Dynamics AX 2012 w polskiej wersji

W nowej wersji systemu klasy ERP firmy Microsoft znajduje się ponad 1000 nowych funkcji i opcje dedykowane poszczególnym branżom.

Rok od światowej premiery nowej MS Dynamics AX 2012, system pojawił się w polskiej wersji. Przedstawiciele Microsoft tłumaczą, że ten czas był potrzebny na dostosowanie systemu do wymagań prawnych wszystkich krajów, w których dostępne jest rozwiązanie, w tym także Polski. Nowa wersja systemu pozwala firmom na wdrażanie indywidualnych scenariuszy biznesowych dopasowanych do specyfiki różnych branż, tworzonych w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Nowa wersja to ponad 1000 nowych funkcjonalności i usprawnień.

Wśród nowości, jakie pojawiły się w Microsoft Dynamics AX 2012, można wymienić moduł budżetowania dostosowany także do sektora publicznego, graficzne narzędzie do budowania przebiegu procesów (work flow) we wszystkich obszarach systemu. Wydanie charakteryzuje się dużą liczbą rozszerzeń w obsługiwanych wcześniej obszarach, takich jak: finanse, sprzedaż i marketing, zaopatrzenie, zarządzanie projektami, zarządzanie kapitałem ludzkim, zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie zapasami, kontrola zgodności z przepisami oraz kontrola wewnętrzna.

Zobacz również:

  • Trendy i wyzwania dla przedsiębiorców w 2024 roku – ekspercka analiza Comarch

O innowacjach i nowych funkcjonalnościach systemu Microsoft Dynamics AX 2012 mówi Janusz Małgorzaciak, ekspert rozwiązań ERP w Dziale Aplikacji Biznesowych Microsoft Dynamics w polskim oddziale firmy Microsoft.

Jakie zmiany w Dynamics AX 2012 zauważą użytkownicy poprzedniej wersji?

Przede wszystkim widać, że zmieniliśmy wewnątrz systemu sposób podejścia do organizowania struktury przedsiębiorstwa. Teraz Dynamics AX może być wykorzystywany w całych grupach kapitałowych. Nawet jeśli wewnątrz grupy kapitałowej będziemy mieli spółki zajmujące się różnymi typami działalności, np. produkcyjne, sprzedaży detalicznej, dystrybucyjne czy usługowe, wszystkie te cztery spółki można ująć w ramach jednego zintegrowanego rozwiązania, co usprawnia obsługę klientów tej grupy.

A jakie są najważniejsze zmiany funkcjonalne?

Jest ich bardzo dużo. To, na co kładziemy nacisk, to sposób pracy ludzi, użytkowników systemów informatycznych w firmach. Korzystają oni z różnych aplikacji i rozwiązań do wykonywania swoich obowiązków. W nowej wersji systemu Dynamics AX zostawiamy tym użytkownikom ich narzędzia. Na przykład w procesie budżetowania firmy najczęściej wykorzystuje się Excela. Zostawiamy więc tym użytkownikom Excela, ale pozwalamy zapanować nad efektami ich pracy. Integracja z Dynamics AX powoduje, że na poziomie zarządu użytkownicy widzą te dane zagregowane. Powiedziałbym więc, że największą zmianą jest mechanizm modelowania procesów. W każdej części systemu mamy mechanizmy, które pozwalają graficznie kształtować procesy. Każda firma może w inny sposób wykonywać np. proces budżetowania. Z nowym systemem firma może graficznie pokazać, jak ten proces ma wyglądać, do tego zbudować strukturę organizacyjną firmy i określić, jak ma się zachowywać system. Dzieje się to bez naginania programu pod kątem organizacji, to system dostosowuje się do potrzeb danej firmy.

Podkreślają Państwo, że nowa wersja systemu zawiera opcje dla poszczególnych branż. Jakie funkcje nowego systemu mogą być szczególnie przydatne np. dla polskich firm z sektora produkcyjnego?

W części produkcyjnej największą innowacją jest to, że w ramach jednego modułu obsługującego wszystkie procesy produkcyjne możemy obsługiwać teraz proces produkcji dyskretnej, produkcji procesowej i produkcję lean manufacturing. To oznacza, że dowolny typ produkcji można obsłużyć w jednym systemie.

A w handlu i usługach?

Nowy system wyróżnia fakt holistycznego podejścia do stawianych oczekiwań w tej branży. W ramach rozwiązania obsługujemy całość potrzeb organizacji z sektora sprzedaży detalicznej. Poza obsługą procesów w zakresie finansów i obsługi łańcucha logistycznego oferujemy funkcjonalności specyficzne dla tej branży - centralne zarządzanie polityką cenową, rabatową, budowanie programów lojalnościowych, katalogu produktów itd. Nowa wersja systemu pozwala też na obsługę wielu kanałów sprzedaży, takich jak portale aukcyjne lub nasze własne internetowe kanały sprzedaży. Dzięki temu informacje np. o sprzedanych produktach na eBay są od razu dostępne w systemie ERP.

Nowością jest też obsługa sektora publicznego. Na czym polega specyfika tego modułu?

