Dostęp do Internetu ma 20% Polaków i 80% firm

Według najnowszego raportu OBOP z lipca br., 20,5% ankietowanych zadeklarowało, że ma dostęp do Internetu. W czerwcu było to 19%. Z 14 do 16,5% wzrosła także liczba osób, które w tym czasie rzeczywiście korzystały z Internetu. Jednak tylko 15,5% ankietowanych można uznać za internautów, a więc osoby, które przynajmniej raz w miesiącu skorzystały z Internetu. Około 4% respondentów nie mających dostępu do Internetu zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy planuje zapewnić sobie dostęp do sieci.

Według najnowszego raportu OBOP z lipca br., 20,5% ankietowanych zadeklarowało, że ma dostęp do Internetu. W czerwcu było to 19%. Z 14 do 16,5% wzrosła także liczba osób, które w tym czasie rzeczywiście korzystały z Internetu. Jednak tylko 15,5% ankietowanych można uznać za internautów, a więc osoby, które przynajmniej raz w miesiącu skorzystały z Internetu. Około 4% respondentów nie mających dostępu do Internetu zadeklarowało, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy planuje zapewnić sobie dostęp do sieci.

W badaniu OBOP "dostęp do Internetu" rozumiany jest jako możliwość korzystania z sieci w jakikolwiek sposób, bez względu na umiejętności respondentów. Natomiast "korzystanie" to dowolny kontakt z Internetem. Badania InterBus OBOP-u dotyczące Internetu są przeprowadzane dwa razy w miesiącu na grupie ok. 2,4 tys. dorosłych Polaków.

Więcej firm w Internecie

Zdaniem przedstawicieli firm Polish Market Review (PMR) i MEMRB Cus-tom Research Worldwide, już ok. 80% firm w Polsce ma dostęp do Internetu. W czerwcu i lipcu br. przebadano 800 przedsiębiorstw zatrudniających powyżej pięciu pracowników. Jednak do handlu sieci używa tylko kilkanaście procent przedsiębiorstw. Najpowszechniej handel elektroniczny wykorzystują w Polsce firmy informatyczne i telekomunikacyjne, z których 31% już sprzedaje, a 56% kupuje produkty lub usługi przez Internet. Najsłabiej wypada branża budowlana.

Z analiz PMR i MEMRB wynika, że oszczędności z przeniesienia handlu na platformę elektroniczną mogą stanowić 5-10% kosztów tradycyjnych transakcji w przypadku małych przedsiębiorstw i do 20% w przypadku dużych firm. Około 63% firm korzystających z handlu elektronicznego deklaruje, że dzięki temu udało im się zredukować koszty działalności, a 50% uważa, że wpłynęło to pozytywnie na obsługę klienta.

Na razie informacje

Autorzy badań prognozują, że w przyszłym roku 81% firm będzie miało własne strony WWW, jednak większości z nich nie będą one służyć do działalności handlowej. Dla przedstawicieli firm w Polsce Internet ma jednak bardzo duże znaczenie jako źródło informacji o partnerach handlowych i ewentualnych kontrahentach. Dla 38% badanych firm to główne źródło takich informacji. Dopiero na drugim miejscu znajdują się katalogi branżowe (17%), na trzecim prasa (8%).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200