Compaq i nowe strategie

Sukces Compaq Computer Corp. na rynku komputerów PC - wyprzedzenie IBM w wielkości sprzedaży, a również ogłoszone ostatnio przez Compaqa obniżki cen na komputery są spektakularnym dowodem dynamicznego rozwoju tej firmy. Jednocześnie problemy z zaspokojeniem popytu na niektóre produkty mogły wywołać zaniepokojenie czy rozwój ten jest dostatecznie harmonijny i skoordynowany.

Sukces Compaq Computer Corp. na rynku komputerów PC - wyprzedzenie IBM w wielkości sprzedaży, a również ogłoszone ostatnio przez Compaqa obniżki cen na komputery są spektakularnym dowodem dynamicznego rozwoju tej firmy. Jednocześnie problemy z zaspokojeniem popytu na niektóre produkty mogły wywołać zaniepokojenie czy rozwój ten jest dostatecznie harmonijny i skoordynowany.

Jak wynika z wypowiedzi przedstawicieli firmy, Compaq zmienia swoją strategię - głównym celem ma być ekspansja na rynku systemów dla biznesu i przedsiębiorstw. Systemów, a nie komputerów, jak na wrześniowej konferencji prasowej w Barcelonie podkreślał Andreas Barth wiceprezydent Compaqa i dyrektor na obszar Europy Środkowego Wschodu oraz Afryki (EMEA). Nowa strategia oznacza przekształcenie firmy z dostawcy sprzętu w dostawcę sprzętu, oprogramowania i usług - zintegrowanych systemów. Nie oznacza to, że Compaq zamierza wytwarzać, podobnie jak np. IBM, nie tylko sprzęt, ale także systemy operacyjne i oprogramowanie aplikacyjne. Rozszerzenie oferty o programy oraz usługi następuje dzięki kooperacji z innymi firmami i współpracy we wzajemnym dopasowywaniu oraz testowaniu sprzętu oraz oferowanego wraz z nim oprogramowania. Obecnie Compaq zawarł już porozumienia o współpracy z Oracle, Microsoft, Novell, SCO, SAP, Banyan, a także z firmami onsultingowymi i dostawcami oraz integratorami systemów, jak np. EDS, Andersen Consulting, KPMG czy Price Waterhouse. Compaq wraz ze swymi partnerami oferuje przetestowane systemy biorąc odpowiedzialność za ich prawidłowe funkcjonowanie jako całości, a nie tylko za działanie produkowanego przez tę firmę sprzętu.

Compaq EMEA inwestuje nie tylko w fabryki wytwarzające sprzęt (w br. 25 mln USD przeznaczono na rozbudowę zakładów w Irlandii), ale także rozwija sieć resellerów (obecnie 11,3 tys.), oddziałów (w br. powstały w Bahrainie i Czechach) oraz infrastrukturę do obsługi i wsparcia oferty systemów dla biznesu - przede wszystkim platform z bazami danych.

Problemy z zaspokojeniem popytu na niektóre modele komputerów Compaqa już rozwiązano. Jak zapowiedział Zelimir Ilic, wiceprezydent i dyrektor Compaq Business Development Group, czas oczekiwania na realizację zamówień powinien w październiku wrócić do 2-4 tygodniowej normy. Tego typu problemom powinna zapobiec w przyszłości zmiana strategii firmy z ''build-to-forecast'' (produkcja odpowiadająca przewidywanemu popytowi) na ''build-to-order'' (produkcja zgodnie z zamówieniami). Realizacja tej metody polega na takiej konstrukcji komputerów aby po przygotowaniu odpowiedniego zapasu standardowych podzespołów, można było składać różne modele zgodnie z obecnym zapotrzebowaniem, unikając błędów w przewidywaniu popytu.

Na pytanie czy Compaq zamierza inwestować także w zakłady produkcyjne w Europie Wschodniej, Zelimir Ilic, odpowiedział negatywnie. ''Obecnie obroty na tym obszarze są jeszcze zbyt niskie (2% obrotów Compaq EMEA), a inwestycje trudne przede wszystkim ze względu na brak odpowiedniej siły roboczej''. Przy czym nie chodzi tu o kwalifikacje fachowe, a o przewidywane koszty szkolenia oraz trudności w zmianie mentalności pracowników, którzy mieliby efektywnie działać w zarządzanych w nowoczesny, zachodni sposób zakładach. Obecnie największe obroty w krajach Europy Wschodniej Compaq ma w Polsce i na Węgrzech. Są to też jak stwierdził Zelimir Ilic, rynki najbardziej otwarte. Wkrótce istotne dla firmy mogą też być rynki Czech i Rosji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200