Chirurgiczna precyzja odczytu ruchu dłoni

Nieosiągalny dotąd stopień kontroli nad środowiskami wirtualnej rzeczywistości VR oraz robotyki oferuje system Handpose opracowany przez Microsoft.

Systemy typu VR, mimo dynamicznego rozwoju napotykają przynajmniej dwa zasadnicze problemy. Pierwszym z nich jest niezbędna do wygenerowania wirtualnego świata moc obliczeniowa, drugim – ograniczona motoryka i możliwość wpływu na kreowane przez komputer otoczenie.

Precyzja działania systemu Microsoft Handpose pozwala przypuszczać, że ten drugi problem jest coraz bliżej rozwiązania.

Zobacz również:

  • Były programista Microsoftu: wydajność Windows 11 jest "komicznie zła" nawet na potężnym PC

Dotychczasowe ograniczenia robotyki i VR

Dotychczas wirtualna rzeczywistość była ograniczona technicznymi możliwościami dostępnych interfejsów. Środowiska wirtualne, tworzone dla urządzeń pokroju Oculus VR – okularów przenoszących użytkownika w wirtualną rzeczywistość – dla zapewnienia choćby minimalnej interakcji wymagają używania padów, z kolei czytniki ruchu (w tym np. Kinect) wciąż nie dostarczają w pełni zadowalającej precyzji odczytu: pozwalają wychwycić ruchy ciała czy kończyn, nie reagują jednak na takie subtelności, jak ruch nadgarstka i palców.

Precyzyjny interfejs

Przygotowany przez Microsoft system Handpose dynamicznie i w czasie rzeczywistym odczytuje ruchy dłoni, w tym poszczególnych palców czy wykonywanych gestów. Co ciekawe, system działa poprzez standardową kamerę Xbox Kinect, bez żadnych jej modyfikacji.

Chirurgiczna precyzja odczytu ruchu dłoni

Mocną stroną Handpose jest odległość, z jakiej rozwiązanie to pozwala odczytać ruch. Na udostępnionych przez Microsoft Research materiałach można zaobserwować, że osoby testujące system odchodzą na kilka metrów od kamery odczytującej ruch; mimo tego, Handpose w dalszym ciągu dynamicznie reaguje na gesty ich rąk. Odczyt pozostaje niezakłócony nawet w momencie istotnych zmian w natężeniu oświetlenia czy w przypadku poruszania kamerą.

Handpose nie jest jedynym systemem odczytu ruchu dłoni, lecz z pewnością jest jednym najbardziej zaawansowanych i obiecujących projektów w tej dziedzinie.

Zastosowania interfejsów HCI

Systemy HCI (Human-Computer Interaction) zmierzają do jak najwygodniejszego rozwiązania interfejsów do obsługi środowisk komputerowych, w szczególności środowisk wirtualnych i robotyki.

Precyzyjny system śledzenia ruchu dłoni może znaleźć szereg profesjonalnych zastosowań, nie wspominając o grach komputerowych. We współpracy ze sprzętem typu Oculus VR, Handpose umożliwi daleko precyzyjniejszą niż dotychczas interakcję z otoczeniem, np. podnoszenie czy manipulację kreowanymi komputerowo obiektami.

Handpose może okazać się także właściwym interfejsem dla niektórych robotów, np. wymagających uważnej pracy z niebezpiecznymi substancjami. Rozwiązanie pozwoli robotom odwzorować precyzję ludzkich dłoni.

Materiał wideo, przedstawiający działanie systemu Handpose, znajduje się tutaj.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200