Cel: rynek masowy

HP zapowiedział premierę 158 nowych produktów przeznaczonych dla klientów indywidualnych.

HP zapowiedział premierę 158 nowych produktów przeznaczonych dla klientów indywidualnych.

Nowe lub ulepszone drukarki, skanery, projektory, aparaty cyfrowe, urządzenia wielofunkcyjne i komputery osobiste marki HP mają być bardziej funkcjonalne i prostsze w obsłudze, współpracując ze sobą za pomocą połączeń bezprzewodowych lub wymiennych kart pamięci. HP wprowadza nowe produkty pod hasłem: "Radykalnie proste, razem lepsze", po raz kolejny próbując przekonać użytkowników, że korzystanie z technologii informatycznych jest proste i przyjemne. Nowe produkty będą wprowadzane sukcesywnie do końca 2003 r. Być może pomoże to firmie z Palo Alto poprawić wyniki finansowe. W trzecim kwartale br. jej przychody wzrosły wprawdzie o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosły 17,3 mld USD, były jednak znacznie niższe od oczekiwań analityków, co spowodowało 11-proc. spadek wartości akcji firmy tuż przed otwarciem sesji giełdowej. HP wypracował zysk netto o wartości 297 mln USD (strata 2 mld USD rok wcześniej), ale był on niższy od tego w drugim kwartale.

Dużo i cyfrowo

Cel: rynek masowy

Carly Fiorina, stojąc wśród premierowych produktów na rynek konsumencki, stwierdziła w żartach, że jest ich niewiele mniej niż kandydatów na Gubernatora Kalifornii (195).

Cel: rynek masowy

SCANJET 4600 - pokrywa skanera, wyglądająca jak nowoczesna oprawa obrazu z przejrzystą szybą, a nie tradycyjny skaner, umożliwia skanowanie nie tylko dwuwymiarowych obrazów o wielkości odpowiadającej jej rozmiarom, ale również dowolnie dużych obiektów dwu- i trójwymiarowych. Wystarczy zdjąć pokrywę urządzenia i jego ramą skanować kolejne obszary, np. wiszącej mapy.

Cel: rynek masowy

PHOTOSMART 7960 - to ośmiokolorowa drukarka atramentowa, w której po raz pierwszy pojawiają się dwa odcienie szarego i "fotograficzny czarny". HP zapowiada, że wykorzystanie dwóch odcieni szarości pozwoli na drukowanie zdjęć czarno-białych o jakości przewyższającej odbitki tradycyjne.

Cel: rynek masowy

HP PAVILION ZD7000 - funkcjonalność tego notebooka sugeruje, że jednym z jego podstawowych zastosowań powinno być przetwarzanie obrazów cyfrowych oraz nagrań audio i wideo. Model ten wyposażono w szeroki, 17'' ekran, dobrej jakości głośniki, czytnik pięciu rodzajów kart pamięci i połączenia bezprzewodowe w technologii 802.11g.

"To największa premiera w historii naszej firmy. Tej jesieni wydamy 300 mln USD na największą z przeprowadzonych dotychczas kampanię reklamową, aby pokazać, co to znaczy być w centrum «cyfrowych doświadczeń». Chcemy zacząć od fotografii cyfrowej. W czasie ostatniego sezonu bożonarodzeniowego po raz pierwszy kupiono więcej aparatów cyfrowych niż tradycyjnych" - mówiła Carly Fiorina w czasie konferencji inaugurującej cykl pokazów premierowych nowych produktów.

Według danych IDC w 2002 r. sprzedaż aparatów cyfrowych w USA wzrosła o 50%, a ich średnie ceny spadły do 200-400 USD. Tymczasem udział HP na tym rynku zmniejszył się. Rok wcześniej firma ta zajmowała trzecie miejsce, w 2002 r. spadła na szóste, plasując się za takimi producentami, jak Sony, Olympus, Kodak i Canon.

"Chcemy być konkurencyjnym cenowo producentem aparatów cyfrowych we wszystkich segmentach tego rynku" - mówi Wojciech Gaca, dyrektor Działu Sprzedaży Konsumenckiej w HP Polska. Według danych cytowanych przez HP Polska firmie udało się zdobyć kilka procent światowego rynku aparatów cyfrowych, przy czym w Polsce udział ten zbliżył się do 20%. Podobny wynik udało się osiągnąć HP tylko na jednym z rynków skandynawskich.

