Cyfrowy dom

Cyfrowy dom to idea dotycząca takiego konstruowania sprzętu komputerowego i elektroniki konsumenckiej, aby urządzenia te ''żyły'' ze sobą w symbiozie. Powinny współpracować w lokalnej (najlepiej bezprzewodowej) sieci komputerowej, udostępniając wzajemnie swoje zasoby. Idea ta na razie dotyczy głównie treści multimedialnych, chociaż być może w przyszłości będzie rozszerzona na przykład o współpracę z domowym sprzętem AGD.

Cyfrowy dom to idea dotycząca takiego konstruowania sprzętu komputerowego i elektroniki konsumenckiej, aby urządzenia te 'żyły' ze sobą w symbiozie. Powinny współpracować w lokalnej (najlepiej bezprzewodowej) sieci komputerowej, udostępniając wzajemnie swoje zasoby. Idea ta na razie dotyczy głównie treści multimedialnych, chociaż być może w przyszłości będzie rozszerzona na przykład o współpracę z domowym sprzętem AGD.

W cyfrowym świecie, w którym przyszło nam żyć, w różny sposób tworzymy lub pozyskujemy cyfrowe treści. Chociaż mają one różny charakter (dźwięk, obraz stały lub ruchomy), różne źródło (aparat cyfrowy, kopia z płyty CD/DVD, Internet) czy różne przeznaczenie (odtworzenie na ekranie telewizora, w komputerze, wieży audio czy innym, np. przenośnym dedykowanym urządzeniu), to owa digitalizacja jest ich wspólnym mianownikiem. Ilość przetwarzanych cyfrowych treści multimedialnych wzrosła tak gwałtownie, że zaszła konieczność centralnego zarządzania nimi. Gdy dodatkowo postaramy się przełamać pewne bariery mentalne (główną jest przeznaczenie danego rodzaju treści multimedialnej do odtworzenia na konkretnym urządzeniu), to być może już niedługo obudzimy się w zupełnie innym świecie.

Podstawową ideą cyfrowego domu jest nadanie takiej użyteczności urządzeniom, aby użytkownik mógł skupić się na przetwarzanych treściach, a nie musiał cały czas ingerować w sposób ich przetwarzania czy wybór odpowiednich do tego urządzeń. Najważniejsza jest tutaj elastyczność całego rozwiązania.

Urządzenia funkcjonujące w sieci cyfrowego domu można podzielić na trzy kategorie. Pojedyncze urządzenie może pełnić jedną, ale też więcej funkcji:

  • Cyfrowy serwer domowy (Digital Home Server) - urządzenie przechowujące treści cyfrowe i udostępniające je w postaci plików lub strumieni danych multimedialnych.

  • Cyfrowy kontroler domowy (Digital Home Controller) - urządzenie kontrolujące proces przepływu plików, strumienia danych oraz ich renderingu.

  • Cyfrowy odtwarzacz domowy (Digital Home Player) - urządzenie renderujące i odtwarzające multimedialne dane z plików lub strumieni danych.

Dom w okowach standardu

Cyfrowy dom

Branże reprezentowane przez firmy wspierające ideę cyfrowego domu

Brak standaryzacji i jednolitego myślenia przy pewnych rozwiązaniach już nieraz dał się we znaki branży IT. Dzięki temu mamy trzy standardy zapisu płyt DVD oraz kilka standardów kart pamięci flash. Pewne drobne korzyści biznesowe odnoszone przez twórców poszczególnych standardów są tu niwelowane przez konfuzję użytkowników (szczególnie tych mniej świadomych), a rozmowa o wadach i zaletach poszczególnych standardów często przypomina dysputę o wyższości świąt Wielkiej Nocy nad Bożym Narodzeniem.

Tym razem postanowiono uniknąć tego błędu. Najważniejsi producenci planujący uczynienie naszego domu cyfrowym założyli w czerwcu 2003 r. organizację Digital Home Working Group (DHWG, www.dhwg.org), której zadaniem jest właśnie tworzenie standardów cyfrowego domu oraz promocja tej idei. Organizację tę założyli wielcy branży elektroniki konsumenckiej, branży IT oraz urządzeń mobilnych (m.in. Fujitsu, Gateway, HP, Intel, IBM

Kenwood, Lenovo, Matsushita Electric, Microsoft, NEC CustomTechnica, Nokia, Philips, Samsung, Sharp, Sony, STMicroelectronics, Thomson).

Cyfrowy dom

Wizja cyfrowego domu

DHWG rośnie i rozwija się bardzo szybko - w tej chwili ma już ponad 100 członków wspierających standaryzację cyfrowego domu. Większość z nich (53%) pochodzi z obu Ameryk, co trzeci z Azji, a 14% z Europy (podział ten wynika jednak z umiejscowienia central firm, a nie zainteresowania cyfrowym domem na poszczególnych kontynentach). Bardzo ciekawy jest natomiast prezentowany na wykresie rozkład branż reprezentowanych przez poszczególne firmy. Wynika z niego, że cyfrowym domem zainteresowane są firmy reprezentujące praktycznie wszystkie dziedziny techniczne i to nie tylko związane z komputerami czy przemysłem rozrywkowym, ale także np. motoryzacją czy budownictwem.

