Czym jest Unified Communications

Czy w działalności biznesowej produkt określany jako Unified Communications jest rzeczywiście potrzebny? Czy zwykły telefon i e-mail nie wystarczą?

Czy w działalności biznesowej produkt określany jako Unified Communications jest rzeczywiście potrzebny? Czy zwykły telefon i e-mail nie wystarczą?

Czym jest Unified Communications

Dariusz Bogusz

Według definicji International Engineering Consortium - Unified Communications (UC) obejmuje wszelkie formy połączeń głosowych, przekazów multimedialnych i wymiany wiadomości kontrolowane przez indywidualnego użytkownika, wykorzystywanych zarówno w celach biznesowych, jak i towarzyskich. Wykorzystuje do tego szerokie spektrum sposobów, technologii, mediów i urządzeń komunikacyjnych. Przełamuje wszelkie bariery komunikacyjne w celu zapewnienia łączności każdemu użytkownikowi, w dolnym miejscu i czasie. Termin ten jest zatem dosyć pojemny.

Czym jest Unified Communications

Elementy tworzące Unified Communications

Dziś użytkownik korzysta z wielu niezależnych sieci. Z różnymi osobami czy grupami osób komunikuje się za pośrednictwem oddzielnych mediów i urządzeń: komputery, telefony komórkowe, pagery, PDA czy urządzenia radiowe Wi-FI/WiMAX. Duża liczba dostępnych usług komunikacyjnych i urządzeń zmusza go do zarządzania sposobami własnej komunikacji. Pomocą dla niego jest intuicyjny, łatwy w użyciu dostęp do wszystkich kanałów dystrybucji łączności z dowolnego terminala, oferowany w ramach tzw. zunifikowanej komunikacji. UC pomaga użytkownikowi odbierać i nadawać wiadomości pod różnymi postaciami: głosowymi, e-mail czy faksowymi. Abonent powiadamiany jest poprzez dowolne urządzenie dostępowe o nadejściu komunikatu niezależnie od jego formatu, co umożliwia komunikację z nim niezależnie od miejsca i rodzaju sieci, w której akurat się znajduje. Z punktu widzenia użytkownika ważne jest określenie, czy i dla kogo jest on osiągalny w danym czasie. Dzięki UC użytkownik redukuje liczbę miejsc, w których musi sprawdzać przychodzące do niego informacje.

Dariusz Bogusz

Product Line Manager, Siemens Enterprise Communications Sp. z o.o. www.hipath.pl

W dzisiejszej działalności biznesowej firmom zależy już nie tylko na taniej i sprawnej telekomunikacji telefonicznej i mailowej. Od nowoczesnego środowiska IT wymaga się, aby pomagało rozwiązywać zagadnienia biznesowe. Ujęcie produktowe jest tu błędem. Klient potrzebuje zarządzania komunikacją. Ze względu na różne wymagania i potrzeby klientów zarządzanie jest potrzebne w różnym stopniu. Inna jest potrzeba mobilności księgowej, a inna handlowca, a jeszcze inna pracownika dozoru technicznego w energetyce.

Architektura Open Communications jest wizją uniwersalnego środowiska komunikacyjnego użytkownika, niezależnie od urządzenia, sieci czy struktury IT. Istotną cechą jest abstrahowanie od fizycznych ograniczeń. Konwergencja na poziomie funkcjonalnym to niezależność od domeny (publicznej czy prywatnej) dostępu (przewodowa czy bezprzewodowa) czy technologii (IP, ATM, TDM, WiFi, GSM, UMTS...). Podstawowy dostęp dla telefonii IP realizują platformy HiPath, skalowane od 12 do

100 000 abonentów. Są one podstawą zaawansowanych aplikacji, wielostronnych konferencji, zunifikowanych wiadomości, call center, zarządzania dostępnością, integracji CTI z aplikacjami biznesowymi (takimi jak SAP, MS Exchange, Lotus Notes) czy zintegrowaną pracą grupową.

Biznes to komunikacja między ludźmi. W tym celu coraz więcej organizacji widzi potrzebę korzystania z korporacyjnego call center. Nowoczesne biura obsługi klientów rozwijają się przez nowe środki komunikacji IP, takie jak e-mail, chat, Instant Messaging i integrację z aplikacjami biznesowymi.

Do najciekawszych projektów ostatnich tygodni należą: integracja call center z systemem SAP dla Zakładu Energetycznego w Toruniu i wdrożenie telefonii IP oraz Unified Messaging dla Urzędu Miejskiego w Lublinie i jego jednostek podległych.

Obserwujemy wyraźny trend w kierunku nowoczesnych standardów komunikacyjnych, takich jak SIP, SOA, FMC. Inny trend to chęć uniezależnienia się klientów od tylko jednego dostawcy rozwiązań IT.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200