Czas decyzji systemowych

IBM Polska zapowiada zwiększenie nakładów na promocję własnego oprogramowania, w tym także nowych produktów dla Windows NT.

IBM Polska zapowiada zwiększenie nakładów na promocję własnego oprogramowania, w tym także nowych produktów dla Windows NT.

Zwiększeniu udziału w rynku oprogramowania serwerowego służy podjęta niedawno przez IBM decyzja o stworzeniu do końca roku zestawu aplikacji dla systemu operacyjnego Windows NT Microsoftu. Jak już informowaliśmy, będą one opracowywane kosztem ponad 100 mln USD w Kirkland Programming Centre pod Waszyngtonem. "Musimy zając się rozwijaniem systemu NT, choćby po to by nie wypaść z rynku serwerów PC" - mówi Roy Clauson, dyrektor centrum.

Wsparcie dla NT

Prace specjalistów rozwijają się w kilku kierunkach. Programiści IBM pracują nad ulepszeniem Cluster Severa Microsoftu. Duże środki są inwestowane w prace nad integracją zaawansowanych technologii klastrowych Pheonix oraz SP2 RISC z popularnymi aplikacjami dla NT, takimi jak Lotus Domino. IBM planuje także przeniesienie wykorzystywanych w SP2 protokołów komunikacyjnych do oprogramowania Netfinity pracującego na NT.

Na tegorocznej konferencji partnerów handlowych IBM i Lotusa zaprezentowano trzy pierwsze pakiety programów IBM dla systemu Windows NT. Ich pełne wersje pojawią się na rynku w II kwartale br. Produkty te przeznaczone są dla przedsiębiorstw różnej wielkości. Pakiet dla małych firm składa się z Domino Intranet Starter Pack, bazy danych DB2 na Domino i serwera faksowego. Specjalny zestaw dla oddziałów będzie zawierał bazę danych DB2 Universal Database for Workgroup, serwer aplikacji WWW Lotus Domino, serwer eNet-work Communications oraz aplikacje do zarządzania informacjami. W zestawach dla dużych przedsiębiorstw znajdzie się dodatkowo DB2 Connect i oprogramowanie MQSeries. "Dwa z tych pakietów przypominają zestawy Microsoftu, na razie jednak trudno mówić o konkurencji - mówi Paweł Panecki, dyrektor działu oprogramowania w IBM Polska. - My postrzegamy platformę NT tylko jako jedno z rozwiązań".

Wieloplatformowość

Koncern deklaruje jednocześnie, że wzrost zaangażowania w rozwój NT nie oznacza zmniejszenia nakładów na własne systemy operacyjne. Według Pawła Paneckiego, kluczem do zrozumienia strategii ma być pojęcie "wieloplatformowości". Jego zdaniem, koncern angażuje się w rozwój oprogramowania dla komputerów sieciowych.

Centrala IBM niedawno przedstawiła plany, związane z integracją nowej wersji Java Virtual Machine z systemem operacyjnym OS/2 i WorkSpace On-Demand. "Ten ostatni ma ułatwić użytkownikom naszych systemów operacyjnych przejście do świata komputerów sieciowych - mówi Paweł Panecki, dyrektor działu oprogramowania w polskim oddziale firmy. - Nie oznacza to jednak, że wycofujemy z rynku OS/2. Chodzi nam o przygotowanie się do nadchodzących zmian, związanych z technologią Java".

Technologia sieciowa zmniejszy koszty eksploatacji, które były dotychczas wadą systemów operacyjnych IBM.

12 zamiast 1

IBM Polska zapowiada zwiększenie nakładów na promocję oprogramowania, aby nowe rozwiązania IBM nie podzieliły losu systemu OS/2, który w Polsce postrzegany jest jako produkt niszowy. "Reorganizacje w naszym oddziale zakładają zwiększenie składu grupy software'owej z jednej do 8, a potem nawet 12 osób" - mówi Paweł Panecki.

Do dystrybucji produktów koncern zamierza wykorzystać sieć partnerów handlowych Lotus Development Polska, firmy związanej od prawie trzech lat z IBM. "Chcemy także poszerzyć ofertę naszego centrum edukacyjnego o nowe szkolenia - mówi Paweł Panecki. - Jest to dobry sposób promocji poszczególnych rozwiązań".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200