Czy zielone przestaje być modne?

Chociaż nie słychać już tyle o "Green IT" i globalnym ociepleniu, to energooszczędność nie przestała być priorytetem producentów procesorów, serwerów, urządzeń sieciowych i telekomunikacyjnych, a dodatkowo stała się ważnym argumentem w promowaniu takich usług, jak cloud computing, lub systemów wideokonferencyjnych.

W ostatnich latach proekologiczne inicjatywy typu "Green IT" i związane z nimi ogłoszenia nowych technologii, produktów lub usług miały podkreślać wyjątkowość oferowanych przez firmę rozwiązań. Obecnie, praktycznie każda firma angażuje się we wsparcie jakichś zielonych akcji lub organizacji, a większość nowych produktów jest "bardziej energooszczędna", wykorzystuje "mniej materiałów szkodliwych dla środowiska" itp. W efekcie, hasło "Green IT" nieco spowszedniało i stało się standardem, a nie cechą szczególnie wyróżniającą producentów.

Zobacz też: Oszczędne centra danych - to możliwe

Nie oznacza to, że działania proekologiczne straciły aktualność. Organizacje takie jak Greenpeace wciąż publikują kolejne rankingi firm zaangażowanych w ochronę środowiska naturalnego, piętnując producentów, którzy zdaniem tej organizacji zbyt mało się starają. Ostatnio doświadczył tego Apple. Niezależnie od opinii o działaniach Greenpeace, jej negatywna ocena na pewno nie sprzyja promocji i marketingowi producentów.

Co ważniejsze jednak, systematycznie rośnie liczba firm, które w Green IT widzą dla siebie szansę wzrostu obrotów i rozwoju biznesu. Na przykład, przedstawiciele IBM, prezentując inicjatywy "Smart Planet" oraz rozwiązania inteligentnych systemów zarządzania dla budynków i miast, nie ukrywają, że jest to dla firmy potencjalna możliwość uzyskania udziałów w nowym segmencie rynku o wielomiliardowej wartości.

Pomysły zawsze w cenie

Choć nie ma ogólnej recepty, kiedy i w jakim zakresie należy zainwestować w nowe technologie, to na pewno warto zwracać uwagę na oryginalne pomysły i praktyczne lub eksperymentalne wdrożenia. Bo ich koszty poniosły inne firmy, a pomysły można czasami bezpośrednio wykorzystać.

Z kolei producenci sprzętu sieciowego, procesorów, serwerów, pamięci masowych - promując nowe proekologiczne modele sprzętu - mają nadzieję na przyspieszenie przez użytkowników decyzji o wymianie starych modeli urządzeń. Hasła ekologiczne są też wykorzystywane przez firmy świadczące usługi cloud computing, producentów systemów wirtualizacyjnych, VoIP lub wideokonferencyjnych.

Sprzyja temu rosnąca świadomość ekologiczna użytkowników, która obecnie jest już na dość wysokim poziomie. Potwierdzają to badania ankietowe, na przykład z najnowszego raportu "D-Link Technology Trend: Green IT w MŚP" wynika, że 90% respondentów w Polsce deklaruje sympatie proekologiczne i zgadza się z twierdzeniem, iż korzystanie z energooszczędnych urządzeń przyczynia się do dbałości o środowisko naturalne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200