Chirurgiczna precyzja odczytu ruchu dłoni
- 24.04.2015, godz. 16:14
Nieosiągalny dotąd stopień kontroli nad środowiskami wirtualnej rzeczywistości VR oraz robotyki oferuje system Handpose opracowany przez Microsoft.
Systemy typu VR, mimo dynamicznego rozwoju napotykają przynajmniej dwa zasadnicze problemy. Pierwszym z nich jest niezbędna do wygenerowania wirtualnego świata moc obliczeniowa, drugim – ograniczona motoryka i możliwość wpływu na kreowane przez komputer otoczenie.
Precyzja działania systemu Microsoft Handpose pozwala przypuszczać, że ten drugi problem jest coraz bliżej rozwiązania.
Zobacz również:
Dotychczasowe ograniczenia robotyki i VR
Dotychczas wirtualna rzeczywistość była ograniczona technicznymi możliwościami dostępnych interfejsów. Środowiska wirtualne, tworzone dla urządzeń pokroju Oculus VR – okularów przenoszących użytkownika w wirtualną rzeczywistość – dla zapewnienia choćby minimalnej interakcji wymagają używania padów, z kolei czytniki ruchu (w tym np. Kinect) wciąż nie dostarczają w pełni zadowalającej precyzji odczytu: pozwalają wychwycić ruchy ciała czy kończyn, nie reagują jednak na takie subtelności, jak ruch nadgarstka i palców.
Precyzyjny interfejs
Przygotowany przez Microsoft system Handpose dynamicznie i w czasie rzeczywistym odczytuje ruchy dłoni, w tym poszczególnych palców czy wykonywanych gestów. Co ciekawe, system działa poprzez standardową kamerę Xbox Kinect, bez żadnych jej modyfikacji.
Mocną stroną Handpose jest odległość, z jakiej rozwiązanie to pozwala odczytać ruch. Na udostępnionych przez Microsoft Research materiałach można zaobserwować, że osoby testujące system odchodzą na kilka metrów od kamery odczytującej ruch; mimo tego, Handpose w dalszym ciągu dynamicznie reaguje na gesty ich rąk. Odczyt pozostaje niezakłócony nawet w momencie istotnych zmian w natężeniu oświetlenia czy w przypadku poruszania kamerą.
Handpose nie jest jedynym systemem odczytu ruchu dłoni, lecz z pewnością jest jednym najbardziej zaawansowanych i obiecujących projektów w tej dziedzinie.
Zastosowania interfejsów HCI
Systemy HCI (Human-Computer Interaction) zmierzają do jak najwygodniejszego rozwiązania interfejsów do obsługi środowisk komputerowych, w szczególności środowisk wirtualnych i robotyki.
Precyzyjny system śledzenia ruchu dłoni może znaleźć szereg profesjonalnych zastosowań, nie wspominając o grach komputerowych. We współpracy ze sprzętem typu Oculus VR, Handpose umożliwi daleko precyzyjniejszą niż dotychczas interakcję z otoczeniem, np. podnoszenie czy manipulację kreowanymi komputerowo obiektami.
Handpose może okazać się także właściwym interfejsem dla niektórych robotów, np. wymagających uważnej pracy z niebezpiecznymi substancjami. Rozwiązanie pozwoli robotom odwzorować precyzję ludzkich dłoni.
Materiał wideo, przedstawiający działanie systemu Handpose, znajduje się tutaj.