Centrum medyczne do zadań specjalnych
- Monika Tomkiewicz,
- 06.03.2012
iMed24, spółka zależna Comarch, otworzyła placówkę medyczną, w której poza leczeniem pacjentów są testowane prototypowe rozwiązania informatyczne dla służby zdrowia.
"W centrum medycznym lekarze będą konsultowali nasze rozwiązania informatyczne. W normalnej placówce służby zdrowia nie mają na to czasu. A my wiemy, że rozwiązania dla lekarzy muszą być współtworzone przez przedstawicieli tej grupy zawodowej, a nie samych programistów, którzy nie znają specyfiki pracy lekarzy".
Andrzej Jaromin, członek zarządu iMed24
Centrum Medyczne iMed24 będzie placówką referencyjną, w której firma będzie mogła pokazywać klientom, jak funkcjonują jej rozwiązania IT. W centrum zostały wdrożone wszystkie rozwiązania iMed24, przeznaczone dla tego typu placówki. Zdaniem przedstawicieli założonej przez spółkę Comarch firmy, są to systemy, jakie powinny się znaleźć w każdej dobrze zinformatyzowanej placówce opieki zdrowotnej.
Pacjent szybko i przyjaźnie obsłużony
Chodzi o prowadzenie dokumentacji medycznej w formie elektronicznej, która ułatwia realizację wielu procesów. "Żeby wypisać tradycyjną receptę, lekarz musi napisać imię, nazwisko, adres, PESEL, wpisać wszystkie leki, oznaczyć uprawnienia, postawić pieczątkę i odręcznie podpisać. Kiedy korzysta z systemu informatycznego, wybiera tylko w systemie leki, które chce przepisać obsługiwanemu w danej chwili pacjentowi, a system sam pobiera dane demograficzne pacjenta z kartoteki pacjenta oraz informacje o lekach z bazy leków - i recepta jest gotowa do wydruku. To znacznie przyspiesza obsługę pacjenta" - podaje przykład Andrzej Jaromin. System może podpowiedzieć lekarzowi wybór leków, zaalarmować, jeśli leki kolidują z oznaczonymi alergiami lub schorzeniami pacjenta, wykryć interakcje między lekami. Można też sprawdzić, czy lek na daną chorobę przewlekłą jest refundowany.
Innym przykładem usprawnienia procesu obsługi pacjenta są elektroniczne skierowania. Zdarza się to w przypadku badań laboratoryjnych, gdy punkt pobrań znajduje się w tym samym miejscu, w którym przyjmuje lekarz zlecający badanie.
Rozwiązania mają sprawić, że Centrum Medyczne iMed24 będzie placówką przyjazną pacjentowi. Pacjenci będą mieli możliwość rezerwowania wizyt przez internet i wglądu w wyniki swoich badań. Za pomocą SMS-ów będą dostawać informacje przypominające o wizytach, badaniach kontrolnych, instrukcje przygotowania się do badania lekarskiego.
Zdjęcia diagnostyczne w chmurze
Placówka iMed24 ma też szereg systemów firm zewnętrznych, związanych z producentami sprzętu medycznego, który wspomaga proces diagnostyczny. "Możemy korzystać z IntelliSpace Portal firmy Philips, dzięki któremu wszystkie zdjęcia diagnostyczne są wstępnie opracowywane i opisywane w chmurze. IntelliSpace Portal to medyczna platforma networkingowa, która umożliwia współpracę radiologów i innych lekarzy specjalistów, dzielenie się obrazami i danymi oraz dyskusję nad przypadkami w czasie rzeczywistym. Mamy też systemy ekspertowe wspomagające diagnostykę radiologiczną. W USA i w Europie te systemy zastępują opinię drugiego lekarza przy opisie badań. Naszym lekarzom będzie on podpowiadał, na co zwrócić szczególną uwagę, oglądając dane zdjęcia. System ten będzie wspomagał proces diagnostyczny" - wyjaśnia lek. med. Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz, dyrektor Centrum Medycznego iMed24 i członek zarządu iMed24.
Lekarze z Centrum Medycznego iMed24 biorą udział w projekcie tworzenia systemu wspomagającego diagnostykę w reumatologii. Projekt, który ma być realizowany przy współpracy z Politechniką Krakowską i AGH, czeka na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie z funduszy unijnych. Joanna Dróżdż-Gradzikiewicz tłumaczy, że są obszary medycyny, w których takich systemów wspomagających diagnostykę nie ma w ogóle, nawet na świecie. Dlatego tym bardziej pionierskie i nowatorskie mogą być wyniki prac prowadzonych w krakowskiej placówce.