Docenione wdrożenia

Sapphire '98 przyniósł nowe rozwiązania, czyniące system R/3 jeszcze bardziej rozbudowanym.

Sapphire '98 przyniósł nowe rozwiązania, czyniące system R/3 jeszcze bardziej rozbudowanym.

Po raz pierwszy polska obecność na olbrzymim europejskim kongresie SAP została wyraźnie zaznaczona. Jako jeden z klientów referencyjnych wystąpiła Petrochemia Płock. Szef informatyki firmy Lech Barszczewski prezentował rafinerie jako przedstawiciela branży paliwowej. O przywilej ten konkurował m.in. z Royal Dutch/Shell. Kolejnym świadectwem naszej obecności na madryckim sympozjum była prezentacja przygotowana wspólnie przez Macieja Szatana, dyrektora finansowego Lajkonik Snacks i SAP Polska. Przedstawiono wdrażanie R/3 w lokalnym oddziale firmy międzynarodowej (Bahlsen). Na Sapphire '98 przybyli także menedżerowie kilku firm, które rozważają zakup R/3, a obecnie dokonują analiz tego i konkurencyjnych produktów.

Nowości

SAP dokonał kilku modyfikacji systemu R/3. Zaprezentowano wersję 4.5, która ma zwiększać funkcjonalność systemu dla odbiorców z poszczególnych branż przemysłu. Dla małych i średnich przedsiębiorstw (15 do 200 użytkowników) przewidziano wersję tzw. Ready-to-Run. Jest to posunięcie o tyle kontrowersyjne, że już obecna wersja R/3 była krytykowana za "sztywność" we wdrożeniu. SAP zaprezentował też RetailStore, komponent wspomagający sprzedaż detaliczną, który może być oddzielnym produktem. Podobnie nowy moduł kadrowo-placowy jest demonstrowany jako samodzielny pakiet.

Najciekawsze rzeczy dzieją się jednak w dziedzinie strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem i logistyki. Dotychczas SAP koncentrował się na automatyzacji procesów. Teraz zaprezentował rozwiązanie Strategic Enterprise Management (SEM), które wkracza na poziom wspomagania analiz i decyzji podejmowanych przez menedżerów wyższego szczebla. SEM posłuży do monitorowania, ułatwienia oceny wyników firmy oraz dokonania prognoz i symulacji. "Firma" w SEM to przynajmniej część łańcucha dostaw, zarządzana jako całość. Jeden z partnerów SAP zademonstrował tzw. Kokpit Menedżerski, rozwiązanie nie tyle informatyczne, co ergonomiczne. Miejsce posiedzeń zarządu wyposażone jest tu w kilkadziesiąt monitorów umieszczonych w ścianach, pokazujących dane dotyczące firmy w sposób optymalizujący podejmowanie decyzji. SAP zaoferuje kokpit jako rozszerzenie komponentu SEM. Konieczność wprowadzenia zarządzania przez wartość dla akcjonariuszy (Value-Based Management) wywarła piętno na komponencie SEM.

Integracja ponad wszystko

Na integrację i lepszą komunikację stawiają firmy zarówno sprzedające pakiety ERP, jak i mniejsi, wyspecjalizowani producenci aplikacji logistycznych. Tych ostatnich SAP postrzega jako konkurentów, od których może się jeszcze sporo nauczyć. W Madrycie firma zaprezentowała kolejny produkt nawiązujący do inicjatywy SCOPE (Supply Chain Optimization, Planning and Execution). Była to aplikacja automatyzująca dokonywanie zamówień. Następnym etapem będzie przedstawienie komponentu do zarządzania składami i siecią transportową.

SAP prowadzi projekt oddzielnego oprogramowania dla wyspecjalizowanych firm logistycznych. Nie jest jednak jasna przyszłość tego rynku dla SAP, ze względu na postępującą konsolidację przedsiębiorstw logistycznych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200