EN FACE: Michał Śliwiński...

... autor aplikacji Nozbe.com, blogger, miłośnik metod zwiększania osobistej i zespołowej produktywności

EN FACE: Michał Śliwiński...

O KONCEPCJI GETTING THINGS DONE (GTD)

GTD to metoda skutecznego działania, opracowana przez Davida Allena i opisana w książce pod tym samym tytułem, która zyskała sobie liczne grono zwolenników. Opiera się na zasadzie wyrzucenia z pamięci wszystkich zadań do wykonania i powierzenia ich wybranemu, wartemu zaufania systemowi - informatycznemu lub tradycyjnemu - w zorganizowany sposób, umożliwiający zapanowanie nad wszystkim, co jest do zrobienia. GTD nie jest wielką rewolucją, lecz raczej zdroworozsądkowym zbiorem sposobów, opracowanych przez ludzi, próbujących skutecznie realizować projekty.

O TYM, CZYM JEST PROJEKT

Jest jednym z kluczowych słów GTD i oznacza wszystko, co składa się z więcej niż jednej czynności. Organizując czynności w projekty możemy skuteczniej nimi zarządzać. Inne kluczowe pojęcie to kontekst, czyli miejsce lub narzędzie (np. biuro lub telefon), które potrzebne jest do wykonania danego działania. Kierując się dostępnym w danym momencie kontekstem, możemy skutecznie wykonać całą serię zadań z różnych projektów. Trzecie kluczowe pojęcie to "następne zadanie", czyli jedno, wybrane z każdego projektu działanie - do możliwie najszybszego wykonania - popychające go naprzód. Dzięki ograniczeniu naszego pola widzenia do "następnego zadania", nie czujemy się przytłoczeni ogromem pracy do wykonania i jesteśmy dzięki temu bardziej aktywni i produktywni.

O ZAINTERESOWANIU PRODUKTYWNOŚCIĄ

Fascynacja produktywnością jest owocem próby opanowania - wpisanej w moją naturę - nieproduktywności i problemów z zarządzaniem czasem. Nie mogłem znaleźć aplikacji, która pomogłaby mi opanować chaos niewykonanych zadań. Mając wcześniej nieco doświadczeń z e-commerce, stworzyłem wstępną wersję Nozbe.com, nie sądząc, że produkt ten stanie się z czasem głównym źródłem moich przychodów i osią zawodowej pracy, że korzystać będzie z niego 50 tys. użytkowników. Dziś mam pracę marzeń - rozwijam fajny produkt, bloguję na temat produktywności, wydaję magazyn na temat produktywności, obracam się w "produktywnościowym" światku i wszystko to sprawia mi ogromną frajdę. W ramach zwiększania własnej produktywności ćwiczę właśnie nawyk wstawania o piątej rano.

O NOZBE.COM

Jest programem wspierającym indywidualną i zespołową produktywność, dostępnym przez przeglądarkę i jako aplikacja na iPhone’a. iPhone, jako najbardziej wdzięczna platforma, poszedł na pierwszy ogień, ale w tej chwili pracujemy nad wersją na Google Android i BlackBerry. Ta ostatnia jest ukłonem w stronę użytkowników biznesowych. Nozbe.com powstał pierwotnie na rynek amerykański, gdyż w USA idea Getting Things Done jest dość dobrze znana, a użytkownicy rozumieją, że zwiększona produktywność warta jest tego, aby za wspierającą ją aplikację zapłacić równowartość jednej kawy miesięcznie.

O CLOUD COMPUTING

Jest zdecydowanie przyszłością rynku aplikacji. Coraz mniejsza liczba programów utrzymywana będzie lokalnie. To się nie opłaca i jest dużo mniej bezpieczne. Przekonanie, że dane i programy są bezpieczniejsze na własnym komputerze jest złudzeniem. Argumentem, który będzie decydujący w popularyzacji cloud computing jest łatwość dostępu do danych z każdego miejsca na świecie i wygoda współdzielenia ich z innymi, co ma znaczenie zwłaszcza przy wykorzystaniu aplikacji wspierających produktywność i zarządzanie projektami. Nozbe.com także jest oferowany użytkownikom w chmurze.

O FENOMENIE TWITTERA

Twitter jest jednym z narzędzi umożliwiających mi promowanie Nozbe.com. Facebook jest siecią umożliwiającą utrzymywanie relacji i prowadzenie dialogu ze znajomymi poznanymi niewirtualnie. Natomiast Twitter jest raczej narzędziem umożliwiającym prowadzenie ciągłego monologu, jednostronnego przekazu, który może być śledzony przez każdego. Moje wpisy na Twitterze śledzi dziś 4500 osób. W środowisku tak wielu odbiorców możliwe są interesujące reakcje łańcuchowe. Oczywiście, opanowanie generowanego przez Twitter szumu informacyjnego wymaga pewnej determinacji i w praktyce możliwe jest śledzenie tylko pewnej ilości osób, ale siła tego rodzaju przekazu jest jednak ogromna.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200