Datamonitor: wzrosną dochody z europejskiego handlu elektronicznego

Zachodnioeuropejscy dostawcy usług internetowych spodziewają się, że ponad 25% ich przyszłorocznych przychodów będzie pochodziło z działalności związanej z handlem elektronicznym.

Zachodnioeuropejscy dostawcy usług internetowych spodziewają się, że w już w przyszłym roku handel elektroniczny przyniesie ponad 25% ich przychodów - wynika z badań brytyjskiej firmy Datamonitor.

W raporcie zatytułowanym "PC-Based Consumer Internet Access in Europe, 1999-2004" autorzy przewidują, że do 2001 r. 26% przychodów usługodawców internetowych będzie pochodzić z działalności związanej z handlem elektronicznym, np. z opłat pobieranych od transakcji przeprowadzanych na zarządzanych przez nich stronach lub opłat pochodzących z dzierżawienia usług ich portali.

Szacuje się, że dodatkowe 25% przychodów ma pochodzić z publikacji reklam, które w większości są prezentowane w formie banerów i umów sponsorskich. Kolejne 22% będą stanowić opłaty za połączenia, 16% - opłaty subskrypcyjne, 3% - usługi pomocy (help-line), natomiast 8% - pozostała działalność.

Zdaniem Datamonitor, w tym roku przychody z publikacji reklam online przewyższą jednak przychody z handlu elektronicznego, ponieważ mimo że sprzedaż detaliczna przez Internet rośnie dość szybko, to nie osiągnęła wcześniej zakładanego tempa wzrostu. Na wysokie przychody uzyskane z opłat od transakcji przez Internet mogą liczyć tylko ci usługodawcy, którzy potrafią stworzyć tak dobry i popularny portal, że klienci będą do niego wracali, a nie udawali się bezpośrednio do poszczególnych sklepów internetowych - twierdzą analitycy.