważonego rozwoju oraz obecność wskaźników KPI sprawiają, że przedsiębiorstwo może na bieżąco mierzyć, jak naprawdę działa.