Inauguracją działań DHWG było wydanie pierwszego "white paper", w którym zawarto główne wytyczne dotyczące idei cyfrowego domu. Dokument ten opisuje wizję, definiuje podstawowe założenia oraz wymagania wobec sprzętu i zastosowanych technologii. DHWG zdefiniowała też program certyfikacyjny, według którego będzie testowany i certyfikowany sprzęt zgodny z ideą cyfrowego domu.

DHWG nie jest jednak jedyną organizacją z wizją digitalizacji naszych mieszkań i planami odpłatnej certyfikacji. Istnieje też Universal Plug and Play Forum (UPnP Forum, www.upnp.org), które tworzy standard uniwersalnych łączy między komputerami PC i urządzeniami elektroniki konsumenckiej. Organizacja Internet Home Alliance (www.internethomealliance.com) zrzesza firmy zainteresowane odkrywaniem nowych pól wykorzystania Internetu. Jak twierdzą przedstawiciele DHWG, obie wizje obu wspomnianych organizacji są komplementarne z wizją DHWG i rozpoczęła się już aktywna współpraca między tymi zrzeszeniami.

Konkrety już wkrótce

Cyfrowy dom

Cele organizacji DHWG

Lada moment pod kryptonimem HNv.1 ukażą się pierwsze konkretne techniczne wytyczne dotyczące wzajemnej współpracy urządzeń cyfrowego domu w lokalnej sieci. Współpraca ta na początku będzie dotyczyć głównie transmisji i udostępniania zdjęć, muzyki i filmów. W dalszych latach komunikacja między urządzeniami ma być rozszerzona o zaawansowane usługi rozrywkowe (np. wideo na żądanie), usługi komunikacyjne i bankowe (np. TV-banking) czy kontrolę takich urządzeń, jak klimatyzacja czy oświetlenie.

Pierwsze produkty, certyfikowane i w pełni zgodne z ideą cyfrowego domu, mają się pojawić na rynku pod koniec tego roku. Kolejne - w miarę rozwoju standardu. Faktem jest natomiast, że namiastkę cyfrowego domu można stworzyć już teraz - mamy przecież domowe sieci bezprzewodowe, powstają pierwsze urządzenia elektroniki konsumenckiej, które są zgodne ze standardem Wi-Fi. Natomiast wciąż urządzeniami tymi musi sterować komputer - co prawda idea cyfrowego domu też zakłada kontrolę całego rozwiązania poprzez komputer, ale w zupełnie innej postaci niż to jest obecnie.

Co w łączach piszczy?

Jedną z pierwszych decyzji DHWG było założenie, że domowe sieci będą oparte na protokole IP. Dzięki temu będzie można zagwarantować ich współpracę z Internetem. W tej chwili jako standard określono wersję IPv4, ale założono, że już wkrótce powszechnie ma być stosowana wersja IPv6. Wszystkie urządzenia mają być zgodne z technologią Universal Plug and Play (UPnP), co pozwoli na wzajemną ich współpracę i dostarczenie informacji o możliwościach poszczególnych urządzeń koniecznych do odtworzenia danych rodzajów treści.

Cyfrowa rzeczywistość według Intela

Intel wydaje się firmą najwięcej inwestującą w rozwój cyfrowego domu. W ramach programu inwestycyjnego Intel Capital na początku tego roku stworzono fundusz Intel Digital Home Fund, zasilony kwotą 200 mln USD. Nowy fundusz wspomaga firmy opracowujące rozwiązania dla cyfrowego domu oraz technologie związane z łącznością.

W najbliższym czasie na rynek trafią nowe chipsety (ich nazwy kodowe to Alderwood i Grantsdale) zapewniające lepsze wykorzystanie możliwości procesora Intel Pentium 4. Grantsdale, dzięki technologii "Dual Independent Display", umożliwi równoległe wyświetlanie dwóch różnych obrazów na oddzielnych monitorach. Obydwa chipsety będą obsługiwały szybkie pamięci DDR2. Komputer wyposażony w chipset Grantsdale będzie mógł również pełnić funkcję bezprzewodowego punktu dostępowego. Dodatkowe udoskonalenia to m.in. technologia PCI Express oraz High Definition Audio.

W drugiej połowie bieżącego roku na rynek trafić ma też Entertainment PC - urządzenie zaprojektowane z myślą o odtwarzaniu muzyki, wideo, wyświetlaniu zdjęć i obsłudze gier. Umożliwi również przesyłanie magazynowanych danych do innych urządzeń z wykorzystaniem sieci bezprzewodowej. Entertainment PC będzie wyposażony w tuner telewizyjny, cichy wentylator oraz interfejsy niezbędne do podłączenia systemów telewizyjnych i hi-fi. Klawiaturę zastępuje pilot zdalnego sterowani

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200