Rozbudowaliśmy i dołożyliśmy do Dynamics AX funkcje, które pozwalają w łatwy sposób obsługiwać jednostki z sektora publicznego. Wcześniej byliśmy obecni w tym sektorze i mieliśmy wdrożenia, ale z Dynamics AX 2012 będzie nam o wiele łatwiej. Ten sektor charakteryzuje sformalizowany proces budżetowania opierającego się na bardzo rozbudowanej klasyfikacji wydatków i dochodów. W nowej wersji systemu możemy to w łatwy sposób obsługiwać, dzięki nieograniczonej liczbie wymiarów finansowych. System pozwala na obsługę wielu różnych źródeł finansowania w procesie budżetowania i ewidencji umów. Mechanizmy graficznego modelowania struktury organizacji i procesu budżetowania umożliwiają sprawne prowadzenie procesu od początkowego projektu budżetu do zatwierdzenia gotowego planu. Wraz z elastycznymi narzędziami raportowania organizacje publiczne otrzymują wydajne i proste w obsłudze narzędzie.

Jakie zmiany wprowadzono w zakresie interfejsu i kokpitów menedżerskich wbudowanych w system?

System ma prosty, intuicyjny i znany z aplikacji Office interfejs. Wewnątrz systemu przygotowanych zostało kilkadziesiąt predefiniowanych ról użytkowników. Dla każdej z nich stworzono odpowiedni kokpit informacyjny. Kokpity dostosowane są zakresem prezentowanych informacji do roli pracownika. System używa technologii BI opartej na Microsoft SQL, dzięki czemu kokpit użytkownika nie jest statycznym wykresem, lecz zmienia się w dynamiczne i interaktywne narzędzie analizy danych dostępne bezpośrednio z systemu.

10 najważniejszych funkcji w Microsoft Dynamics AX 2012

1. Specjalizowane funkcjonalności dla branży usług profesjonalnych

W standardowym zakresie funkcjonalności system zawiera zaawansowane mechanizmy zarządzania długoterminowymi projektami wraz z możliwościami zarządzania kapitałem ludzkim.

2. Pełna obsługa branży retail

System pozwala na obsługę wielokanałowej sprzedaży, od sieci sklepów z obsługą stanowisk kasowych POS po osadzone w postaci usługi w chmurach narzędzia pozwalające na integrację z wewnętrznym bądź zewnętrznymi portalami sprzedaży e-commerce.

3. Obsługa produkcji procesowej

System pozwala na obsługę tego typu produkcji, w trakcie której poza wytwarzanym produktem mogą powstać również produkty pochodne i uboczne. Produkty uboczne powstające w procesie produkcji mogą być dalej przetwarzane na potrzeby innych procesów, a także sprzedane lub zutylizowane.

4. Obsługa produkcji lean (wyszczuplonej)

Dla użytkowników systemu dostępny jest zupełnie nowy obszar uwzględniający specyfikę produkcji wyszczuplonej (lean), który zawiera charakterystyczne dla tego typu produkcji funkcje obsługi kart i tablic KANBAN oraz możliwość opisu przepływu produkcji. Całość przepływu produkcji prezentowana jest w sposób graficzny.

5. Opcje dla sektora publicznego

System dopasowany jest zakresem oferowanych funkcjonalności do sektora publicznego. Nieograniczona liczba wymiarów finansowych pozwala na elastyczne budowanie klasyfikacji dochodów i wydatków. Obsługa wielu źródeł finansowania i graficzny konfigurator procesu budżetowania pozwalają na dostosowanie przebiegu procesu do specyficznych wymagań sektora.

6. Rozwiązanie globalne

AX 2012 wspiera organizacje rozproszonych: zarówno wielooddziałowe na terenie Polski, jak też międzynarodowe, i to w ramach jednej centralnej instalacji. Rozwiązanie dostępne jest w 38 krajach. Dostępność w poszczególnych krajach wiąże się z lokalizacją językową i dostosowaniem do specyficznych regulacji prawnych.

7. Możliwa obsługa całych grup kapitałowych

System przygotowany jest do obsługi informatycznej całych grup kapitałowych. W ramach jednej grupy skupione mogą być spółki o odmiennej charakterystyce: od firm produkcyjnych, poprzez dystrybucyjne, retail czy nawet usługowe - całość w ramach jednego rozwiązania z możliwością powiązanego łańcucha logistycznego. Mechanizm uwspólniania danych pomiędzy spółkami optymalizuje sposób zarządzania procesami międzyfirmowymi.

8. Zaawansowane narzędzie budżetowania

Nowy moduł pozwalający na elastyczne modelowanie i prowadzenie procesu budżetowania nawet w złożonych organizacjach. Wbudowane mechanizmy integracji pozwalają na pozostawienie arkusza Excel jako narzędzia do wprowadzania danych budżetowych.

9. Graficzne modelowanie procesów

System ma graficzne narzędzie modelowania przebiegu procesów - dostępne we wszystkich obszarach.

10. Graficzne modelowanie struktury organizacji

Graficzny konstruktor struktury organizacji pozwala na proste i elastyczne odzwierciedlenie najbardziej złożonych organizacji. Szerokie zastosowanie przygotowanej struktury umożliwia użycie jej do definiowania uprawnień, przebiegu procesów i wielu innych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200