Disaster Recovery Center – jak zapewnić ciągłość biznesową

Wiele przedsiębiorstw spotkało się z sytuacją, w której zagrożona była ciągłość ich działania. Jak zadbać o ciągłość biznesową firmy w ekstremalnych przypadkach mając na uwadze dostęp do danych, aplikacji oraz konieczność wykonywania pracy operacyjnej?

Zagrożenia dla ciągłości biznesowej powodują zwykle lokalne awarie sprzętu, łączy internetowych bądź utrata danych. W większości takich wypadków można w krótkim czasie przywrócić normalną funkcjonalność, bez przerywania pracy w firmie. Mogą jednak wystąpić przypadki, kiedy oprócz utraty sprzętu i danych niemożliwe stanie się wykonywanie pracy na terenie biura. Jak zatem zadbać o ciągłość biznesową firmy w takich ekstremalnych przypadkach mając na uwadze, dostęp do danych, aplikacji oraz konieczność wykonywania pracy operacyjnej?

Wszystkim, którzy sceptycznie podchodzą do możliwości wystąpienia katastrofy, która może przyczynić się do tego, że niemożliwe stanie się wykonywanie pracy w lokalizacji firmy można przypomnieć dwie sytuacje, w których dla wielu przedsiębiorstw nastąpiła sytuacja kryzysowa. Pierwsza z nich to „powódź tysiąclecia” z 1997 roku, gdzie zniszczeniu uległ majątek około 9000 firm, w tym również wystąpiła utrata danych. Kolejna katastrofa to atak na World Trade Center z 11 września 2001 roku. W obu przypadkach nastąpiła realna groźba utraty ciągłości biznesowej wielu przedsiębiorstw. W takich sytuacjach jedynym rozwiązaniem jest zabezpieczenie w postaci Zapasowego Centrum Danych (Disaster Rcovery Center) włączając w to również biura zapasowe w przypadku, gdy dla utrzymania ciągłości pracy konieczne stanie się również przeniesienie całości, bądź części personelu.

Zobacz również:

  • Zewnętrzny dysk, chmura czy dysk sieciowy? Jak zadbać o backup

Disaster Recovery Center jest lokalizacją fizyczną lub usługą wirtualną, która pozwala kontynuować pracę przedsiębiorstwa, gdy w głównej siedzibie nie ma możliwości przetwarzania danych lub korzystania z usług wewnętrznych. Przy czym dotyczy to zarówno głównego ośrodka przetwarzania danych jak również przestrzeni biurowej, gdyż jak wiadomo same dane to nie wszystko, aby przedsiębiorstwo mogło funkcjonować. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne. Od katastrof w postaci klęsk żywiołowych takich jak burze, trzęsienia ziemi czy pożary. Problemy występują również po stronie technologii w postaci awarii sieci energetycznej, operatora sieci czy nawet wirusa. Wszystkie wspomniane sytuacje sprawiają, że firma musi przygotować się na zapewnienie ciągłości biznesowej na każdym poziomie funkcjonalności przedsiębiorstwa.

Oczywiście dla niektórych firm wdrożenie usług Disaster Recovery Center jest tylko opcją bezpieczeństwa, jednak w pewnych obszarach biznesowych z uwagi na charakter świadczonych usług wdrożenie procedur utrzymania funkcjonowania jest obligatoryjne. Są to z pewnością instytucje finansowe oraz banki.

Disaster Recovery Center może być prostą usługą polegającą jedynie na przełączeniu aktywnego Data Center na zapasowe, ale także skomplikowaną logistycznie operacją pozwalającą na przeniesienie całej funkcjonalności firmy zupełnie w inne miejsce. W zależności od założeń poziom usługi zapasowego centrum danych może pozwalać na przywrócenie niemal stu procent działalności firmy, ale również może zostać zaprojektowany tak, aby zapewnić tylko część kluczowych funkcji mających strategiczne znaczenie dla ciągłości biznesowej przedsiębiorstwa. Wszystko zależy od zaprojektowanego planu odzyskiwania danych, który może być przeznaczony na bardzo krótką przerwę w działalności (kilku godzin lub dni), lub dostosowany do wystąpienia katastrofy przy długoterminowym i trwałym braku dostępności głównego miejsca przetwarzania danych liczonym w tygodniach lub miesiącach.

Zapasowe centrum danych jest zwykle zlokalizowane w znacznej odległości od podstawowego miejsca operacyjnego przedsiębiorstwa. Jego umiejscowienie jest zwykle oparte na planie Disaster Recovery. Przy założeniu małej katastrofy, centrum odzyskiwania może być zlokalizowane w tym samym mieście, w drugim oddziale firmy lub u lokalnego usługodawcy świadczącego usługi tego typu. Jednak większość planów Disaster Recovery zakłada, że katastrofa może nastąpić w obrębie całego miasta (powódź, problemy z transportem, Blackout), dlatego zapasowe centrum jest umieszczone na terenie innego miasta. W założeniach ekstremalnych, takich jak trzęsienia ziemi, tsunami, zagrożenie konfliktami zbrojnymi, gdy przedsiębiorstwo nie może pozwolić sobie na dłuższą przerwę w funkcjonowaniu, zapasowe Data Center może znajdować się za granicą lub nawet na innym kontynencie. Pamiętać należy również, że oprócz zapasowego centrum przetwarzania danych usługą może być również zapasowe biuro, do którego na czas niedostępności właściwej lokalizacji muszą docierać pracownicy, dlatego całkowity plan utrzymania ciągłości działania musi uwzględniać każdy aspekt funkcjonowania firmy, a nie tylko miejsce składowania i przetwarzania danych.

W Polsce tak jak na całym świecie znajdują się firmy, które chętnie korzystają z usług Disaster Recovery Center. Jednocześnie na rynku pojawia się coraz więcej usługodawców, którzy są w stanie zapewnić skuteczną ochronę i przywracanie funkcjonalności oraz, jeśli to konieczne, tymczasową, w pełni wyposażoną powierzchnię biurową. Przy czym nie są to tylko największe ośrodki Data Center, ale również mniejsze firmy, które z pewnością mogą konkurować pod względem ceny, poziomu usług oraz lokalizacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200