CeBIT: Na rynku brakuje aplikacji do bezprzewodowego handlu elektronicznego

Eksperci twierdzą, że główną przeszkodą rozwoju handlu bezprzewodowego stanowi brak odpowiednio prostych i zarazem bezpiecznych rozwiązań.

Uczestnicy tegorocznych targów CeBIT sporo uwagi poświęcili zagadnieniom związanym z bezprzewodowym handlem elektronicznym, które był tematem wielu spotkań i dyskusji. Mimo rosnącego zainteresowania, wciąż istnieje wiele barier wstrzymujących rozwój tego rynku. Według niektórych ekspertów, nie ma on szansy zaistnieć, jeżeli nie pojawi się dostateczna liczba aplikacji, natomiast inni jako główną przeszkodę wskazują kwestie bezpieczeństwa oraz wygody przeprowadzania tego typu transakcji.

<B>Prościej i bezpieczniej</B>

Kurt Hellstöm, prezes Ericssona, stwierdził, że wciąż jest za mało odpowiednich serwisów internetowych, dedykowanych telefonom obsługującym protokół WAP. Natomiast zdaniem Jozsefa Bugovicsa, wiceprezesa firmy Brokat Infosystems, producenta oprogramowania do handlu elektronicznego, najważniejszą sprawą jest zapewnienie bezpieczeństwa i wygody transakcji bezprzewodowych.

"Około połowy z rozpoczętych transakcji elektronicznych nie jest finalizowanych" - twierdzi J. Bugovics, odwołując się do danych dotyczących wszelkiego rodzaju transakcji elektronicznych, a nie tylko bezprzewodowych. Jego zdaniem oznacza to, że w rynku tym tkwi "ogromny potencjał" i konieczne jest wprowadzenie wielu usprawnień w obecnych rozwiązaniach. "Obecnie procedury płatności są bezpiecznie i jednocześnie zbyt skomplikowane lub proste w użyciu, ale niedostatecznie bezpieczne" - dodaje specjalista.

Brokat stoi na czele inicjatywy określanej mianem konsorcjum "e-sign", powołanego w celu ujednolicenia procedur dotyczących bezpieczeństwa handlu elektronicznego między dostawcami aplikacji a operatorami usług bezprzewodowych GSM. W jego skład wchodzą producenci oprogramowania, kart inteligentnych, centra autoryzacyjne, producenci sprzętu telekomunikacyjnego oraz operatorzy sieciowi.

<B>Jak płacić?</B>

Ze względu na wysoki stopień penetracji europejskiego rynku przez sieci komórkowe wysiłki na tym rynku idą w kierunku umożliwienia klientom dokonywania płatności raczej za pośrednictwem tzw. inteligentnych telefonów niż bezprzewodowych urządzeń naręcznych.

Wciąż jednak nie wiadomo, w jaki sposób użytkownicy telefonów będą mogli dokonywać zakupów tą drogą. Jedną z rozważanych opcji jest zawarcie danych użytkownika, wymaganych do dokonania zakupu, w karcie mikroprocesorowej, która może być wkładana do telefonu w specjalne złącze. Innym proponowanym rozwiązaniem jest wprowadzenie tych informacji do karty SIM telefonu, pełniącej jednocześnie rolę tzw. elektronicznego portfela.

Oba te rozwiązania mają być dostępne w zgodnym z protokołem WAP telefonie Timeport P7389 Motoroli, mającym trafić na rynek jeszcze w I połowie tego roku. Jak zapowiada producent, będzie on obsługiwał inteligentne karty bankowe, jak również będzie dostępny w wersji z wbudowanym portfelem elektronicznym.

<B>Bogata, ale "raczkująca" oferta</B>

Podczas targów CeBIT wielu producentów we współpracy z usługodawcami testowało swoje rozwiązania handlu elektronicznego.

Działy sieciowe holenderskiej firmy Koninklijke KPN oraz firmy Nokia demonstrowały bezpieczne, szyfrowane połączenie, realizowane za pomocą serwera do obsługi transakcji bezprzewodowych. Płatność była dokonywana za pomocą karty Visa przy użyciu protokołu SET (Secure Electronic Transaction). Koninklijke z kolei uruchomiło już listopadzie ub.r. jeden z pierwszych w Europie komercyjnych serwisów dla telefonów obsługujących WAP.

Nokia zaprezentowała też system płatności opracowany wraz z Visą i fińskim MeritaNordbanken. Pokazano jak przy wykorzystaniu telefonu WAP wyposażonego w technologie bezprzewodowe, np. port podczerwieni lub Bluetooth, można zapłacić w sklepowej kasie za zakupy. Zdalny system płatności korzysta z karty bankowej, warstwy bezpieczeństwa określanej jako WAP Identity Module oraz SET.

Nie zabrakło także prezentacji Ericssona, który zapowiedział we współpracy z jednym ze szwedzkich banków uruchomienie w III kwartale tego roku telefonicznych usług bankowych.

Wśród targowych ofert producentów aplikacji typu business-to-business można zapoznać się z produktem Siebel Wireless autorstwa Siebel Systems. System ten umożliwia użytkownikom bezprzewodowy dostęp do korporacyjnego oprogramowania zarządzającego kontaktami z klientami (CRM). Za jego pośrednictwem zarówno specjaliści od sprzedaży, jak i klienci będą mogli składać zamówienia, sprawdzać ich status, przeglądać stan swojego konta oraz kontaktować się w sprawach serwisowych za pośrednictwem urządzeń bezprzewodowych. System obecnie jest testowany przez francuskiego Alcatela.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200