"Wchodzenie na rynek fotografii cyfrowej jest trudne, ponieważ nadal kojarzy się ona raczej z fotografią tradycyjną, a nie z technologiami informatycznymi. Stąd silna pozycja marek należących do firm specjalizujących się w układach optycznych" - wyjaśnia Wojciech Gaca. W zakresie optyki HP współpracuje z firmami: Fuji i Pentax.

Sierpniowe przesłanie HP - próbującego nakłonić użytkowników, aby "robili, wysyłali, zachowywali i drukowali więcej zdjęć" - nie jest pierwszą czynioną przez HP próbą podejścia do rynku fotografii cyfrowej, wykraczającego poza sprzedaż aparatów. Ponad trzy lata temu firma ta nawiązała współpracę z Eastman Kodak w ramach projektu Phogenix. Miała ona doprowadzić do pojawienia się w laboratoriach Kodaka urządzeń umożliwiających obróbkę i wydruk zdjęć z wykorzystaniem technologii druku atramentowego HP. W maju 2003 r. porzuciły one projekt Phogenix, a minilaboratoria fotograficzne Kodak-HP nigdy nie ujrzały światła dziennego.

Domowy lab

Zimą 2002 r. HP nawiązał współpracę z serwisem internetowym Shutterfly, umożliwiającym przechowywanie zdjęć online i zamawianie wydruków. Teraz HP stawia na drukowanie zdjęć w domu, wprowadzając na rynek kolejną serię drukarek przeznaczonych do druku zdjęć i tańszy papier fotograficzny HP Everyday Photo Paper. Przedstawiciele firmy chcą jednocześnie przekonać amatorów fotografii czarno-białej, że dwa odcienie szarego i "fotograficzny czarny" w nowych drukarkach atramentowych zupełnie wystarczy, aby drukować w domu zdjęcia o jakości przewyższającej tradycyjne odbitki.

Andrew Johnson, analityk firmy Gartner Group, wiosną 2002 r. stwierdził, że zaledwie 10-15% właścicieli aparatów cyfrowych drukuje swoje zdjęcia. "Wkrótce 80% klientów, którzy zrobią cyfrowe fotografie, będzie je drukować w domu" - przewiduje Carly Fiorina. Najnowsze modele drukarek i aparatów cyfrowych HP mają umożliwić druk w domowym zaciszu zdjęć cyfrowych o jakości przewyższającej odbitki otrzymywane w tradycyjnych laboratoriach fotograficznych i kilkakrotnie przewyższające je trwałością. Zdaniem Carly Fioriny wydruki, do których wykorzystano tusze, drukarki i papier fotograficzny HP, zaczną w widoczny sposób blednąć dopiero po 75 latach.

Nowe aparaty HP mają szansę zdobyć rynek, biorąc pod uwagę ich niewysoką cenę. Już wcześniejsze modele HP były sprzedawane po cenach bardzo konkurencyjnych w stosunku do podobnych funkcjonalnie urządzeń Canona i Sony. Zastrzeżenia członków list dyskusyjnych, również polskich, budziła jednak "żarłoczność energetyczna" aparatów HP. Zdarzało się, że baterie aparatu zużywały się tak szybko i niespodziewanie, że niemożliwe stawało się złożenie wysuwającego się obiektywu, który zatrzymywał się i zacinał w połowie operacji. Negatywne komentarze wzbudzał również sposób odwzorowania kolorów, szczególnie przy słabszym oświetleniu. Promowane przez HP karty pamięci Secure Digital także okazują się droższe niż np. CompactFlash o analogicznej pojemności. Argumentem przytaczanym w obronie aparatów HP okazywała się bogata funkcjonalność. Projektantom HP udało się również nieco zbliżyć do standardów Sony i sprawić, że nowe modele są znacznie bardziej ciekawe estetycznie.

Nie tylko cyfrówki

Nowe aparaty cyfrowe i drukarki fotograficzne to tylko niewielki fragment jesiennej propozycji HP. Carly Fiorina przypuściła atak na rodzinne wspomnienia zamknięte dotychczas w tradycyjnych albumach lub zapisane na taśmach VHS. Jej firma wprowadza nowe skanery, ale także urządzenie DVD Movie Writer Dc3000 - nagrywarkę DVD umożliwiającą konwersję do postaci cyfrowej materiału nagranego na taśmach VHS. W najbliższych tygodniach HP planuje też wprowadzenie kolejnych produktów, m.in. komputera skonfigurowanego pod kątem rosnących wymogów gier komputerowych, którego jednym z głównym elementów będą dodatkowe urządzenia chłodzące procesor. Dla fotoamatorów zaprojektowano linię Photosmart PC.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200