Computerworld TOP 200

Już w ubiegłorocznym Raporcie Computerworld TOP 200 "Polski rynek informatyczny i telekomunikacyjny 1997" widać było, że firmy informatyczne mają marzenia.

Już w ubiegłorocznym Raporcie Computerworld TOP 200 "Polski rynek informatyczny i telekomunikacyjny 1997" widać było, że firmy informatyczne mają marzenia.

Właśnie marzenia, a nie strategie biznesowe. Większość deklarowała, że jest integratorami, choć nie stały za tym stwierdzeniem żadne liczby, żadne fakty, żadne zasoby. Ta deklaracja była czasem raczej rozpaczliwym zaklinaniem rzeczywistości niż nią samą. Firmy wiedzą, że na usługach, zwłaszcza bardziej wyrafinowanych i wszechstronnych, będzie zarabiać się więcej niż na sprzedaży produktów, próbują więc zmienić profil na usługowy. Jednak by żyć z usług, trzeba najpierw kilka lat inwestować. Tymczasem własnych zysków jest na to za mało. Trzeba znaleźć inwestorów. Jak ich przekonać?

Inwestorom trzeba pokazać dwie rzeczy. Po pierwsze, trzeba zaspokoić ich ciekawość co do oryginalności i atrakcyjności oferty firmy. Atrakcyjna oferta rzadko oznacza produkt, na ogół oznacza cenną, unikalną umiejętność, perfekcyjny, twórczy zespół pracowników, niekonwencjonalny pomysł na to "jak" coś zrobić ("co" wie wielu). Rzadko się zdarza, żeby takie atuty pojawiały się tylko w wyniku zasilenia kapitałem. One muszą już być w momencie rozpoczęcia poszukiwań inwestora, a w wyniku jego zaangażowania mogą jedynie rozkwitnąć, uzyskać organizacyjne czy marketingowe wsparcie. Drugie pytanie potencjalnego inwestora też będzie konkretne: jaka jest pojemność rynku na taką ofertę.

Czy firma informatyczna może sama sobie odpowiedzieć na pytanie, co jest jej największą wartością i ile można na tym zarobić? Może, lecz tylko wtedy, gdy będzie przyglądać się nie tylko sobie, ale i rynkowi. Będzie wtedy wiedziała dokładnie, czego potrzebują jej potencjalni klienci. Czy wartość, którą chce uczynić swoim atutem, jest rzeczywista, czy jest emanacją wyobraźni szefów. Szczegółowo o potrzebach i możliwościach klientów branży informatycznej napiszemy w tegorocznym Raporcie Computerworld TOP 200.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200