Centrale IP PBX
- NetWorld,
- 01.03.2005
Obecnie dostępne systemy VoIP nie tylko oferują połączenia o jakości co najmniej porównywalnej (a często lepszej) do tradycyjnej telefonii POTS, lecz dodatkowo zwiększają poufność rozmów dzięki szyfrowaniu połączeń i oferują usługi dodane. Pozwalają też obniżyć koszty budowy i utrzymania infrastruktury telefonicznej. Czy zatem należy biec niezwłocznie po centralę IP PBX? Jaki model wybrać? W teście przyjrzymy się bliżej rozwiązaniom 3Com, Avaya, Siemens oraz mającej pojawić się na polskim rynku firmy Zultys.
Obecnie dostępne systemy VoIP nie tylko oferują połączenia o jakości co najmniej porównywalnej (a często lepszej) do tradycyjnej telefonii POTS, lecz dodatkowo zwiększają poufność rozmów dzięki szyfrowaniu połączeń i oferują usługi dodane. Pozwalają też obniżyć koszty budowy i utrzymania infrastruktury telefonicznej. Czy zatem należy biec niezwłocznie po centralę IP PBX? Jaki model wybrać? W teście przyjrzymy się bliżej rozwiązaniom 3Com, Avaya, Siemens oraz mającej pojawić się na polskim rynku firmy Zultys.
Produkty VoIP ewoluowały do punktu, w którym należy brać je poważnie pod uwagę przy budowie firmowej sieci telefonicznej. Oferowane centrale PBX oparte na IP są już rozwiązaniami dojrzałymi, wydajnymi i dostępnymi w rozsądnych cenach. Nie są to jednak urządzenia jednorodne.
Dwie testowane centrale pochodzą od producentów mających bogate doświadczenie w produkcji tradycyjnych central PBX - Siemens i Avaya. Kolejne rozwiązanie dostarczane jest przez 3Com, producenta o korzeniach w sieciach komputerowych. Zultys wystartował bezpośrednio jako firma oferująca rozwiązania telefonii IP. 3Com oraz Zultys dostarczają rozwiązania dla średnich i mniejszych firm, podczas gdy Avaya i Siemens potrafią obsłużyć nawet bardzo dużą sieć telefoniczną.
Wszystkie testowane centrale oferują spory wybór usług znanych z tradycyjnych central PBX: zawieszanie połączeń (hold on), przekierowywanie rozmów, poczta głosowa. Nowością jest możliwość wysyłania konfiguracji telefonu z centrali do telefonów podpiętych do sieci, kontrola nad działaniem telefonów, przyporządkowanie różnych możliwości określonym użytkownikom, wyznaczenie lokalizacji, do jakiej dany telefon może dzwonić. Wszystkie powyższe ustawienia mogą być zmieniane w locie.
W większości przypadków telefony można równie dobrze podłączyć zarówno z wewnątrz sieci, jak i z poza niej. Oznacza to, że jeżeli tylko mamy ochotę, możemy wziąć nasz ulubiony telefon ze sobą w podróż i korzystać z niego po podłączeniu do Internetu w pokoju hotelowym. Wygodniejszym rozwiązaniem może być korzystanie z programowych telefonów (softphones), jeżeli tylko mamy do dyspozycji w podróży komputer z dostępem do Internetu.
Wszystkie testowane produkty realizują swój podstawowy cel, jakim jest zapewnienie usług telefonicznych. Jakość połączeń i głosu była zwykle lepsza od tej znanej z klasycznej telefonii.
3Com VCX V7000
Patrząc na dostarczony do testów PBX firmy 3Com, odnosi się wrażenie, że jest to produkt IBM. Platformę sprzętową centrali stanowi oparty na Intelu serwer IBM 306 e-series 1U działający pod kontrolą systemu Red Hat Linux. Oferowana jest również wersja z serwerem IBM 345 e-series (podwójny 3.2 GHz Intel Xeon) wielkości 2U. Oprogramowanie centrali można również instalować na innych serwerach z kernelem Linuxa. Jako minimalne wymagania systemowe dla tego oprogramowania producent podaje: CPU 650 MHz/2 GB RAM/80 GB dysk.Ponieważ V7000 3Com powstał na podstawie urządzenia funkcjonującego w sieciach komputerowych i działa na systemie Linux, dla administratorów sieci IT jest on łatwiejszy do zarządzania od produktów wywodzących się z tradycyjnych central PBX. Większość czynności administracyjnych można przeprowadzać poprzez dobrze zaprojektowany i konfigurowalny interfejs HTTP. Alternatywnie można korzystać z interfejsu X Windows. Dla osób, które nie darzą sympatią środowiska graficznego, dostępny jest interfejs linii komend CLI. Błyskawicznie można dodawać nowych użytkowników lub zaimportować ich listę z zewnętrznej bazy. Interfejs zarządzania pracuje dobrze, jest logiczny i konsekwentny.
Centrala do komunikacji wykorzystuje protokół SIP. Jeżeli mają mieć do niej dostęp centrale PBX lub telefony spoza sieci wewnętrznej, należy przepuszczać ten protokół przez zaporę. Oprócz protokołu SIP jako standardu, V7000 korzysta również z autorskich rozwiązań, co uniemożliwiło przeprowadzenie testów przy pomocy testera Abacus. Wcześniejsza wersja, oparta na systemie Solaris, spełniała w teście Abacus wszystkie wymagania jakościowe.
Testy central IP PBX dostarczonych przez 3Com, Avaya, Siemens oraz Zultys przeprowadzone zostały przez Advanced Network Computing Laboratory na Uniwersytecie Hawajskim (tym samym, na którym opracowano protokół dostępu do medium Aloha). Stworzono sieć dedykowaną dla ruchu VoIP z interfejsami do publicznej sieci telefonicznej oraz Internetu. Wydajność, jakość oraz możliwości sprawdzano, wykonując liczne połączenia telefoniczne oraz za pomocą specjalistycznego urządzenia Spirent Communications Abacus 5000 - generującego ruch telefoniczny i określającego szczegółowo różne parametry połączeń oraz sygnalizacji PSTN i VoIP (m.in. MOS, PSQM, PESQ, ISDN, SIP, MGCP, H.323, SS7).