Drogie informacje

Większość producentów narzędzi analitycznych do obsługi handlu elektronicznego odnosi dzisiaj znaczące sukcesy rynkowe.

Większość producentów narzędzi analitycznych do obsługi handlu elektronicznego odnosi dzisiaj znaczące sukcesy rynkowe.

Handel elektroniczny stawia większe wymagania systemom analitycznym niż jakakolwiek inna forma działalności gospodarczej. Korzystają z tego niezależni producenci oprogramowania, przekonujący potencjalnych klientów, że do sukcesu w e-biznesie konieczne jest stosowanie najlepszych narzędzi analitycznych, dostarczających potrzebnych informacji pracownikowi firmy lub klientowi. Rosnące znaczenie aplikacji i narzędzi analitycznych powoduje, że ich producenci osiągają coraz większe sukcesy rynkowe, czasem niewspółmierne do wyników sprzedaży.

Prezentujemy wyniki sprzedaży narzędzi analitycznych OLAP osiągnięte przez firmy, które są notowane na giełdzie i zajmują się wyłącznie tego typu działalnością. Nie jest bowiem możliwe oddzielenie obrotów w tym zakresie firm, takich jak IBM czy Oracle, a prywatne firmy najczęściej nie ujawniają wyników finansowych.

MicroStrategy

MicroStrategy ma duże ambicje. Sanju Bansal, dyrektor MicroStrategy, jest przekonany, że informacja zarządcza (Business Intelligence - BI) zmieni rynek. Przedsiębiorstwa wydają coraz większe kwoty na narzędzia i aplikacje analityczne BI. "Dostarczanie informacji pięćdziesięciu tysiącom klientów to zupełnie inne zadanie niż dostarczanie jej 100 pracownikom własnej firmy" - mówi Sanju Bansal.

Firma rozwija się bardzo szybko. Dowodem na to może być cena akcji, która od września 1999 r. do lutego br. wzrosła ośmiokrotnie. Tak duży wzrost notowań był możliwy dzięki sukcesom w sprzedaży. Obroty MicroStrategy w ciągu roku wzrosły o ponad 90%, tj. do kwoty 205 mln USD; sprzedaż licencji na oprogramowanie - o prawie 100%, do kwoty 143 mln USD. Podwoił się również zysk firmy.

Business Objects

Business Objects wyprzedza MicroStrategy w obrotach. Wyniosły one ponad 2406 mln USD przy wzroście 46%. Zysk netto wzrósł o 130% - do 23 mln USD.

Ubiegłoroczne sukcesy firma osiągnęła głównie dzięki popularności programu WebIntelligence, służącego do tworzenia zapytań ad hoc, analiz danych i tworzenia raportów z hurtowni danych za pomocą przeglądarki. W lutym br. firma wprowadziła na rynek WebIntelligence Extranet, pozwalającą na uzyskiwanie klientom zewnętrznym (dostawcom, partnerom handlowym i odbiorcom) tych samych informacji, jakie mają użytkownicy wewnętrzni.

Wprowadzając WebIntelligence Extranet firma Business Objects zakłada, że organizacje handlowe zamierzają udostępniać wewnętrzne dane swoim partnerom. Obecnie już ponad 100 klientów firmy zapewnia takie możliwości swoim partnerom handlowym. Nie wiadomo jednak, czy produkt będzie cieszył się powodzeniem wśród małych i średnich przedsiębiorstw, gdyż jest dosyć drogi - kosztuje ponad 100 tys. USD.

Cognos

Kanadyjska firma Cognos jest weteranem na rynku narzędzi analitycznych, gdyż dostarcza je już od 30 lat. Nie rozwija się już jednak tak szybko, jak młodsi konkurenci. W ubiegłym roku Cognos osiągnął wzrost sprzedaży o 24% i obroty w wysokości 354 mln USD, zaś bardzo wysoki do tej pory zysk netto zmalał o 6%, do kwoty 55 mln USD.

Ponad połowa obrotów Cognos pochodzi z produktów przeznaczonych do analiz online za pomocą przeglądarki. Co czwarty klient firmy używa jej narzędzi do udostępniania informacji zarządczej partnerom handlowym. W lutym br. firma utworzyła oddział zajmujący się tworzeniem aplikacji pakietowych do analiz informacji z systemów ERP, CRM i systemów zarządzania łańcuchem dostaw.

Hyperion Solutions

Firma nadal nie może "pozbierać się" po niezbyt udanym połączeniu z Arbor Software, mimo iż zawarła korzystne porozumienia z IBM na dostarczanie opartego na Essbase serwera OLAP do bazy DB2. Obroty firmy w 1999 r. wyniosły 436 mln USD (wzrost o 1%), zaś sprzedaż licencji zmalała o 13%, do kwoty 203 mln USD. Zysk netto zmalał o 18%, do kwoty 7,1 mln USD.

Analitycy przypisują te stosunkowo słabe wyniki częstym zmianom kierownictwa firmy, odejściu najlepszych specjalistów z Arbor Software, trudnościom w integracji produktów Arbor i Hyperion oraz niesprecyzowanej polityce sprzedaży.

Comshare

Spośród innych firm obecnych w Polsce warto wymienić Comshare, której obroty w ostatnim roku spadły o 24%, tj. do kwoty 60 mln USD, a zysk praktycznie wyniósł zero. Przypisuje się to nieudanym operacjom na rynkach niemieckim i francuskim, gdzie firma usiłowała prowadzić sprzedaż bezpośrednią z pominięciem partnerów handlowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200