ERP w sieci handlowej
- Dorota Konowrocka,
- 21.09.2010
Sieci dyskontowej Pepco Poland udało się przeprowadzić wdrożenie systemu ERP MS Dynamics AX w okresie, w którym liczba jej sklepów dynamicznie rosła.
IT w standardzie
Sklepy Pepco są bardzo wystandaryzowane i każdy z nich oferuje w zasadzie ten sam asortyment towaru. Zestandaryzowana jest również informatyka. Wszystkie placówki pracują pod kontrolą obsługującego kasy fiskalne oprogramowania POSition firmy Wincor-Nixdorf. Wdrożenie systemu Microsoft Dynamics AX 2009 rozpoczęło się w czerwcu ubiegłego roku, niecały rok później centrala w Poznaniu uzyskała dostęp do pierwszych modułów. W tej chwili system obsługuje sprzedaż, zakupy, zarządzanie magazynem, księgę główną i rozrachunki z dostawcami i odbiorcami. Integrację z systemami kasowymi zrealizowano przy wykorzystaniu modułu Retail Chain Manager. Dzięki temu oprogramowanie POSition obsługuje część sklepową i część magazynową każdego sklepu, będąc jednocześnie źródłem wszystkich słowników produktów. Pod koniec każdego dnia pochodzące z systemów kasowych szczegółowe dane na temat sprzedaży detalicznej trafiają do centralnego systemu Microsoft Dynamics AX. System ERP został także zintegrowany z oprogramowaniem Warehouse Management System i systemem informatycznym wspomagającym zarządzanie spedycją. Na etapie testów jest moduł kadrowy.
Koszty zakupu sprzętu na potrzeby wdrożenia nie przekroczyły 100 tys. zł, ale już teraz jest jasne, że trzeba będzie zwiększyć dostępną przestrzeń dyskową. "Nie przewidzieliśmy, że nowa wersja Dynamicsa w połączeniu z obsługiwanymi przez nas wolumenami sprzedaży spowoduje tak dużą konsumpcję przestrzeni dyskowej. Wdrożenia referencyjne, którym się przyglądaliśmy i zgodnie z którymi kalkulowaliśmy nasze zapotrzebowanie, dotyczyły poprzedniej wersji Dynamicsa 4.0 w Polsce i 5.0 za granicą. Przed nami nikt w Polsce nie zmierzył się z piątą wersją" - mówi Marcin Okraska, dyrektor ds. informatyki w Pepco Poland.