Ekosystem przedsiębiorcy

Idea Bank daje małym firmom system, który wyręcza ich w czynnościach administracyjnych, żeby w zaoszczędzonym czasie rozwijali biznes.

Na tle konkurencji Idea Bank jest instytucją młodą, rośnie wraz z klientami i uczy się od nich. Z badań przeprowadzonych przez bank wśród przedsiębiorców wynika, że każdy właściciel mikro lub małej firmy przeznacza w tygodniu cały jeden dzień na czynności konieczne, ale niezwiązane merytorycznie z biznesem. Stąd wziął się pomysł, żeby zamiast dotychczasowego systemu transakcyjnego zaoferować klientom platformę, która pozwoli jak najwięcej czynności rutynowych wykonywać automatycznie.

Zarządzanie w chmurze

Ojcem rozwiązania był Dominik Fajbusiewicz, członek zarządu Idea Banku, a pomysł zakładał stworzenie osadzonej w chmurze platformy, która w wygodny sposób połączyłaby tradycyjną bankowość z księgowością i kompleksowym systemem do zarządzania firmą.

Zobacz również:

  • Budowanie cyfrowej bliskości

W projekcie Idea Cloud zaplanowano wdrożenia systemu informatycznego klasy BPM oraz platformy integracyjnej Software AG webMethods ESB, które uczyniły infrastrukturę IT bardziej elastyczną i gotową do rozbudowania o nowe funkcjonalności.

Idea Cloud jako pierwsza platforma na świecie łączy tradycyjne usługi bankowe z nowoczesnymi usługami księgowymi i CRM. Podwieszony na wewnętrznych serwerach banku, system jest bezpieczny i niezwykle wydajny. Mieści w sobie centra księgowe, fakturowania i rozliczeń, zarządzania płatnościami opóźnionymi, płynnością firmy, klientami, kontrahentami i kadrami, a także wirtualny sejf, w którym klienci mogą przechowywać ważne dokumenty.

Finalista konkursu "Computerworld Lider Informatyki 2015"

w kategorii "Finanse i Bankowość": Idea Bank.

Zmodernizowano m.in. usługę zlecania płatności, umożliwiając przelewy z sześciu odrębnych platform sieciowych (m.in. Gmail, Facebook). Przelew można zlecić już w 5 sekund - jednym kliknięciem. Klienci, którzy chcieli otworzyć rachunek lub wziąć kredyt mogli sięgnąć do swoich danych w innym banku. Jednak Komisja Nadzoru Finansowego uznała, że ta opcja, chociaż bardzo wygodna dla klientów nie jest zgodna z prawem. Problem rozwiązano w ten sposób, że klienci zamiast łączyć się z bankiem, posługują się wyciągami. Dzięki temu na decyzję kredytową czeka się niewiele dłużej, bo trzy minuty.

Dominik Fajbusiewicz, członek zarządu Idea Banku

Idea Cloud jest odpowiedzią na potrzeby właścicieli mikrofirm. Jest to platforma do zarządzania małym biznesem, mająca wbudowany bankowy system transakcyjny oraz system księgowy. Integruje ona w jednym miejscu większość procesów administracyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej: fakturowanie, księgowość, zarządzanie płynnością, książka kontrahentów, przechowywanie danych wymagających szczególnej ochrony, itp. Przedsiębiorca korzystający z Idea Cloud może znacząco ograniczyć czas, jaki pochłaniają codzienne czynności administracyjne. System umożliwia też sprawowanie pełnej kontroli nad finansami firmy w każdym momencie. Co więcej, dzięki wbudowanym narzędziom analizy danych oraz narzędziom pozwalającym łączyć różne aktywności użytkownika względem jego partnerów biznesowych, system jest w stanie przewidywać przyszłą sytuację finansową firmy i ostrzegać, np. o nadchodzącym niedoborze środków finansowych. Dzięki temu administrowanie własną firmą staje się dużo łatwiejsze, a ryzyko prowadzenia biznesu znacząco maleje.

Poprzez specjalnie zaprojektowane aplikacje system jest dostępny z każdego urządzenia mobilnego (smartfon, tablet, laptop) z każdego miejsca, gdzie jest zasięg.

Największym wyzwaniem była integracja wszystkich elementów, całego ekosystemu wszystkich usług w banku.

Bez komunikacji ani rusz

Projekt był realizowany przez 60-osobowy zespół złożony z pracowników Idea Banku oraz dwóch firm zewnętrznych: CrossVista Polska, odpowiedzialnej za stworzenie szyny ESB, silnika BPMS i modułu CORE oraz Artegence, która dostarczyła aplikację frontową. Projekt był realizowany zgodnie z metodyką Prince2.

„Dużym problemem na styku technologii i biznesu jest zarządzanie zmianą potrzeb finansowych. Nasz bank jest młody i nasze procesy biznesowe dość często się zmieniają. To wynika ze zmian prawa, zmian potrzeb klientów, nowych koncepcji biznesowych. Często jest taka, że drobna zmiana rzutuje na cały system. Te systemy powinny być na tyle elastyczne i na tyle łatwe w konfiguracji, aby zmiany biznesowe, dało się łatwo i szybko wprowadzić. Ten system był tak tworzony, aby zminimalizować czas potrzebny na wprowadzanie zmian. I w dużym stopniu to się udało. Coś, co kiedyś zajmowało dwie godziny, dzisiaj zajmuje 15 minut. W skali całego roku i wielu produktów to daje realne korzyści.” - podkreśla Paweł Błażejczyk, dyrektor departamentu IT Idea Banku.

„Dobrym pomysłem okazała się też wspólna praca w jednym miejscu, bo jak zapewniają realizujący projekt menedżerowie wymiana maili i telefony nie zastąpią bezpośredniej komunikacji.” – mówi Dariusz Trząsalski, dyrektor Biura Rozwoju Systemów IT Idea Banku.

Pomimo nieznacznego opóźnienia wszyscy uczestnicy mogą mieć satysfakcję, bo platforma w 2014 roku zdobyła prestiżową nagrodę BAI Finacle Global Awards in Banking - przyznano jej wyjątkowy tytuł „Disruptive Innovation in Banking”.

Oprócz platformy, bank oferuje przedsiębiorcom również m.in. mobilne banko- i wpłatomaty oraz przestrzeń do pracy w oddziałach.

Korzyści biznesowe

5 sekund – tyle potrzeba na przelew

3 minuty – tyle przedsiębiorca czeka na decyzję kredytową

Z 2 godzin do 15 minut skrócił się czas potrzebny na wprowadzenie zmiany w systemie