Dobre zamknięcie
- Radosław Tartas,
- 24.03.2009
Prawidłowe zamknięcie projektu informatycznego może pomóc w planowaniu, wyborze i realizacji kolejnych projektów przez zespół i organizację.
- 33% projektów IT nie spełnia postawionych wymagań;
- 41% nie jest w stanie dostarczyć oczekiwanych korzyści biznesowych oraz ROI;
- 62% przekracza harmonogram, 49% przekracza budżet, 47% przekracza założone koszty utrzymania
Gdybyśmy wcześniej znali przyczyny wystąpienia problemów oraz sposoby ich rozwiązania w innych, podobnych, zrealizowanych i zakończonych projektach, zapewne można byłoby ich uniknąć lub ograniczyć ich negatywny skutek. Ale w jaki sposób zdobyć tę wiedzę i doświadczenie? Może warto zwrócić baczniejszą uwagę na proces zamknięcia i podsumowania projektu informatycznego z wykorzystaniem jednej z metodologii prowadzenia projektów?
Jak zamknąć?
Dwie główne i najczęściej stosowane metodologie prowadzenia projektów (nie tylko informatycznych) - PMI i PRINCE2 - zawierają również procesy związane z ich zamykaniem.
Metodologia PMI (Project Management Institute) w edycji PMBoK 3 definiuje 5 grup procesów, w ramach których funkcjonują 44 podprocesy. W grupie procesów Zamykania Projektu zdefiniowane są 2 podprocesy: zamknięcie projektu i zamknięcie kontraktu.
Metodologia PRINCE2 definiuje 8 faz realizacji projektu, w ramach których funkcjonuje 45 podprocesów. Na fazę Zamykanie Projektu przypadają 3 podprocesy: ZP1 - Przygotowanie projektu do zamknięcia, ZP2 - Określanie działań następczych oraz ZP3 - Przegląd oceniający projekt.
Jak widać, podprocesy związane z zamykaniem projektu stanowią zaledwie kilka procent wszystkich procesów zarządzania projektem. Zamykanie projektu nie dość, że jest ostatnią, to jeszcze do tego najkrótszą fazą. Często powoduje to mniejsze zaangażowanie kierownika projektu i uczestników, a faza ta jest traktowana jako opcjonalna, do której ani kierownik projektu, ani członkowie zespołu projektowego nie przykładają dużej wagi.