Cel - nietypowy projekt
- Rafał Jakubowski,
- 18.09.2000
Softax rozpoczął działalność jako podwykonawca Digital Equipment. Dzisiaj większość rozwiązań firma tworzy wspólnie z Compaq Computer.
Softax rozpoczął działalność jako podwykonawca Digital Equipment. Dzisiaj większość rozwiązań firma tworzy wspólnie z Compaq Computer.
Warszawska spółka specjalizuje się w projektowaniu systemów odpornych na awarię (gwarantujących nieprzerwaną dostępność), budowie rozwiązań dla telefonii komputerowej, a także integracji systemów informatycznych z sieciami GSM. Ofertę kieruje do sektorów bankowości, telekomunikacji, transportu i wojska. "Zakładając firmę, chcieliśmy pracować wyłącznie przy projektach dużych, nietypowych i trudnych. Nie interesowało nas tworzenie standardowego oprogramowania przy użyciu generatorów aplikacji" - mówi Ryszard Srokosz, prezes warszawskiej firmy Softax s.c.
Pod skrzydłami partnera
Spółka powstała w 1993 r. rozpoczęła działalność jako podwykonawca w projekcie realizowanym przez Digital Equipment Polska. Obecnie Softax współpracuje z Compaq Computer, który przed 2,5 rokiem przejął DEC. Jeden z projektów realizowanych wraz z amerykańskim partnerem dotyczy wdrożenia w Telekomunikacji Polskiej SA systemu zarządzania siecią telekomunikacyjną Compaq TeMIP. Softax - jako podwykonawca - tworzy niektóre moduły dostępowe dla tej aplikacji. TP SA wykorzystuje je w ramach projektu pilotażowego systemu zarządzania siecią telekomunikacyjną.
Wcześniej firma współpracowała z Compaq Computer nad opracowaniem platformy typu middleware - eMCI (MultiChannel Interface). Compaq opracował jej koncepcję i architekturę, Softax natomiast wykonał system. eMCI był tworzony z myślą o systemach bankowych, jako zestaw niezależnych programów wykorzystujących jeden, wspólny dla wszystkich aplikacji, serwer komunikacyjny, jako komponent pośredniczący w przesyłaniu transakcji do systemu bankowego. Później rozszerzono go poza systemy finansowe. System obecnie zapewnia m.in. dostęp do elektronicznych kanałów dystrybucji produktów i usług, w tym centrów telefonicznych (Interactive Voice Response), telefonii komórkowej (WAP), Internetu i bankomatów.
"eMCI przygotowano w taki sposób, by w razie awarii pojedynczego komponentu lub nawet kilku komputerów istniała tzw. gorąca rezerwa, która w sposób niezauważalny dla klienta przejmie działanie brakujących elementów. Zaimplementowano również mechanizm replikacji baz danych, a wszelkie nieprawidłowości w pracy systemu są sygnalizowane za pomocą poczty elektronicznej lub komunikatu SMS" - mówią przedstawiciele Softax. eMCI wdrożono w jednym z polskich banków detalicznych.
Gotowe produkty
Współpracując z Compaq Computer firma rozpoczęła realizację innych projektów. Niedawno Softax uczestniczył we wdrożeniu specjalizowanego systemu do śledzenia pojazdów w Tramwajach Warszawskich (pisaliśmy o tym w CW 31/2000). Umożliwia on stałą kontrolę pozycji i statusu każdego z tramwajów na mapie. Zapewnia także ich bezpośrednią łączność drogą radiową z centralą ruchu.
Przedstawiciele Softaxu na razie nie planują tworzenia gotowych rozwiązań. Ich zdaniem w obszarze, w jakim firma działa, takich systemów nie może być. "Każdy klient jest inny. Wystarczy spojrzeć na banki internetowe działające w Polsce" - wyjaśniają przedstawiciele firmy.