EN FACE: Adam Dyba...

... twórca i założyciel IDMnet, pierwszej w Polsce agencji mediowej, parającej się wyłącznie reklamą internetową; prezes spółki Afilo, zajmującej się marketingiem afiliacyjnym i AdAction, oferującej reklamy w grach i aplikacjach mobilnych.

EN FACE: Adam Dyba...

O INNOWACJACH W REKLAMIE INTERNETOWEJ

Minął czas pojawiania się nowoczesnych form kreacyjnych. W reklamach pojawia się coraz więcej materiałów wideo i w tym kierunku będzie zmierzał świat. Niestety, w Polsce reklama wideo w Internecie przybiera formy irytujące, które nawet mnie, osobie z branży, trudno jest zaakceptować. Wydaje się, że portale i najważniejsi oferenci powierzchni reklamowej powinni wspólnie działać na rzecz samoregulacji. Na Zachodzie taka samoregulacja jest wystarczająca, aby stworzyć przestrzeń, w której internauci nie czują się nagabywani.

O REKLAMACH W GRACH KOMPUTEROWYCH

AdAction nawiązała partnerstwo z jedną z największych amerykańskich sieci reklamowych IGA Worldwide. Dzięki niemu mamy możliwość sprzedaży powierzchni reklamowej w grach, takich jak Counter Strike, Battelfield 2142, NHL czy NBA. Reklamy pojawiają się dziś zarówno w grach na komputery PC i konsole, które można kupić w Empiku, jak i w darmowych grach ściąganych z sieci, np. TrackMania Nations. Reklamy w grach mają głównie postać billboardów wiszących na wirtualnych torach wyścigowych, czy ścianach wirtualnych budynków i można je podmieniać w rytm przebiegu kampanii reklamowych, podczas aktualizacji oprogramowania przez użytkownika. Reklamy zamieszczane są również w grach flashowych w Internecie - wówczas mamy możliwość pokazania reklamy przed rozpoczęciem gry i pomiędzy jej kolejnymi etapami. To właśnie za pośrednictwem gier flashowych docieramy do kobiet, które stanowią 52% użytkowników tego rodzaju serwisów. Format reklamy zależy od świata i rodzaju gry. Czasem reklamą są konkretne obiekty - modele samochodów, ubrania czy buty.

O POSTRZEGANIU REKLAMY PRZEZ GRACZY I ICH EFEKTYWNOŚCI

Są zdania, że dzięki reklamom wirtualny świat staje się bardziej rzeczywisty i bogatszy, a reklamowane marki wzbudzają pozytywny oddźwięk. Oczywiście, istnieją ograniczenia. Trudno sobie wyobrazić przekaz reklamowy w magicznym Warcrafcie, czy zaszycie reklamy w Call of Duty. Ale z drugiej strony… reklamy istnieją na budynkach w mrocznym świecie Battlefield 2142... W świecie reklamy bijemy się dziś o zaangażowanie, a gracze są bardzo wdzięcznymi odbiorcami reklam - niesłychanie skoncentrowani na tym, co widzą na ekranie. Ten poziom uwagi dotyczy również przekazów marketingowych. Zapamiętywalność reklam w grach jest bezkonkurencyjna.

O REKLAMACH W GRACH NA KOMÓRKI

Gry na komórki to trudniejsza sprawa. Komputery są stosunkowo spójną i jednolitą platformą sprzętowo-programową, łatwo jest dostosować reklamy do określonych standardów. Komórki to mnóstwo systemów operacyjnych i jeszcze więcej formatów ekranów, a to znacznie zwiększa koszty wyprodukowania gry i zaszycia w niej reklam. Wbrew pozorom, niewielu użytkowników ściąga gry na komórki, a reklama na serwisach internetowych dedykowanych użytkownikom komórek w Polsce się nie rozwinęła. Wszystko wskazuje na to, że idziemy w kierunku szerszego wykorzystania urządzeń zbliżonych do iPhone’a, oferujących przyzwoitą rozdzielczość, ale zanim to nastąpi, marketerzy koncentrują się na formach, które znają, czyli reklamowych SMS-ach i banerach, wziętych żywcem z 1998 r. Tak naprawdę, dziś jedynie iPhone nadaje się do marketingowego wykorzystania w grach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200