Centrum danych (data center)
- Adam Urbanek,
- 01.09.2004
Podstawą udostępniania infrastruktury teleinformatycznej oraz kompleksowej działalności outsourcingowej IT są centra danych. Stanowią one wydzielone i nowoczesne ośrodki komputerowe z wieloma serwerami aplikacji i archiwizacji oraz są wyposażone w różnorodne systemy operacyjne. Za ich pomocą dostawcy usług aplikacyjnych - ASP (Application Service Provider) - odpłatnie udostępniają moce obliczeniowe ośrodka, oprogramowanie oraz możliwości przetwarzania tym klientom, którzy tego potrzebują. Centrum danych można zlecić nie tylko wynajem uzbrojonej powierzchni komputerowej lub dzierżawę dowolnej infrastruktury teleinformatycznej, ale także wykonanie aplikacji potrzebnej do prowadzenia działalności produkcyjnej lub usługowej przedsiębiorstwa.
Podstawą udostępniania infrastruktury teleinformatycznej oraz kompleksowej działalności outsourcingowej IT są centra danych. Stanowią one wydzielone i nowoczesne ośrodki komputerowe z wieloma serwerami aplikacji i archiwizacji oraz są wyposażone w różnorodne systemy operacyjne. Za ich pomocą dostawcy usług aplikacyjnych - ASP (Application Service Provider) - odpłatnie udostępniają moce obliczeniowe ośrodka, oprogramowanie oraz możliwości przetwarzania tym klientom, którzy tego potrzebują. Centrum danych można zlecić nie tylko wynajem uzbrojonej powierzchni komputerowej lub dzierżawę dowolnej infrastruktury teleinformatycznej, ale także wykonanie aplikacji potrzebnej do prowadzenia działalności produkcyjnej lub usługowej przedsiębiorstwa.
ASP, czyli firmy, które wynajmują użytkownikom oprogramowanie oraz świadczą zdalnie związane z tym usługi aplikacyjne, mają teraz duże możliwości biznesowe. Świadczy o tym gwałtowny wzrost zapotrzebowania na przechowywanie rozmaitych firmowych serwisów informacyjnych, internetowych portali reklamowych, wirtualnych sklepów elektronicznych czy chociażby skrzynek tradycyjnej poczty elektronicznej. Rynek usług ASP, przewidywany pierwotnie jedynie dla segmentu małych i średnich firm (systemy finansowe, internetowe biura rozrachunkowe, aplikacje księgowo-finansowe), ewoluuje obecnie w kierunku dużych przedsiębiorstw. Postrzegają one redukcję własnych kosztów eksploatacji przez wdrażanie outsourcingu IT i ograniczenie liczby wykwalifikowanego personelu informatycznego oraz wydatków na sprzęt informatyczny.
Korzyści z korzystania z outsourcingu IT za pośrednictwem centrum danych są wielostronne. Do najważniejszych należą:
- brak kosztów inwestycyjnych ponoszonych przez przedsiębiorstwo na infrastrukturę informatyczną i zastąpienie ich stałą opłatą abonamentową;
- unikanie wydatków związanych ze stałym utrzymaniem, modernizacją i serwisowaniem nowoczesnego sprzętu oraz oprogramowania;
- zbędne utrzymywanie wykwalifikowanego personelu informatycznego do prowadzenia systemu komputerowego;
- znacznie szybsze uruchomienie kompletnego systemu przetwarzania lub usługi internetowej niż w przypadku jego realizacji we własnej firmie.
Zasadniczą działalnością firm oferujących outsourcing IT jest dzierżawa infrastruktury, w której usługodawca udostępnia przedsiębiorstwom część mocy systemów komputerowych zlokalizowanych we własnym centrum danych. Dzierżawa może obejmować serwery aplikacji, przełączniki, urządzenia pamięciowe, archiwizacyjne i sieciowe oraz bezpieczne systemy zasilania. W dzierżawie takiej infrastruktury istnieją dwie możliwości korzystania z usług outsourcingowych:
- kolokacja (instalacja wyposażenia) jest najprostszą i najczęściej stosowaną usługą outsourcingową, polegającą na wykupieniu przez przedsiębiorstwo powierzchni montażowej w bezpiecznym środowisku internetowego centrum danych (data center) i umiejscowieniu w nim własnego sprzętu z oprogramowaniem - zwykle aplikacyjnego serwera firmy. Zainstalowane wyposażenie pozostaje własnością przedsiębiorstwa (klienta), a usługodawca pobiera jedynie opłatę za opiekę nad nim. Dostawca usługi outsourcingowej udziela użytkownikowi gwarancji odpowiednich warunków pracy urządzenia, zapewnia ciągłość zasilania, bezpieczeństwo zgromadzonych w systemie danych oraz wymagany przez użytkownika dostęp do zasobów przez sieć Internetu. Warunki serwisowania powierzonego sprzętu wymagają wzajemnych i ciągłych uzgodnień między klientem a usługodawcą;
- hosting (użytkowanie za opłatą) zapewnia całodobowy dostęp przedsiębiorstwa (klienta) do określonej infrastruktury informatycznej (sprzętu i oprogramowania) outsoucera zlokalizowanej na terenie centrum danych, lecz w całości będącej własnością usługodawcy ośrodka - również z zachowaniem pozostałych warunków umożliwiających ciągłe działanie systemu.
Zaoferowanie przedsiębiorstwom kompleksowego outsourcingu IT wymaga współdziałania kilku komponentów znajdujących w gestii usługodawcy centrum danych. Należą do nich:
- uniwersalne centra przetwarzania mieszczące serwery aplikacji, przetwarzania i archiwizowania danych wraz z przełącznikami i ruterami do aplikacji backupowych;
- szerokopasmowe sieci szkieletowe IP - stanowiące podstawowe medium przekazu informacji między klientami a centrum usługowym;
- centra zapasowe DRC (Disaster Recovery Center) - w których na bieżąco (online) są przechowywane wszystkie strategicznie ważne informacje podlegające przetwarzaniu w ośrodku podstawowym.
Wzrost możliwości funkcjonalnych ośrodków data center spowodował, że zaczęły się kształtować nowe formy usługodawców, przyjmujących obecnie różne nazwy: ISP (dostawcy usług internetowych), IISP (dostawcy infrastruktury dla usług internetowych), ASP (dostawcy usług aplikacyjnych) oraz AIP (dostawcy infrastruktury dla usług aplikacyjnych).
Wśród usług oferowanych przez dostawców ASP znajdują się: instalacja pakietów do edycji tekstu, hosting poczty elektronicznej, oprogramowanie pracy grupowej, aplikacje do planowania zasobów ERP (Enterprise Resourse Planning) przedsiębiorstwa, oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, systemy do zarządzania kontaktami CRM (Customer Relationship Management) z klientem, handel elektroniczny e-commerce i m-commerce, wirtualne zarządzanie sklepem internetowym, zarządzanie multimedialnym centrum kontaktów z klientem typu contact center, hosting kompletnych systemów informatycznych i usług telekomunikacyjnych oraz odtwarzanie stanu systemów po awarii.