BlackBerry walczy o rynek biznesowy

Nowy dyrektor generalny Research In Motion zapowiada wiele zmian dotyczących modelu biznesowego spółki. Najważniejsza z nich zakłada powrót do koncentracji na rynku biznesowym.

Zbyt długo nie docenialiśmy znaczenia zjawiska konsumeryzacji korporacyjnych środowisk IT. W efekcie zanotowaliśmy istotny spadek sprzedaży w segmencie biznesowym. Dziś ponownie chcemy skoncentrować się na tym rynku.

Thorsten Heins, prezes Research In Motion

Od stycznia 2012 r. spółką kieruje Thorsten Heins, który wcześniej piastował stanowisko dyrektora ds. operacyjnych RIM (Research In Motion). Według wcześniejszych zapowiedzi, firma miała koncentrować się na rynku konsumenckim. Nowy prezes zapowiada szereg inicjatyw zmierzających do odzyskania spadających udziałów terminali BlackBerry na rynku rozwiązań korporacyjnych.

Powrót do korporacyjnych korzeni

"Zbyt długo nie docenialiśmy znaczenia zjawiska konsumeryzacji korporacyjnych środowisk IT. W efekcie zanotowaliśmy istotny spadek sprzedaży w segmencie biznesowym" - przyznaje Thorsten Heins. Zapowiada kontynuowanie prac nad środowiskiem operacyjnym BlackBerry 10, choć nowa platforma będzie skierowana zarówno do odbiorców prywatnych, jak i użytkowników korporacyjnych. Pierwszy terminal oparty na nowym środowisku operacyjnym ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Prototyp urządzenia ma trafić do deweloperów w maju br.

Nadal prowadzone będą prace nad rozwojem telefonów bazujących na starszej wersji platformy - BlackBerry 7. Plany zakładają, że firma Research In Motion będzie koncentrować się na najbardziej zaawansowanych urządzeniach. Władze spółki nie wykluczają nawiązania strategicznej współpracy w zakresie rozwoju sprzętu i oprogramowania dla terminali BlackBerry. Możliwe, że kanadyjski koncern zdecyduje się na sprzedaż praw do wykorzystywania oprogramowania zbudowanego pod kątem terminali BlackBerry innym producentom urządzeń. Ograniczona zostanie działalność kanadyjskiego koncernu w zakresie usług dodatkowych. "Rozważamy różne drogi do ograniczenia wybranych usług oraz integracji oferty w tym segmencie" - zapowiada prezes RIM. W kontekście usług dodanych firma będzie koncentrować się na rozwoju usług wokół oprogramowania BlackBerry Messenger.

Cel: odzyskać rentowność

11 mln

terminali BlackBerry RIM sprzedał w ostatnim kwartale (spadek o 21%); jednocześnie sprzedano 0,5 mln tabletów BlackBerry PlayBook (wzrost o 300%).

Zdaniem ekspertów, zmiany mają na celu zwiększenie rentowności spółki. W ostatnim kwartale trwającego do końca lutego roku finansowego obroty kanadyjskiego koncernu wyniosły 4,2 mld USD, czyli były o 25% niższe w stosunku do podobnego okresu w poprzednim roku. Wyniki były zdecydowanie niższe od prognoz. Ostatnie trzy miesiące roku obrachunkowego Research In Motion zamknął stratą w wysokości 125 mln USD. Przedstawiciele kanadyjskiego koncernu poinformowali, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy minionego roku finansowego sprzedano ok. 11 mln terminali BlackBerry, o 21% mniej niż w poprzednim kwartale. Trzykrotnie wzrosła sprzedaż tabletów BlackBerry PlayBook. Od grudnia 2011 r. do lutego 2012 r. na rynek trafiło 0,5 mln takich urządzeń. Łączna sprzedaż tabletów wprowadzonych na rynek w kwietniu 2011 r. przekroczyła 1,3 mln sztuk. W skali całego minionego roku finansowego przychody kanadyjskiego koncernu wzrosły o jedną trzecią i osiągnęły poziom 19,9 mld USD. Aż 70% z nich pochodzi z działalności na rynkach amerykańskim, kanadyjskim i brytyjskim.

Przedstawiciele Research In Motion ujawnili również zmiany w strukturach kierowniczych spółki. Poinformowano, że z firmy ostatecznie odejdzie Jim Balsillie, który przez dekadę kierował spółką. Mike Lazaridis obecnie pełni obowiązki wiceprezesa rady nadzorczej RIM. Po 13 latach sprawowania funkcji ze stanowiska wiceprezesa odpowiedzialnego za technologię ustąpi David Yach. Z firmy odejdzie także Jim Rowan, dyrektor ds. operacyjnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200