Dopłaty bezpośrednio od systemu zależne

Spór, w jaki sposób dzielić dopłaty bezpośrednie dla rolnictwa, po raz kolejny zwrócił uwagę opinii publicznej na stopień zaawansowania prac nad systemem IACS.

Spór, w jaki sposób dzielić dopłaty bezpośrednie dla rolnictwa, po raz kolejny zwrócił uwagę opinii publicznej na stopień zaawansowania prac nad systemem IACS.

Dopłaty bezpośrednio od systemu zależne

Szacunkowe koszty budowy systemu IACS

Coraz więcej polityków wreszcie zaczyna rozumieć, że jeśli w Polsce nie zostanie uruchomiony system IACS, to można zapomnieć o jakichkolwiek dopłatach, bez względu na to, co wynegocjował Leszek Miller w Kopenhadze. Tymczasem Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) systematycznie zalicza wpadki, które obniżają jej wiarygodność jako przyszłej agencji płatniczej odpowiedzialnej za podział i kontrolę dopłat bezpośrednich.

Kłopoty do sześcianu

Po pierwsze, Aleksander Bentkowski, prezes ARiMR, zwolnił z pracy specjalistów, którzy mieli unijną akredytację i znali mechanizmy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR).

Na ich miejsce przyjął klientów Polskiego Stronnictwa Ludowego, w ten sposób tworząc trzytysięczną armię, wymarzoną do partyjnych rozgrywek. Mają oni do dyspozycji biura, samochody, komputery.

Niedawno pracownicy Agencji przeszli testy sprawdzające ich wiedzę o WPR. Była to część przygotowania do unijnego audytu. Wyniki zaniepokoiły wszystkich, oprócz Aleksandra Bentkowskiego.

Egzamin oblała 1/3 personelu.

Po drugie, ARiMR praktykuje wybieranie kontrahentów z wolnej ręki. Przykładowo, chociaż w 2002 r. toczył się przetarg na ortofotomapę 50 tys. km<sup>2</sup> terenów przygranicznych i wybranych rejonów województwa zachodniopomorskiego, ostatecznie ofertę złożył tylko Techmex (pisaliśmy o tym w CW 2/2003). "Pozostałe firmy nie potrafiły spełnić naszych wymogów i dlatego przetarg musiał zostać unieważniony. Jest jednak jedna firma, z którą można podpisać kontrakt, i już mniej więcej wiemy, na jakich warunkach tę umowę można podpisać" - tak tłumaczył swoją decyzję posłom Aleksander Bentkowski na listopadowym posiedzeniu Sejmu. Ustalanie tych warunków - mimo protestów pozostałych oferentów - trwało do początku lutego, kiedy to ARiMR podpisała z firmą Techmex kontrakt o wartości 12 mln zł. Ortofotomapa ma powstać w ciągu 9 miesięcy. Kiedy rozpoczynały się negocjacje z pozostałymi konsorcjami, mówiono o terminie do końca 2002 r. Może on zostać przesunięty bez naliczenia kar umownych, "jeżeli niewywiązanie się z umowy będzie spowodowane niekorzystnymi warunkami pogodowymi uniemożliwiającymi wykonanie zdjęć satelitarnych". O tym też nie było mowy w pierwotnej Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.

Po trzecie, Agencja opóźnia kolczykowanie zwierząt hodowlanych, bez którego nie zostaną pozyskane dane do Systemu Rejestracji Zwierząt. Najpierw nie mogła się zdecydować, u kogo zamówić kolczyki i tzw. paszporty dla zwierząt. W końcu z wolnej ręki wybrała firmę Polnet. Kolczykowanie nadal się nie rozpoczęło. Agencja próbowała nawet przeforsować w Sejmie i Senacie w styczniu 2003 r., przy nowelizacji tzw. ustawy weterynaryjnej, zmianę terminu kolczykowania bydła. A miało się ono rozpocząć 1 stycznia 2002 r. ARiMR uzyskała jedynie tyle, że nie musi się zajmować rejestracją koni - obowiązkiem tym obciążono związki hodowców.

Część informatyczna IACS obejmuje m.in. koszty związane z zakupem sprzętu komputerowego, urządzeń do budowy sieci LAN/WAN i rozwiązań telekomunikacyjnych, a także opłaty za dzierżawę łączy telekomunikacyjnych, koszty związane z oprogramowaniem ogólnym (bazy danych, systemy operacyjne) i budową systemu IACS opracowywanego w ramach kontraktu z HP Polska, koszty serwisu i wsparcia technicznego oraz budowy infrastruktury technicznej. W części informatycznej ujęto również koszty budowy systemu identyfikacji działek rolnych (LPIS).

Projekt ten jest częściowo finansowany z Funduszu PHARE i dlatego nie obciąża w całości budżetu państwa.

Część nieinformatyczna IACS obejmuje m.in. koszty pozyskania, modernizacji, remontów, wynajmu i eksploatacji lokali biurowych; koszty kampanii informacyjnej, szkoleń pracowników ARiMR i rolników; koszty zakupu i eksploatacji środków transportu; koszty osobowe, a także budowę systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ) w zakresie identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz oraz trzody chlewnej. W ramach tej grupy działań uwzględniono również wydatki na zakup kolczyków i sprzętu do kolczykowania oraz personalizacji, wydruku i dystrybucji tzw. paszportów dla zwierząt i innych druków oraz formularzy systemowych (m.in. księgi rejestracji stad bydła), a także planowane koszty przeprowadzenia akcji informacyjnej wśród rolników.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200