Chmury w zasięgu ręki
- 09.11.2010
Konferencja Cloud Computing i Wirtualizacja 2010, poświęcona technologii i usługom przetwarzania w chmurze, pokazała, że praktycznie każda firma może z tych usług skorzystać. Migrację do usług świadczonych w modelu cloud należy jednak przeprowadzić we właściwy sposób, uwzględniając specyfikę firmy.
Charakterystyka usług przetwarzania w modelu cloud sprawia, że nadają się one prawie do każdej organizacji, jednak czynniki, które kierują decydentami przy podejmowaniu inicjatywy ich wdrożenia, mogą być różne. Argumentem dla działu informatyki może być zmniejszenie czasu poświęcanego utrzymaniu infrastruktury przedsiębiorstwa, głównego informatyka lub dyrektora finansowego zainteresuje przede wszystkim redukcja kosztów związanych ze świadczeniem usług przez dział IT, a także priorytet dla kluczowych inicjatyw biznesowych. Z kolei dla zarządu bardzo ważną cechą jest poprawa elastyczności przedsiębiorstwa, przyspieszenie dostarczania zasobów, co przekłada się na szybszą odpowiedź firmy na potrzeby rynku. Natomiast dyrektor handlowy może być zainteresowany dostępem do aplikacji dla swoich pracowników z urządzeń mobilnych, takich jak służbowe telefony komórkowe klasy smartphone.
Mark Wigington, Orange Cloud
Niemniej jednak jedną z ważniejszych zalet jest nie tylko zmiana sposobu rozliczania i finansowania, ale benefity związane ze zmniejszeniem potrzeb zarządzania infrastrukturą, znaczące przyspieszenie dostarczania zasobów dla biznesu oraz łatwe osiągnięcie wysokiej niezawodności i dostępność najnowszych technologii także dla małych projektów. Gdyby wskazać potrzeby biznesowe, które szczególnie silnie kierują wykorzystywaniem technologii cloud computing, warto wymienić:
- okresowe zapotrzebowanie na zasoby
- elastyczną alokację oraz potrzebę zapewnienia skalowalności i wysokiej dostępności
- możliwość obsługi nawet przy bardzo dużym wzroście obciążenia, w tym także podczas nieprzewidywalnych szczytów.
Desktop z chmury
Robert Gajda, Business Development Manager w Microsoft Poland