Dobre czasy dla detalistów

Badania potwierdzają wysoką dynamikę wzrostu obrotów sklepów internetowych.

Badania potwierdzają wysoką dynamikę wzrostu obrotów sklepów internetowych.

Ernst & Young opublikował raport na temat handlu detalicznego w światowym Internecie. Wnioski są optymistyczne. Handel przez Internet rośnie szybciej niż oczekiwano, zaś klienci zadowoleni z tej formy zakupów planują przynajmniej podwoić kwoty przeznaczane na zakupy w sieci. W USA do tej pory z zakupów w sieci skorzystało 39 mln osób (w porównaniu z ok. 8,3 mln Europejczyków). Przeciętny konsument dokonał w ub.r. 13 zakupów wydając ponad 1000 USD.

Klienci kierują się na ogół do tych samych sklepów, wybierając je najczęściej z listy "ulubionych dowiązań" w swojej przeglądarce internetowej. Zdecydowanym faworytem w większości krajów był Amazon.com. Za największe ograniczenie w rozwoju handlu detalicznego przez Internet konsumenci uznają zbyt wysokie koszty wysyłki zamawianych produktów. Narzeka na nie ponad połowa klientów. Według Ernst & Young, w tym roku wysokość obrotów w handlu detalicznych na całym świecie powinna zamknąć się w granicach 45-69 mld USD. Niewiele firm zarabia jednak na tej formie sprzedaży. O zyskach informuje obecnie jedynie 13% firm prowadzących sprzedaż przez Internet.

Z kolei Boston Consulting Group zbadał handel detaliczny przez Internet w krajach Europy Zachodniej (ankietowano ponad 500 firm). Aż 20% tego rynku zostało już przejęte przez firmy amerykańskie, wielu Europejczyków bowiem zamawia towary z internetowych sklepów za Oceanem. Tymczasem eksport europejskich sklepów internetowych poza Stary Kontynent stanowił zaledwie 2% ogółu obrotów. Sklepy internetowe ograniczały się raczej do obsługi konkretnych krajów - granice państw przekraczało jedynie 7% zamawianych towarów.

Sprzedaż realizowana przez firmy europejskie stanowi jedynie 0,2% obrotów handlowych realizowanych na Starym Kontynencie - w porównaniu z 1,2% w Stanach Zjednoczonych. Jednak dynamika przyrostu wysokości obrotów powstałych przez Internet jest zdecydowanie wyższa (ponad 200% w ub.r. w Europie wobec 145% w USA). Całkowite przychody europejskich detalistów internetowych przekroczyły 3,5 mld euro, w tym roku ich wartość ma wzrosnąć aż do 9 mld euro, osiągając 45 mld euro w 2002 r.

Trzy czwarte rynku stanowi sprzedaż usług i produktów należących do kategorii: podróże, sprzęt komputerowy i oprogramowanie, książki oraz pośrednictwo finansowe. Około jednej trzeciej sklepów to przedsięwzięcia wyłącznie internetowe. Ponad połowa obrotów w europejskich detalicznym handlu internetowym przypada na Niemcy i Wielką Brytanię.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200