Dystrybucja na wychodnym

STGroup - ze względu na problemy finansowe - poszukuje inwestora i restrukturyzuje grupę.

STGroup - ze względu na problemy finansowe - poszukuje inwestora i restrukturyzuje grupę.

Drugi kwartał br. zakończył się dla STGroup SA stratą wynoszącą prawie 16 mln zł przy obrotach na pozio- mie 47 mln zł, o połowę niższych niż w I kwartale tego roku. Jak twierdzą przedstawiciele zarządu STGroup, na osiągane przez spółkę wyniki finansowe znaczny wpływ miały pogarszające się warunki makroekonomiczne, obniżenie tempa wzrostu rynku teleinformatycznego w Polsce, wzrost konkurencji i "erozja marż".

Zastrzyk kapitału

Kolejną przyczyną słabych wyników STGroup była realizacja zobowiązań inwestycyjnych, podjętych w 2000 r. W ubiegłym roku STGroup przeprowadziła inwestycje w firmy Spin, Internet Idea (zarządzającą portalem YoYo.pl) i Voyager.com.

"Gorsze wyniki finansowe STGroup w ostatnich kwartałach są wynikiem jednoczesnego oddziaływania kilku czynników. Trudno było utrzymać rentowność sprzedaży kilku linii produktowych, szczególnie tych, w których niskie marże muszą być rekompensowane wysokimi obrotami. Duża strata w ostatnim kwartale to właśnie efekt tzw. erozji marż przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu przychodów. Ponieśliśmy ponadto wysokie koszty obsługi kredytów oraz - jako importer - koszty finansowe, związane z obsługą i ubezpieczeniem rozliczeń dewizowych" - wylicza Zbigniew Siama, prezes STGroup SA.

STGroup prowadzi obecnie rozmowy z kilkoma potencjalnymi inwestorami, zainteresowanymi zarówno dzia-łalnością dystrybucyjną firmy, jak i udziałem w poszczególnych spółkach grupy - przekonują przedstawiciele spółki. Na początku września br. na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy ma być poruszony temat podwyższenia kapitału STGroup poprzez nową emisję akcji. Ze względu jednak na obecne nastroje na giełdzie nie odbędzie się ona prawdopodobnie na rynku publicznym, lecz będzie adresowana właśnie do wybranego inwestora.

Nowa strategia

W obliczu niekorzystnych wyników finansowych zarząd STGroup przedstawił również w połowie sierpnia br. nową strategię rozwoju, której celem jest ponowne osiągnięcie rentowności przez firmę już pod koniec br. Obecnie zakłada się koncentrację STGroup na dystrybucji rozwiązań technologicznych z tzw. wyższej półki oraz uzupełnienie oferty dystrybucyjnej usługami spółek zależnych.

Zarządzanie, koordynacja, integracja i rozwój oferty usług grupy kapitałowej zostaną powierzone STG Capital. Posiadane przez STGroup udziały w spółkach Voyager.com i Spin oraz akcje Internet Idea będą przeniesione do STG Capital. Kontroluje ona już Soft-tronik Education Center i Repair & Maintenance Service. Celem tych operacji jest rozdzielenie działalności dystrybucyjnej STGroup od działal- ności innych firm grupy kapitałowej. Połączenie sił spółek usługowych ma również na celu obniżenie kosztów ich działalności.

"Nasze spółki zależne oferują usługi konsultingowe, serwisowe, wdrożeniowe i szkoleniowe. Chcemy więc skoncentrować zasoby technologiczne, kapitałowe, organizacyjne i kadrowe, które istnieją już w tych spółkach. Jednocześnie zamierzamy maksymalnie wykorzystać kanały sprzedaży STGroup" - wyjaśnia Zbigniew Siama.

Rozrywka i handel

Zgodnie z nową strategią zostaną zmienione profile Internet Idea i Voyager. com. Portal YoYo.pl uzyska charakter typowo rozrywkowy. Będzie skierowany do młodego odbiorcy.

"Możliwości rozwoju portali w Polsce są dość ograniczone. Dlatego w przypadku Internet Idea niezbędne jest skupienie się na określonej ofercie usług, a także ograniczenie działalności typu ASP i rozwoju aplikacji. Spółka ta skoncentruje się wyłącznie na oferowa- niu rozwiązań handlu elektronicznego dla innych przedsiębiorstw" - mówi Zbigniew Siama.

Oferta Internet Idea zostanie uzupełniona usługami Voyager.com, oferującej m.in. systemy zarządzania sprzedażą, handlu elektronicznego dla rynku usług turystycznych oraz rozwiązania uzupełniające funkcjonalność systemów klasy ERP w zakresie handlu elektronicznego. Mniejsze znaczenie będzie miało świadczenie usług dostępu do Internetu czy budowy sieci rozległych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200